בנק ירושלים ביטל את הפטור מעמלות עו"ש - ויפצה את לקוחותיו בכ-4 מיליון שקל

התובעים טענו כי הבנק התחייב לפטור מלא מעמלות עו"ש ללא הגבלת זמן • הפיצוי לעורכת דינם של התובעים הייצוגיים נקבע ל-700 אלף שקל

מנכ"ל בנק ירושלים, גיל טופז / צילום: איל יצהר
מנכ"ל בנק ירושלים, גיל טופז / צילום: איל יצהר

בנק ירושלים צפוי לשלם ללקוחותיו סכום של עד 3.9 מיליון שקל בעקבות החלטתו לבטל את הפטור הגורף מעמלות עו"ש - כך עולה מפשרה שהושגה בעקבות בקשה לתביעה ייצוגית שהוגשה נגד הבנק בנושא. נזכיר כי לפני כ-6 שנים ניסה הבנק להגדיל את פעילותו באמצעות מהלך מתוקשר של מתן פטור מעמלות עו"ש. אלא שלמרות הפטור, הבנק לא הצליח לצמוח באופן משמעותי בנתח השוק או ברווחיות מפעילות העו"ש.

המנכ"ל הנוכחי של הבנק, גיל טופז, החליט לשנות אסטרטגיה בבנק והתמקד בשיווק מוצרים בנקאיים ופחות בגיוס לקוחות עו"ש, ולכן החליט אשתקד לבטל את הפטור מחלק מעמלות העו"ש, אם כי עדיין להשאיר את התמחור נמוך לעומת המקובל בבנקים אחרים.

החלטה זו הביאה להגשת תביעה ייצוגית נגד הבנק, בטענה כי הוא הפר את התחייבויותיו להעניק חשבון עו"ש ללא עמלות וללא הגבלת זמן. בסופו של דבר הגיעו הצדדים לפשרה, ולפיה הבנק יזכה את הלקוחות הרלוונטיים בגין עמלות שנגבו מחשבונותיהם ולא יחייב אותם בעמלות עד לסיום 4 שנים ממועד פתיחת החשבון. לסכום הפיצוי תתווסף ריבית בשיעור של 4.1%.

שווי ההחזר יהיה עד 3.9 מיליון שקל, אם כי לפי הערכות, בפועל הבנק ישלם סכום של 2.5-3 מיליון שקל (תלוי בהיקף הדרישה של הלקוחות). רשימת הלקוחות הזכאים לפיצוי מונה כ-11.8 אלף לקוחות. בנוסף ישלם הבנק שכר-טרחה של 700 אלף שקל לעורכת דינם של התובעים, רחלי קלקנר, ופיצוי של 80 אלף שקל לתובעים הייצוגיים.

מבנק ירושלים נמסר בתגובה: "במסגרת הליכי גישור בתובענה ייצוגית שהוגשה נגד הבנק, חתם בנק ירושלים על הסכם פשרה, לפיו ישיב לקבוצת לקוחות שהוגדרה בהסכם עמלות ששולמו בחשבונות הלקוחות הללו בתקופה מוגדרת".