הבחירות מחר, אך מערך המידע לבוחר במשרד הפנים לא מוכן

לפני כשבועיים הפיץ משרד הפנים סרטון שבו פרסם את מערכת מת"ג שאמורה להיות זמינה ביום הבחירות לרשויות המקומיות באתר האינטרנט של משרד הפנים, "בוחרים" • הרשימות עלו אמש לאתר משרד הפנים בקבצי אקסל ואינן מופיעות באתר המיועד לכך

בחירות שבתון/ צילום: ס.א.פ קרייטיב / Shutterstock
בחירות שבתון/ צילום: ס.א.פ קרייטיב / Shutterstock

לפני כשבועיים הפיץ משרד הפנים סרטון שבו פרסם את מערכת מת"ג - מערכת ממוחשבת שאמורה להיות זמינה ביום הבחירות לרשויות המקומיות באתר האינטרנט של משרד הפנים 'בוחרים'. עד כה, רשימת המועמדים המלאה לראשות הרשויות המקומיות ולמועצות הערים אינה נמצאת באתר זה.

הרשימות עלו לאתר משרד הפנים בקבצי אקסל אמש, ולא מופיעות באתר המיועד לכך. זאת, למרות שהחוק מחייב לפרסם מידע אודות המתמודדים לרשויות השונות עד שישה ימים לפני קיום הבחירות לרשויות המקומיות.

צילום מסך מתוך אתר "בוחרים"
 צילום מסך מתוך אתר "בוחרים"

זוהי אינה הפעם הראשונה שמידע בנוגע לבחירות המקומיות לא פורסם כראוי. בעקבות הבחירות ב-2008, ואחריהן הבחירות ב-2013, פורסמו דוחות מבקר המדינה אשר מצאו ליקויים חמורים בהתנהלות משרד הפנים בנוגע להיערכות לבחירות לרשויות המקומיות ולניהולן. לפי הדוח שפורסם לאחר הבחירות הקודמות של 2013, "היה אפשר למנוע חלק ניכר מהליקויים שהועלו, אילו משרד הפנים לא היה מתעלם מהערות מבקר המדינה שפורסמו בדוח על בחירות 2008 ,ואילו קוימו הבטחותיו הרבות של משרד הפנים - לשיפור בתהליכי העבודה, לייעולם ולקידום הליכי חקיקה".

האתר המיועד להנגשת מידע על הבחירות לרשויות המקומיות אמור לספק מענה לליקויים שאותרו בשני דוחות המבקר. כך, בדוח על בחירות 2013 נכתב כי "תוצאות הבחירות לא פורסמו בילקוט הפרסומים במועד שנקבע בחוק, דהיינו בתוך 21 ימים מיום הבחירות; הועלו כ-40 אי-התאמות ניכרות בין התוצאות שפורסמו ובין התוצאות שנרשמו בפרוטוקולים של מנהלי הבחירות".

מלבד הנגשת המידע לבוחרים ולמועמדים טרום הבחירות, מערכת מת"ג אמורה לפעול לאורך יום הבחירות, ולעדכן בזמן אמת, כלשון סרטון התדמית, "את כל המידע העדכני בנוגע לבעלי זכות הצבעה, כמה הצביעו עד לרגע זה, ועוד סטטיסטיקות מעניינות על גבי מפה אחת המציגה את כל המועצות האזוריות, העיריות והמועצות המקומיות".

על פניו, נראה שמשרד הפנים ברשות אריה דרעי למד מטעויות העבר, וכי הליקויים הקשורים בהנגשת מידע לציבור באופן אינטרנטי טופלו. עם זאת, בינתיים המערכת אינה באוויר, ומשרד הפנים הפיץ לכתבים קבצי אקסל, בהם המידע צפוי לעלות ביום הבחירות ולהתעדכן מדי שעה או שעתיים. ככל הידוע ל"גלובס", קבצם אלה אינם זמינים לציבור הרחב עד לעת כתיבת שורות אלה. 

ממשרד הפנים נמסר כי "רשימת המועמדים עלתה אתמול באתר המשרד. יש לזכור כי מדובר בבחירות בסדר גודל שלא היה בישראל ואכן חל עיכוב ברישום המועמדים שמנה אלפים רבים. מע' מתג תעלה מחר ביום הבחירות. כרגע אינה פעילה משום שאינה מוזנת. הטבלות xl שעלו באתר הכתבים אינן רשימות המועמדים אלא דוגמה שבקשו ערוצי הטלווזיה לצורך פנימי. עלות מתג מינימלית ומתומחרת בעבודת חודש של מתכנת".