שידורי הספורט סידרו לשר התקשורת איוב קרא כותרת

משרד התקשורת הודיע השבוע כי "בקרוב יוכל הציבור לראות שידורי ספורט ישראלי בחינם" • אבל מעבר לניסיון הפופוליסטי להבטיח לעם לחם ושעשועים בחינם, קרא מתעלם מעניין אחד פשוט: הרגולציה הזאת כבר קיימת

איוב קרא / צלם: תמר מצפי
איוב קרא / צלם: תמר מצפי

"בקרוב יוכל הציבור לראות שידורי ספורט ישראלי בחינם". אין מה להגיד, הכותרת הזאת שיצאה השבוע ממשרדו של שר התקשורת איוב קרא נשמעת נפלא. היא נשענת על התיקון להצעת חוק התקשורת שאושר השבוע בוועדת שרים לענייני חקיקה, במסגרתו משחקי ספורט מרכזיים - המשחק המרכזי בליגת העל בכדורסל ובכדורגל, ומשחקים רשמיים של נבחרות ישראל הבוגרות בכדורסל ובכדורגל - יהיו מחויבים להיות משודרים רק בערוצים הנכללים במערך שידורי עידן פלוס.

מעבר לניסיון הפופוליסטי להבטיח לעם לחם ושעשועים בחינם, הוא מתעלם מעניין אחד פשוט: הרגולציה הזאת כבר קיימת וחלה על ערוצי הספורט בישראל במסגרת רשימת "האירועים המוכרזים" של המועצה לכבלים ולוויין. כלומר, המשחקים הללו ממילא מחויבים להיות משודרים בערוצים המוגדרים פתוחים בפלטפורמות הקיימות של הוט ו-yes.

הבעיה של קרא היא לא עם שני האנשים וחצי במדינת ישראל המחוברים לעידן פלוס ושנמנע מהם לצפות כרגע בספורט ישראלי חינמי - אלא בעיקר זהו הרצון לשים רגולציה על שחקני OTT כמו פרטנר וסלקום (ובעתיד גם אמזון, פייסבוק או נטפליקס) להיכנס לשוק במקרה הזה באמצעות רכישת זכויות ספורט. וזה בעיקר מהלך שמשרת את חברת צ'רלטון שהכניסה של פרטנר למכרזים האחרונים של שידורי ספורט עלתה לה הרבה כסף, בגלל תחרות שהובילה לזינוק במחירי הזכויות.

אלא שהמהלך הזה של קרא לא באמת ימנע משחקני OTT להיכנס למשחק. קודם כל, כי יש מספיק תכני ספורט אטרקטיביים היום שחשובים יותר לחובב הספורט הישראלי ושדרכם יכולות החברות המשדרות על גבי רשת האינטרנט לעקוץ - ליגת האלופות בכדורגל, ליגה אנגלית וספרדית, אפילו יורוליג בכדורסל. באיזה עשור חי שר התקשורת אם הוא לא מבין היום שאת הציבור הישראלי מעניינים הרבה יותר שידורים של ריאל מדריד, ברצלונה ומנצ'סטר יונייטד משידורי הליגה הישראלית בכדורסל?

מעבר לזה, גם כניסה למכרז השידורים לא חסומה בפניהן אם מאוד ירצו בכך - פרטנר או סלקום (וכל חברה המשדרת תוכן) יכולות לגשת למכרזי הספורט "האסורים" בידיעה שאחרי הזכייה כל מה שיידרש מהם הוא למצוא גוף שידור שיושב בעידן פלוס (ערוץ 10, רשת, קשת ,"כאן") ולמכור לו את המשחק המרכזי. בדיוק כמו שעשתה במכרז האחרון צ'רלטון שזכתה בזכויות השידור של הליגה בכדורגל ומכרה את המשחק המרכזי לערוץ הספורט כדי לעמוד ברגולציה.