אפליקציות התשלום של הבנקים – כמה זה עולה?

בנקאות דיגיטלית/ צילום: שאטרסטוק
בנקאות דיגיטלית/ צילום: שאטרסטוק

הבנקאות הדיגיטלית צוברת תאוצה. בעתיד הקשר שלכם עם הסניף יופחת ובמקרים רבים כבר לא יהיה צורך בו.

הבנקאות החדשה תהיה תחרותית יותר, יעילה יותר וזולה יותר - ברגע שלא צריכים סניפים וחוסכים בכוח אדם, זה אמור להתגלגל גם לעמלות השוטפות. כבר עכשיו, בנקאות דיגיטלית ובפעולות דיגיטליות בכלל, הם בעלות נמוכה לעומת הבנקאות המסורתית.

אבל, לא בכל מצב - אתם עדיין צריכים לבדוק, מסתבר שיש מקומות שהבנקאות הדיגיטלית יקרה, ולא בצדק!

בשוק האפליקציות הבנקאיות קיימות כיום האפליקציות הבאות -

פפר פיי של לאומי .
ביט של בנק פועלים .
פייבוקס של דיסקונט א .

האפליקציות האלו מאפשרות להעביר סכומי כסף בצורה מהירה ויעילה. מדובר בעצם על סוג של ארנק אלקטרוני שדרכו ניתן להעביר ולשלם חשבונות, תשלומים ועוד, כאשר הפיצ'רים (התכונות) של האפליקציות האלו רק הולכים וגדלים.

העברת הכספים כרוכה בעמלה - וזה בסדר, הבנק לא פילנטרופ. העמלה הזו לא "נופלת" על המשלם, אלא על המקבל - ככה זה בבנקאות הדיגיטלית, וחייבים להודות שיש בזה הגיון לעומת העברות בבנקאות המסורתית שבהן המעביר משלם את העמלה.

העמלה הזו היא לא בשיעור קבוע, אלא בסכום קבוע, וכאן שורש הבעיה. עמלה בשיעור קבוע היא אחוז מסוים מסכום ההעברה, כלומר היא פרופורציונלית לסכום המועבר/ המתקבל. אלא שעמלה בסכום קבוע, היא לא פרופורציונלית לסכום, וככל הסכום קטן יותר כך המשקל שלה/ האחוז מסך ההעברה, גבוה יותר.

העמלות האלו מסתכמות ב-1.6 עד 1.8 שקל להעברה כספית. אם קיבלתם 300 שקל, אז 1.8 שקל הם 0.6% מסכום ההעברה. לא כסף קטן, אבל "נסבל". אם קיבלתם 10 שקלים בלבד, אז העמלה הזו כבר מהווה 18% מהסכום שקיבלתם - זו כבר עמלה חסרת פרופורציות.

מי שמנהל חשבון בנק בבנק הבית של האפליקציה לא מחויב על העברות כספיות אליו. זה היתרון של פועלים ולאומי הגדולים - ביט ופפר, ועדיין יש כמובן העברות ותשלומים מבנקים אחרים.

איך חוסכים בעמלה?

מעבר לכך שלא תשלמו עמלה באם אתם לקוחות הבנק/ האפליקציה הבנקאית, אתם גם יכולים להיכנס למסלולי העמלות ולחסוך בעמלות. מדובר במסלולים של כמות מסוימת של פעולות בחודש תמורת סכום קבוע, כשבחבילות האלו, מוגדרות גם העברות באפליקציות כפעולה. במצב כזה העמלה האפקטיבית לפעולה עשויה להסתכם בכ-1 שקל.

מדריך חיסכון בעמלות

חוץ מזה, יש הרבה קבוצות פטורות, או קבוצות שמקבלות הנחה גדולה בעמלות - חיילים, סטודנטים, צעירים, מועדוני צרכנות שונים (בהצדעה, חבר, ביחד בשבילך ועוד).

דרך נוספת, שלא ישימה באפליקציות של פפר וביט (לאומי ופועלים) אלא רק בדיסקונט (פייבוקס) היא לא להעביר את הכספים לחשבון הבנק, אלא להשאיר אותם בארנק הדיגיטלי. באופן הזה , הכסף בעצם נמצא בארנק וישמש בהמשך להעברות ותשלומים, ואין כאן הפקדה/ העברה בפועל ואין בהתאמה עמלה על הפעולה הזו. כלומר, העברת הכספים מעין נעצרת בארנק ולא עוברת לחשבון הבנק. בדיסקונט גם מאפשרים לקבל את הכסף שבארנק כזיכוי בכרטיס האשראי ללא עמלה.

מדריכי בנקאות נוספים:

הפקדת מזומנים בחשבון הבנק - כמה זה עולה?

למה אתם פראיירים? תעברו מסלול עמלות בבנק ותחסכו מאות שקלים

איך לנהל מו"מ עם הבנק?

* המדריך נכתב בשיתוף מערכת אתר הון, מדריכים פיננסים. המידע והנתונים במאמר אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור מניות, קרנות נאמנות וניירות ערך אחרים; וכן אינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.