צניחה של 58% בהיקף גיוסי האג"ח הקונצרניות בספטמבר-אוקטובר ל-6.7 מיליארד שקל

מסיכום של מידרוג עולה כי השנה הנפיקו בספטמבר-אוקטובר 23 חברות, לעומת 35 חברות ב-2017 • בין המנפיקות היו רק שתי חברות זרות - לעומת שמונה אשתקד • היקף הגיוסים מתחילת השנה עומד על כ-51.4 מיליארד שקל, ירידה של כ-20% לעומת התקופה המקבילה • למדריך השקעה באג"ח

ערן היימר / צילום: תמר מצפי
ערן היימר / צילום: תמר מצפי

עלייה במרווחים בשוק האג"ח (הפער בתשואה בין האג"ח הממשלתיות לאג"ח הקונצרניות לאותו טווח זמן) לצד הגדלת היצע האשראי הבנקאי למגזר העסקי, ותנודתיות גבוהה בשוקי ההון בעולם ביחד עם ציפיות לעליית ריביות בארץ ובעולם, הביאו לירידה חדה בגיוסי החוב בשוק הקונצרניות בחודשיים האחרונים.

מסיכום שערכו כלכלני חברת הדירוג מידרוג עולה כי במהלך החודשים ספטמבר ואוקטובר גויסו בסך הכל כ-6.7 מיליארד שקל בשוק הקונצרני, צניחה של 58% לעומת התקופה המקבילה בשנת 2017. בספטמבר-אוקטובר השנה הנפיקו בסך הכל 23 חברות, מתוכן 14 חברות נדל"ן ובינוי, לעומת סך של 35 מנפיקים שמתוכם 20 חברות נדל"ן ובינוי בתקופה המקבילה ב-2017. בנוסף, מציינים במידרוג, כי בתקופה זו השנה הנפיקו רק שתי חברות זרות - לעומת שמונה בתקופה המקבילה בשנה שעברה.

ערן היימר, מנכ"ל מידרוג, ציין כי "הירידה בתיאבון הסיכון של המשקיעים נוכח הציפיות לעלייה בריבית נותנת אותותיה בירידה בהיקפי הגיוסים לאורך השנה ובוודאי בהשוואה לשיא של שנת 2017. מגמה זו צפויה להימשך בחודשים הקרובים נוכח העצבנות הגבוהה בשוקי ההון בעולם. מידרוג מעריכה כי שוק האג"ח המקומי עודנו יציב לספוג הנפקות באיכות טובה ובעיקר ממנפיקים מוכרים מהשוק המקומי".

הנפקות החוב הגדלות בספטמבר-אוקטובר
 הנפקות החוב הגדלות בספטמבר-אוקטובר

גם מתחילת השנה נרשמה ירידה בסך הגיוסים, אם כי מתונה יותר. היקף הגיוסים השנה עומד, בינתיים, על כ-51.4 מיליארד שקל, ירידה של כ-20% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הסקטור הפיננסי (בנקים וחברות ביטוח) גייס בשוק החוב כ-8.5 מיליארד שקל מתחילת השנה, ירידה של 10.5% לעומת התקופה המקבילה. 47% מסך הגיוס בוצעו על ידי בנק הפועלים וכ-15% על ידי בנק לאומי, לאחר ששני הבנקים הגדולים לא גייסו כלל בתקופה המקבילה אשתקד.

הנפקות הסקטור העסקי ללא מוסדות פיננסיים וללא חברות ממשלתיות, הסתכמו מאז תחילת 2018 בכ-36.8 מיליארד שקל, ירידה של 27% לעומת התקופה המקבילה. מגזר נדל"ן ובינוי גייס מתחילת השנה במצטבר כ-22 מיליארד שקל, כ-60% מהסכום שהונפק במגזר העסקי הלא-פיננסי, שיעור גבוה במקצת מתקופה המקבילה אשתקד (כ-53%).

בנוגע לחברות הנדל"ן מציינים במידרוג כי השנה נרשמה ירידה של 18% בהיקף ההנפקות של הסקטור, לעומת התקופה המקבילה ב-2017. חלק נכבד מהירידה מגיע מחברות העוסקות בנדל"ן מניב, אשר גייסו השנה כ-16.4 מיליארד שקל, ירידה של 21% לעומת התקופה המקבילה. בגיוסים של חברות נדל"ן ובינוי זרות נרשמה מתחילת השנה ירידה של 26% לכ-5.6 מיליארד שקל, על רקע פתיחה דרמטית במרווחים בחודשים האחרונים וקפיצה בתשואות על סדרות אג"ח רבות שהונפקו על ידי חברות זרות בשנתיים האחרונות.

לגבי איכות החוב שגויס מציינים בחברת הדירוג כי בספטמבר-אוקטובר האשראי שגויס היה באיכות גבוהה יחסית, כש-56% מהחוב הונפק על ידי חברות בדירוגים Aa3 מקומי ומעלה, לעומת פחות מ-40% בתקופה המקבילה אשתקד.