ברזיל שברה ימינה: הכלכלה אמורה להשתפר, המתח החברתי יחריף

קמפיין בחירות שהתאפיין במחאות אלימות ונתפס כעימות בין החופש והסדר: הסרן הצבאי לשעבר ונציג הימין הקיצוני ז'איר בולסונרו גרף 55.1% מהקולות וניצח את פרננדו חדאד, מועמד מפלגת הפועלים השמאלנית • כלכלה שאמורה להשתפר למול החרפת המתח החברתי: כיצד ישפיע נצחונו של בולסונרו על המדינה?

ז’איר בולסונארו / צילום: רויטרס, Ricardo Moraes
ז’איר בולסונארו / צילום: רויטרס, Ricardo Moraes

הגנרל לשעבר ז'איר בולסונרו סחף את אזרחי ברזיל וניצח את הבחירות לנשיאות של הדמוקרטיה הרביעית בגודלה בעולם. בכך משך בולסונרו את האומה הגדולה ביותר באמריקה הלטינית בחדות ימינה, והצטרף לשורה מתארכת של מנהיגים ואומות ברחבי העולם המושפעים מן המגמה הלאומנית.

ז'איר בולסונרו, בן 63, תומך מושבע בדיקטטורה הצבאית לשעבר במדינה, גרף 55.1% מהקולות וניצח את פרננדו חדאד, מועמד מפלגת הפועלים השמאלנית. כמעט כל הקולות נספרו ביום ראשון בלילה.

בולסונרו, בן 63, תומך מושבע בדיקטטורה הצבאית לשעבר במדינה, שהרחיק מעליו בוחרים רבים בהערותיו הפוגעניות כלפי נשים והומוסקסואלים, זכה ב-46% מקולות הבוחרים בסיבוב הראשון שנערך בתחילת החודש, כמעט הרוב לו היה זקוק כדי לזכות כבר בסיבוב הראשון של ההצבעה.

קמפיין הבחירות התאפיין במחאות אלימות, וקרע בין חברים ובני משפחה בשאלה מיהו המועמד הפחות גרוע להנהיג את המדינה הגדולה ביותר באמריקה הלטינית. המאבק הזה נתפס כעימות בין החופש והסדר. תומכיו של חדד טענו שהוא היחיד שיגן על הדמוקרטיה הצעירה במדינה ויבטיח את כיבוד זכויות האדם הבסיסיות. תומכי בולסונרו גרסו שהוא ישליט חוק וסדר במדינה שהפשיעה והשחיתות הנרחבות בה מרחיקות את האזרחים ממוסדות השלטון.

מה להערכת אנליסטים צריכים הברזילאים לצפות מממשל בולסונארו?

כלכלת ברזיל אמורה להשתפר. כלכלתה האיטית של ברזיל אמורה לקבל זריקת עידוד מנצחונו של בולסונארו ומתוכניותיו לבצע רפורמה במערכת הפנסיה חדלת הפירעון של המדינה, למכור נכסים, לקצץ בסחבת הביורוקרטית ובתקנות, ועוד. ניצחונו של בולסונארו חביב השוק אמור להציף הרבה מהכסף הזה וימריץ צמיחה עתידית, לפחות בטווח הקצר. הצמיחה ארוכת הטווח תהיה תלויה בסוגיה האם בולסונארו יממש את תוכניותיו הכלכליות - והאם הקונגרס יתמוך בהן.

המתח החברתי עלול להחריף.  בולסונארו יצא במתקפות רטוריות על נשים, להט"בים, שחורים וילידים. ההתפתחויות האלה יצרו פילוג עמוק בברזיל בתקופת הבחירות. חלק מהרפורמות שמציע בולסונארו - כמו פתיחת קרקעות שמורות לילידים לצורך כרייה או פעילויות כלכליות אחרות - עלולות לפגוע ישירות במיעוטים או בקבוצות שוליים.

המאבק בפשע יהיה אלים יותר. אחת מהבטחותיו העיקריות של בולסונארו היא להחמיר את הטיפול בפושעים - הצעה פופולרית מאוד במדינה שבה בוצעו קרוב ל-65,000 רציחות בשנה שעברה. בולסונארו אמר שהוא תומך במתן רישיון למשטרה לנהוג באלימות רבה יותר כלפי פושעים, למרות שמבקריו טוענים שברזיל נמנית עם המדינות המובילות בעולם בשיעור ההריגות שמבצעת המשטרה. בולסונארו מציע גם להציב את הצבא ברחובות כדי להיאבק בפשיעה - מהלך שלדברי חלק מהאנליסטים צפוי להיתקל בהתנגדות מצד הצבא עצמו. כמו כן מצדד בולסונארו זה זמן רב במהלכים שיקלו על הברזילאים לרכוש כלי נשק להגנה עצמית.

הצבא ישוב לממשלה - והפעם בגלימה שווה. בשנים 1964-1985 ניהלו הגנרלים את ברזיל, ובולסונארו, לשעבר סרן בצבא, משבח לעתים תכופות את היציבות בברזיל בתקופת אותה הדיקטטורה. הוא אמר כי יגדוש את ממשלתו באנשי צבא בכירים, וסגנו, המילטון מוראו, הוא גנרל בדימוס. כל אנשי הצבא האלה, שהפעם ישלטו כחברי ממשלה נבחרת, עלולים ליצור חיכוך בדרגים הגבוהים של הממשל כשהגנרלים יצטרכו להתרגל לעבודה משותפת עם אזרחים, והאזרחים יצטרכו להתרגל לעבודה משותפת עם גנרלים, לדברי אנליסטים.