מנועי בית שמש שבשליטת קרן פימי תרכוש את חישולי כרמל תמורת 58 מיליון דולר

כחלק מהעסקה התקשרה חישולי כרמל בהסכם מסגרת ארוך טווח עם פראט אנד ויטני, במסגרתו תייצר חישולים עבור המנועים החדשים שלה בהיקף צפוי של 360 מיליון דולר לעשר שנים • מניית מנועי בית שמש זינקה בכ-7% למחיר שיא המשקף לחברה שווי של כ-760 מיליון שקל

שוק ההון קיבל היום בחום את הודעתה של חברת מנועי בית שמש  על עסקת רכישה שתגדיל באופן מהותי את פעילותה. הבוקר דיווחה מנועי בית שמש כי תרכוש את חברת חישולי כרמל מידי פראט אנד וויטני תמורת 58.5 מיליון דולר ובתגובה זינקה מנייתה בכ-7% למחיר שיא המשקף לחברה שווי של כ-760 מיליון שקל (205 מיליון דולר).

מנועי בית שמש, שעוסקת בשיפוץ מנועים ובייצור חלקים למנועים, נמצאת בשנתיים וחצי האחרונות בשליטת קרן פימי המנוהלת בידי ישי דוידי. בתקופה זו רשמה מניית החברה תשואה מתואמת של ב-90% על רקע האצת הצמיחה בפעילותה.

כעת מבצעת מנועי בית שמש עסקת רכישה במטרה להרחיב את סל מוצריה ואת בסיס לקוחותיה, ובכך לחזק את אפשרויות הצמיחה בשנים הבאות. בחברה ציינו כי סכום העסקה המדויק יותאם ליתרות המזומן והחוב הפיננסי של חישולי כרמל במועד השלמת העסקה, וכי היא תמומן ממקורות עצמיים ובסיוע אשראי בנקאי. נכון לסוף יוני היו ברשות מנועי בית שמש מזומנים ופיקדונות בנקאיים לטווח קצר בהיקף של כ-35 מיליון דולר.

חישולי כמל
 חישולי כמל

מנועי בית שמש פועלת בשני מגזרים: הראשון נקרא מגזר הייצור והוא כולל ייצור חלקים למנועי סילון (לרבות ייצור יציקות מדויקות של חלקי מתכת למנועי סילון); השני קרוי המגזר המנועי, ובמסגרתו עוסקת מנועי בית שמש בשיפוץ, הרכבה והנדסה של מנועי סילון ושל חלקים שונים למנועים.

חישולי כרמל פועלת גם היא בתחום התעופה, והיא מחזיקה בכל ההסמכות הנדרשות לייצור חישולים (עיצוב חלקי מתכת בלחיצה או כבישה) למנועי סילון. חישולי כרמל נוסדה בשנת 1961 ומעסיקה 225 עובדים במפעלה בטירת כרמל. הנהלת חישולי כרמל בישראל צפויה להמשיך להוביל את החברה גם לאחר העברת הבעלות.

בשנות ה-90 נרכשה חישולי כרמל בידי יצרנית המנועים האמריקאית פראט אנד וויטני, שהיא מהיצרניות המובילות בעולם של מנועים תעופתיים ואחד מלקוחותיה המרכזיים של מנועי בית שמש. במסגרת המכירה כעת, תקבל פראט אנד וויטני את התשלום ממנועי בית שמש וכן את המזומנים שבקופת חישולי כרמל, שמסתכמים כיום ל-19.5 מיליון דולר.

פראט אנד וויטני, שמהווה חטיבה בתאגיד יונייטד טכנולוג'יס קורפורשיין (UTC) האמריקאי, היא הלקוח הגדול ביותר של חישולי כרמל. כחלק מהעסקה התקשרה חישולי כרמל בהסכם מסגרת ארוך טווח (LTA) עם פראט אנד ויטני, במסגרתו היא תייצר חישולים עבור המנועים החדשים של פראט אנד וויטני בהיקף צפוי של 360 מיליון דולר לעשר שנים. ההסכם יהווה בסיס להמשך הקשר העסקי הרב בין פראט אנד וויטני לחישולי כרמל.

חישולי כרמל גם היוותה עד כה ספקית של חישולים למנועי בית שמש עצמה, כאשר חישולים טלו מהווים חומר גלם לפעילותה של מנועי בית שמש בתחום ייצור החלקים. משכך, מציינת מנועי בית שמש כי הרכישה מהווה תוספת טבעית וסינרגטית לשרשרת האספקה שלה.

לחישולי כרמל לקוחות נוספים מקרב החברות הגדולות בעולם לייצור מנועי סילון לתעופה, ובהם גם לקוחות של מנועי בית שמש כגון MTU, ITP, Snecma ועוד. לדברי הנהלת מנועי בית שמש, הרכישה תביא להגדלת ולהעצמת יכולותיה בשרשרת הערך בתחום פעילותה, ולהרחבת סל המוצרים ללקוחות, תוך מיצובה כספקית פתרונות מקיפים ללקוחות (One Stop Shop).

מנועי בית שמש סיימה את המחצית הראשונה של 2018 עם הכנסות של 47.6 מיליון דולר, עם רווח תפעולי של 4.9 מיליון דולר ועם רווח נקי של 3.4 מיליון דולר. חישולי כרמל רשמה באותה התקופה הכנסות של 29.5 מיליון דולר, רווח תפעולי של 3.7 מיליון דולר ורווח נקי של 3 מיליון דולר. אלא שבעוד שמנועי בית שמש נסחרה טרם העסקה לפי מכפיל רווח נקי של 21-22, הרי שאת רכישת חישולי כרמל היא מבצעת לפי מכפיל רווח של 10-11 בלבד. 

השלמת העסקה צפויה להתבצע עד סוף 2018, וזאת בכפוף לקבלת האישורים הדרושים. לאחר השלמת העסקה יהיו ברשות חישולי כרמל הסכמי מסגרת לעשר שנים בהיקף של יותר מ-490 מיליון דולר (כולל ההסכם החדש עם פראט אנד וויטני). הסכמים אלו צפויים להגדיל את סך הסכמי המסגרת של מנועי בית שמש לכ-1.8 מיליארד דולר, אשר יספקו הכנסות על פני 14 שנים.

מנועי בית שמש: "יוצרים קבוצה סינרגטית"

רם דרורי, מנכ"ל מנועי בית שמש מסר כי חישולי כרמל היא חברה איכותית ופעילותה סינרגטית לפעילות הקיימת של מנועי בית שמש בתחום החלקים למנועי סילון. "עולם התעופה נמצא בתנופה כאשר בהתאם לתחזיות שפורסמו על ידי יצרני מטוסים ואחרים, השיא עוד לפנינו ואנו נערכים להאצת הצמיחה בתחום בצורה המיטבית תוך מיקוד בהשתלבות בשרשרת האספקה לדור המנועים החדש שנכנס לשוק".

מנועי בית שמש לעומת חישולי כרמל
 מנועי בית שמש לעומת חישולי כרמל

"העסקה ממצבת את החברה בעולם התעופה הצומח כשחקן איכותי ומוביל בעל יכולות ייצור מגוונות וייחודיות. על ידי רכישה זו, אנו מחזקים את יכולות קבוצת מנועי בית שמש ומעבים את תמיכתה בלקוחותיה בשוק החלקים למנועי סילון. עם רכישת חישולי כרמל, אנו יוצרים קבוצה סינרגטית בעלת מכפיל כוח משמעותי אשר תאפשר לקבוצה להתמודד עם הזמנות המסגרת הקיימות, להגדיל את היקפן, ובנוסף גם להרחיב את שרשרת המוצרים אותם היא מציעה ללקוחותיה הקיימים והפוטנציאליים, ללא הצורך בהשקעות נוספות משמעותיות".

רובן האריס, סגן נשיא לשרשרת אספקה עולמית בפראט אנד וויטני, ציין כי "אנו שמחים להכריז אודות הסכמת מנועי בית שמש לרכוש את חישולי כרמל, וכן שמחים להמשיך לעבוד עם חישולי כרמל כספק. אנו מוקירים את מערכת היחסים רבת השנים עם מנועי בית שמש. הסכמים מסוג זה מבטיחים לנו מקורות מהימנים לאספקת חלקים למשך שנים רבות, ומבטיחים את הקיבולת הנדרשת בכדי לתמוך בגידול בייצור של פראט אנד וויטני".