משקיעי הטק חוששים, אבל ממשיכים לעמוד מאחורי המניות האהובות

בזמן שהנאסד"ק מיטלטל, ומניות ההייטק, ובראשן אמזון ואלפאבית, צונחות לאחר ראלי ממושך, מנהלי התיקים ממש לא ממהרים למכור • "דווקא עכשיו הגיע הזמן לקנות עוד סחורה", טוענים רבים מהם

מניות / צילום: Shutterstock
מניות / צילום: Shutterstock

הירידה של 3.8% במדד נאסד"ק בשבוע שעבר לא ערערה את האמונה של משקיעים רבים במניות הטכנולוגיה. כשהלקוחות מטלפנים אל היועץ הפיננסי סטיבן דאדש משיקאגו כדי למכור מניות של אמזון ונטפליקס, הוא מגיב כך: "לא, אני הולך לקנות לכם עוד מניות שלהן".

דאדש, שחברת IHT ניהול הון שלו מנהלת 3 מיליארד דולר, אמר שהוא קונה עוד מניות טק צרכני ומוכר קצת אג"ח ומניות נדל"ן של לקוחותיו, מפני שהריביות עולות. ההחלטות הללו נראות מפחידות כעת מפחידות, עם פוטנציאל להכאיב, אבל הן ישתלמו כשהפחד הנוכחי בשוק המניות יסתיים, הוא מבטיח ללקוחות.

"מבחינתי, המצב כעת זועק שצריך לקנות כמה שאפשר", הוא אמר.

מפולת המניות באוקטובר מכניסה משקיעים כמוהו לצומת דרכים, והכיוון שהם יבחרו ישפיע על מגמת השוק בחודשים הקרובים. ביום שישי המוכרים שוב הראו את כוחם, על רקע נתוני מכירות חלשים של אמזון ואלפאבית (גוגל). מדד דאו ג'ונס ירד ב-296 נקודות, מניית אמזון צנחה ב-7.8% ומניית אלפאבית הסתפקה בירידה של 1.8%.

זהו הפרק האחרון במה שהפך לדרמה יומיומית כמעט בסתיו הנוכחי: מניות הטק, שהניעו עליות חזקות בשוק מוקדם יותר השנה, יורדות מהר, כאשר עליית הריבית והחששות מהאטה עולמית בצמיחה הכלכלית פוגעים במניות של חברות שתלויות במסחר.

המימושים של השבוע שעבר מחקו את מה שהיה עליות נאות במדדי דאו ג'ונס ו-500 S&P  מתחילת השנה.

לפי שעה, האמון של משקיעים רבים במניות הטכנולוגיות לא מתערער, למרות הירידות. שיחות עם חצי תריסר מנהלי תיקים הראו שאף אחד מהם לא מוכר את המניות הלוהטות, למרות שהיו שהביעו חששות מסביבת השוק ומהסימנים שהביקוש למוצרים כמו מוליכים למחצה מתרכך. 

ביצועי מניות טק מובילות באוקטובר
 ביצועי מניות טק מובילות באוקטובר

העליות מתחילת השנה עדיין גבוהות

ההחלטה מה לעשות קשה במיוחד בגלל העובדה שהירידות היו אמנם חדות, אבל במקרים רבים המניות עדיין עלו היטב מתחילת השנה. נטפליקס  צנחה באוקטובר ב-20%, אבל מתחילת השנה היא עלתה ב-56%. אמזון  ירדה ב-18%, אך עלתה ב-40% מתחילת השנה. אלפאבית  איבדה באוקטובר 10% אך עלתה השנה ב-2.9%.

יש כאלו שממתינים לכך שהסערה, שפקדה את כל מניות הטק לסוגיהן, תחלוף. ג'ייסון טאובר, מנהל תיקים בקרן אסטרטגיית הצמיחה המיוחדת של נויברגר ברמן, לא מימש מניות של Cognex, שמייצרת חיישני ראייה שמשמשים יצרנים עולמיים כולל סיניים, ולא מניות של IPG Photonics, שגם היא מוכרת לייזרים ללקוחות סיניים. מניית Cognex איבדה בערך 26% החודש, ומניית IPG איבדה 14%. "זה כואב", הוא מוכן להודות.

למרות שהחברות הללו נפגעו מההאטה בהזמנות התעשייה בסין, בין היתר בגלל המכסים, טאובר אומר שהוא עדיין מאמין ביכולתן להגדיל את המכירות. "אני לא חושב שאנחנו הולכים לקראת מיתון עולמי", הוא אמר. לכן הוא נמנע ממה שהוא מכנה "מכירה של פאניקה".

טאובר הוסיף ש"זה כן נראה כמו הזדמנות לקנות חלק מחברות הטק הללו", אם כי הוא עדיין לא קנה עוד מניות.

אד קונפרססקו, מנכ"ל חברת ניירות הערך International Assets Advisory מאורלנדו, פלורידה, שמנהלת יותר מ-2.5 מיליארד דולר, אמר שכמה משקיעים מפחיתים החזקות של מניות צמיחה ומומנטום לטובת מניות פיננסיות ושירותי תשתית (חשמל) ואג"ח.

"כל הלקוחות, בלי קשר להרכב התיקים, מביעים דאגה ועצבנות", הוא אומר. 

ביצועי מדדים השנה
 ביצועי מדדים השנה

"חלק הגיעו למחירים שערורייתיים"

ג'ים קלינאן, מנהל תיקים ב-Osterweis ניהול הון בסן פרנסיסקו, אמר שהוא מימש שתי חברות טק שהוא חשב שהיו ב"איכות נמוכה יותר". בגלל החוב והמינוף שלהן, הוא חשש ממצבן בסביבה של עליית ריבית. מצד שני, הוא ניצל את מימושי הטק כדי לחזור למניה שהוא מכר מוקדם יותר השנה. הוא לא חשף את שמות המניות, כי זו מדיניות החברה שלו.

הירידות בשוק לא הפתיעו אותו לגמרי, כי הוא חש שהתיקון מתחייב כבר זמן מה. "חלק מהמניות הללו הגיעו לרמה שערורייתית", לדבריו.

דן מורגן, מנהל תיקים בקרן Synovus, עוקב אחרי התנודתיות בשוק מבחוץ. "לפני שישה חודשים, לא יכולנו לטעות בטק", הוא אמר. "כל מה שקנינו עלה. כעת צריך, כמובן, יותר שיקול דעת".

ההחזקות שלו בגורילות כמו אמזון, אפל ואלפאבית ירדו החודש, אבל הוא לא ראה שינוי בביקוש הצרכני לאייפונים או שינויים בתחזיות להכנסה מפרסום בגוגל, בהשוואה לחודש שעבר. נוסף על כך, הוא מחזיק מניות של אפל משנת 2005. המניה הזו עלתה ביותר מ-2000% מסוף 2005, מה שמכניס את הירידה של 4.4% באוקטובר להקשר הנכון שלה.

נוסף על כך, רווחי החברות הגדולות היו בדרך כלל חיוביים, גם אם השוק לא התייחס אליהן תמיד בנימוס. נטפליקס ואמזון, לדוגמה, דיווחו על צמיחת רווח בריאה השנה.

מורגן חושש יותר מדברים שאמרו בכירים בתעשיית השבבים על התרככות הביקוש. מניות המוליכים למחצה במדד PHLX של בורסת פילדלפיה ירדו ב-15% מתחילת אוקטובר. מתחילת השנה, הסקטור הזה רשם ירידה גדולה יותר בהשוואה לטק הכללי, של 7.5%, מול עלייה של 3.9% בנאסד"ק.

"מניות המוליכים למחצה הן הפלנקטון (מה שאוכלים הלווייתנים) של מניות הטק", אמר מורגן. להערכתו, לפי שעה "מוקדם מדי ללחוץ על כפתור המצוקה או הפאניקה, אבל ללא ספק יש כאן איתותי אזהרה".