הפרקליט שחולל סערה וחזרה מאישום מתנצל בפני עמיתיו

לאחר שהפרשה החריגה נחשפה אתמול ב"גלובס", שלח עו"ד נעם עוזיאל מפרקליטות מחוז ת"א (מיסוי וכלכלה) מייל התנצלות לעמיתיו בפרקליטות מחוז ת"א (פלילי) • "אתמול כתבתי את מה שכתבתי מתוך סערת נפש"

הפרקליט שהוביל להתכתבות הסוערת בפרקליטות שהביאה לחזרה מכתב אישום שהוגש נגד ילד ערבי-ישראלי בן 12 וחצי, מתנצל בפני הפרקליטים שניהלו את התיק ושעליהם הוא מתח ביקורת.

לפי מידע שהגיע לידינו, לאחר חשיפת "גלובס" את הפרשייה החריגה אתמול (ד'), שלח עו"ד נעם עוזיאל מפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) מייל התנצלות לעמיתיו בפרקליטות מחוז תל-אביב (פלילי), עוה"ד דליה וייסברג ותום קובצ'י, ופרקליטת המחוז, עו"ד אשרה גז-איזנשטיין.

"אתמול כתבתי את מה שכתבתי מתוך סערת נפש", פתח עוזיאל את מכתב ההתנצלות לעמיתיו. "כתבתי וביקרתי החלטה מקצועית שלכם (העמדה לדין של הילד. ח',מ') וייחסתי לכם חוסר רגישות, אבל בעצמי חטאתי בחוסר רגישות. מסתבר שרבים וטובים מכם קראו בין השורות, או אפילו בהן, התנשאות, סרקזם או רמיזה לשיקולים זרים".

עוזיאל הדגיש כי לא לכך הוא כיוון, אלא הוא רצה לדבר על רגישות לפגיעה אנושה בזכויות נחקר ונאשם שהוא ילד, תלמיד בית ספר יסודי ו"בן קהילה מאותגרת". עוזיאל הוסיף וכתב לקולגות שהוא לא התכוון ללגלג עליהם ובוודאי שלא ליחס להם שיקולים זרים הנוגעים למוצאו של הילד.

עוזיאל ביקש את סליחתם של חבריו מהפרקליטות המקבילה וציין: "אני מעריך את עבודתכם, את היושרה ואת הפתיחות, ולא מייחס לכם את אותם דברים שגרמו לפגיעה. התפעלתי בערבו של אותו יום מההחלטה הנחושה והמהירה (לחזור מהאישום. ח',מ'), ואני גא בכם, ארגון ובערכיו.

אתמול (ד') חשפנו את האירוע החריג שהחל להתגלגל בעקבות מייל ששלחה עו"ד דליה וייסברג מפרקליטות מחוז תל-אביב (פלילי), שהופץ בתוך מערכת המייל הפנימית של הפרקליטות ובתפוצה רחבה. וייסברג ביקשה להתייעץ עם עמיתיה בלבטים שהיא חשה בעקבות ניהול התיק נגד אותו ילד.

"שלום לכולם, בניהולי תיק, שבו הנאשם היה בן 12.5 בעת ביצוע עבירת הצתה של מגלשה בגן ציבורי", פתחה עו"ד וייסברג וכתבה לעמיתיה בפרקליטות. בהמשך ציינה וייסברג כי לצורך היערכות לתחילת המשפט של הילד ולטענות ההגנה בעניין חקירתו, היא מעוניינת לקבל פסיקה הנוגעת להתנהלות החוקרת בעת גביית הודאת הקטין. וייסברג פירטה כי בתיק הנדון "מדובר בקטין ערבי, שלא ברורה עד הסוף שליטתו בשפה העברית, ולא הוזמן מתורגמן לחקירה, למרות בקשותיו הנשנות של הקטין לדבר בערבית".

וייסברג העלתה קשיים רבים שנפלו בחקירתו של הילד. היא הוסיפה וכתבה כי "הקטין הודה במעשים, אך לא דיבר בצורה פתוחה, ורק השיב בחיוב לשאלות המנחות של החוקרת". עוד היא ציינה כי "טרם החקירה לא נשלח פקס לסנגוריה הציבורית, כפי שנהוג לעשות במקרים של קטין בגיל זה. החוקרת מודיעה לקטין על זכות ההיוועצות בעורך דין, אך עם זאת לא מסבירה לו על זכות זו מעבר לכך, ומצפייה בדיסק החקירה, לא ברורה הבנת הקטין בעניין זכות זו (יצוין כי הקטין ויתר על זכות זו)".

עוד כתבה וייסברג כי "בסיום הודאת הקטין, החוקרת מנחה אותו לחתום על הודייתו, וזאת ללא הקראת ההודאה או מתן שהייה לקריאתה. קצין ממונה חתם על טופס של חקירת הקטין בלא נוכחות הורה או קרוב אחר (על אף שחשוד אחר, כבן 13, נחקר לפניו בנוכחות הורה)".

מייל הפנייה הזה ששלחה הפרקליטה וייסברג עורר תחושות קשות בקרב פרקליטים שהיו מכותבים למייל וחשבו כי לאור הפרטים שמסרה וייסברג בפנייתה, התיק הזה הוא תיק שכלל לא צריך לנהל אותו. מי שביטא באופן העמוק ביותר את התחושה הזאת הוא עו"ד נעם עוזיאל, מנהל מחלקה בפרקליטות מחוז תל-אביב מיסוי וכלכלה.

"חלפו כבר שעתיים מאז קראתי את האימייל, ואני לא מצליח להירגע. אני נסער ונבוך", פתח עוזיאל וכתב. "אני מניח שכתבי אישום פליליים המוגשים נגד ילדים, מוגשים בזהירות מרבית. איני עוסק בתחום. בעבירות כלכליות אין ילדים. ייתכן שמוגשים כתבי אישום נגד ילדים מדי יום. איני יודע. מדובר בילד. לגמרי ילד. עדיין לא נער. בני בגיל הזה".

ועוזיאל המשיך בביקורת החריפה על ניהול התיק נגד הילד: "הואיל ואין מדובר בעבירות המתה או אינוס או אלימות קשה, אף שהצתה בגינה ציבורית היא דבר חמור ומסוכן, שאינו סתם מעשה קונדס - האם לא היה די בכל הליקויים המנויים בפניה כדי להצדיק הימנעות מאישום פלילי נגד ילד"?

עוזיאל הנרגש המשיך וכתב: "אני בפרקליטות 20 שנה. השתתפתי באין-ספור דיונים על דיות ראיות, על הצדקה להגיש כתב אישום וכו'. אני מקבל החלטות כאלה בשימועים בפניי. בפרקליטות סוגרים תיקים עם פחות בעיות מאשר בהודיה הזו ובדרך החקירה הזו". לדבריו, "זה נראה כמו מתוך סרט דוקומנטרי אמריקאי אודות עיוות דין. אני לא מבין ולא מצליח להירגע. העובדה שמדובר בילד בן מיעוטים, שאינו דובר עברית, מגבירה מאוד את המבוכה ואת אי-הנוחות ומעוררת מחשבות".

עוזיאל המשיך: "אני שואל את עצמי, מה חושבים לעצמם חברי לפרקליטות שהם ערבים. הם הרי יושבים עמי לשולחן בשימועים ובדיונים על ראיות, על פגמים בחקירה, על טענות הגנה מן הצדק".

המייל של עוזיאל עורר שורה ארוכה של תגובות של פרקליטים שונים ממחוזות שונים שחלקם הצטרפו לביקורת על ניהול התיק נגד הילד. בסופו של דבר, ההתכתבות הובילה לכינוסה של ישיבה שבסופה הוחלט על חזרה מכתב האישום נגד הילד. ההחלטה התקבלה על-ידי פרקליטת מחוז תל-אביב (פלילי), עו"ד אשרה גז-איזנשטיין, לאחר התייעצות עם פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן.