החשוד במשלוח מטעני נפץ: אוהד טראמפ שקרא "להרוג את סורוס"

חלונות הרכב המסחרי של החשוד מכוסים בסטיקרים רפובליקאים לרבות תמונה של הילארי קלינטון עם צלב מטרה על ראשה, וכרזה "CNN מסריחה" • טראמפ קובל: סיקור הפרשה "מאט את תנופת הרפובליקאים" לפני הבחירות • ברקע: קמפיין ימני שהאשים את הדמוקרטים במשלוח המטענים כדי לפגוע בסיכויי הרפובליקאים

שוטרים מפנים את מרכז טיים וורנר / צילום: רויטרס
שוטרים מפנים את מרכז טיים וורנר / צילום: רויטרס

סזאר סאיוק, תושב פלורידה, שנעצר אתמול (ו') בחשד למשלוח 14 מעטפות נפץ לדמוקרטים בולטים, לאישים אחרים ולערוץ החדשות CNN, הוא אוהד מושבע של דונלד טראמפ. כך עולה מדף פייסבוק שמזוהה עם החשוד, מציוצים בחשבון הטוויטר שלו ומכרזות שמודבקות על חלונות הרכב המסחרי שלו.

בדף הפייסבוק שנקשר לשמו של סאיוק - בן 56, בעל עבר פלילי וחבר רשום במפלגה הרפובליקאית - מופיעות הקריאות: "להרוג את סורוס" ו"להרוג את כל הסוציאליסטים", על פי דיווחים בערוצי חדשות, ב"דיילי ביסט" ובמקורות אחרים. כמעט כל הדף מוקדש להערצת טראמפ, לרבות תצלומי הנשיא וכן תצלומים וסרטוני וידיאו שצולמו בעצרות ההמוניות של טראמפ.

חשבון הטוויטר שלו גדוש בחומרים על קונספירציות של הימין ואיומים באלימות שמכוונים כלפי חלק מהאנשים שאליהם נשלחו מעטפות הנפץ. ציוצים רבים שלו מכוונים נגד סורוס, שמזה שנים משמש מטרה לקונספירציות והשתלחויות אנטישמיות של הימין הקצוני. באחד מציוציו נגד סורוס נכתב: "אתה תיעלם".

בציוצים אחרים של סאיוק נטען שהירי ההמוני בבית-הספר התיכון סטונמאן דאגלס בפארקלנד, פלורידה, בפברואר השנה, תוכנן והוצא לפועל ע"י סורוס ובעלי בריתו הליברליים כדי להכפיש את הימין ואת אלה שמאמינים שאסור לפגוע ב"זכות" לשאת נשק.

מטרה אחרת של של סאיוק הוא אנטיפה, קבוצה שמתנגדת לעליית הפשיזם בארה"ב. באחד מהציוצים הוא איים על מפגיני אנטיפה: "אתם הבאים בתור", ליד תצלום של אנשים שנהרגו ע"י נחש פתן ענקי. בציוץ אחר, שכוון נגד כוכב הקולנוע ג'ין קרי, שמתח ביקורת על טראמפ, מכיל תצלום של תיש שחוט והמשפט: "נראה אותך ממש בקרוב".

ציוצים אחרים של סאיוק כללו נאצות נגד מהגרים ודברי שבח לדאעש. הנימוק: ארגון הטרור מחסל הומוסקסואלים.

חלונות הרכב המסחרי שלו, שנבדק עתה במתקן FBI ליד מאיימי, מכוסים לגמרי בכרזות מודבקות של דונלד טראמפ; בפיל, סמל המפלגה הרפובליקאית; בחותם הנשיאות; בתצלום של הילארי קלינטון עם צלב מטרה על ראשה ועם הכרזה "CNN מסריחה".

דברה גורגיאן, מנהלת מסעדת פיצות שהעסיקה את סאיוק כנהג משלוחים, תיארה אותו כ"מטורלל". הכרזות על הרכב המסחרי שלו היו כה מחליאות - בובות כרותות ראש, כרזות של קו-קלאקס-קלן, גבר שחור שעומדים לתלות אותו - עד שהיא הורתה לסאיוק להחנותה הרחק מהמסעדה, כדי לא להרתיע לקוחות.

"הוא היה מלא זעם על העולם, על שחורים, על יהודים, על הומוסקסואלים", סיפרה גורגיאן. "הוא נהג לומר, 'לו היתה לי חירות מלאה, אף אחד מההומואים האלה, או השחורים האלה, לא היה נותר בחיים". הוא לא פוטר מפני שהוא היה נהג טוב ויש מחסור בנהגים מקצועיים באזור זה.

סאיוק נעצר אמש לאחר שהתגלו ארבעה מטענים נוספים - לסנטורים הדמוקרטים קורי בוקר, מניו-ג'רזי, וקאמלה האריס, מקליפורניה, שנחשבים מועמדים פוטנציאליים של המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ב-2020, לג'יימס קלאפר, שהיה ראש מערך המודיעין הלאומי של ארה"ב בממשל אובמה, ולטום סטאייר, מיליארדר מקליפורניה, שמממן קמפיין לקידום אימפיצ'מנט של טראמפ בקונגרס. בכך מגיע מספר מעטפות הנפץ נגד מותחי הביקורת על טראמפ ל-14.

לפני כן, הוא חשוד ששלח מעטפות נפץ לברק אובמה, להילארי קלינטון, לנדבן היהודי ג'יימס סורוס, שמרבה לתרום למועמדים דמוקרטים, לשר המשפטים לשעבר אריק הולדר, לצירות בית-הנבחרים מקסין ווטרס ודבי ווסרמן שולץ, לראש CIA לשעבר ג'ון ברנאן, לסגן הנשיא לשעבר, ג'ו ביידן, לכוכב הקולנוע רוברט דה נירו, שגידף את טראמםפ בפומבי, ול-CNN.

אף לא אחת מההמעטפות התפוצצה ובשלב זה טרם ברור אם הדבר נובע מהעובדה שאף אחת מהן לא נפתחה, או שהשולח רצה לאיים, לא להרוג. כך או כך, דוברי ממשל הגדירו את משלוח המטענים כפעולת טרור והדגישו שכל אחת מהמעטפות הכילו חומר נפץ אמיתי בכמות מספיקה להרוג או לפצוע.

הוא נעצר בפעולה משותפת של כמה גופי משטרתיים, ובראשם FBI, לאחר שטביעת אצבע שלו נתגלתה על אחד ממטעני הנפץ. בהיותו בעל עבר פלילי, טביעות האצבע של סאיוק היתה כלולה במאגר הלאומי לטביעות אצבעות. בדיקה פשוטה במחשב מצא תואם בין טביעת האצבע על מטען החבלה לבין טיבעלת האצבע של סאיוק.

טראמפ קבל אמש, שאמצעי התקשורת מתמקדים יותר ב"סיפור הפצצה הזה" במקום לדווח על פוליטיקה. באחד מציוציו הוא כתב: "הרפובליקאים עושים חיל בהצבעות המוקדמות ובסקרים, ועכשיו סיפור הפצצה הזה מאט מאוד את התנופה (הרפובליקאית). בחדשות לא מדברים על פוליטיקה. מאוד לא טוב מה שקורה. רפובליקאים, צאו להצביע!"

לאחר מכן, בהופעה קצרה לפני מעריצים שבאו לבית הלבן הוא שיבח את לכידת החשוד ואמר כי לפעולות כמו משלוח מעטפות נפץ אין מקום בחברה דמוקרטית. "השורה התחתונה היא, שהאמריקאים צריכים להתאחד, אנו צריכים להראות לעולם שאנו ניצבים מאוחדים בשלום, באהבה ובהרמוניה. אין אף מדינה כמו ארה"ב, ומדי יום אנו מראים לעולם כמה גדולים אנו".

אך אחר-כך, בעצרת בחירות בקרוליינה הצפונית, הוא חזר להאשים את המדיה: "אמצעי התקשורת מנצלים אך מעשיו הנוראים של החשוד כדי לצבור נקודות פוליטיות נגדי".

ברקע: קמפיין אינטנסיבי של הימין האמריקאי, שהאשים את הדמוקרטים בייזום וביצוע משלוח מעטפות הנפץ כדי להכפיש את הרפובליקאים לפני הבחירות. בעקבות מעצר החשוד, שינה הקמפיין הימני כיוון: הספין החדש הוא, שהרכב המסחרי של החשוד נראה חדש ונקי מדי, וגם הכרזות שמודבקות על חלונותיו נראות טריות, ולא דהות משמש. במילים אחרות: עוד פייק ניוז של אויבי טראמפ. (סוף)