המחוזי אישר ניהול תובענה ייצוגית נגד סיטיפס בסך 255 מיליון שקל

עניינה של התובענה בדרישת עמותת צחור להורות על ביטול 80,000 דוחות שהוטלו על נוסעי הרכבת הקלה בירושלים, וזאת נוכח פגם שנפל באשר להסמכתם והעסקתם של פקידי הרכבת הנותנים את הדוחות • סיטיפס בתגובה: "החלטת ביהמ"ש מוטעית, ובכוונתנו לערער"

הרכבת הקלה בירושלים / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
הרכבת הקלה בירושלים / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

בית המשפט המחוזי בירושלים (השופטת תמר בזק-רפפורט) אישר היום (ב') לנהל תובענה ייצוגית בסך 255 מיליון שקל נגד חברת סיטיפס בע"מ, המפעילה את הרכבת הקלה בירושלים.

הבקשה לאישור תובענה ייצוגית הוגשה על-ידי עמותת "צחור - צדק חופש חינוך ורווחה בירושלים" ושתי נוסעות הרכבת הקלה, אשר טענו, בין השאר, כי החיובים המוגדלים (דוחות) שחילקה סיטיפס לנוסעי הרכבת שלא שילמו כרטיס נסיעה או לא תיקפו את כרטיסם כנדרש, הם חיובים פסולים שניתנו בחוסר סמכות או בחוסר סבירות קיצוני.

לטענת התובעות הייצוגיות, אותו חוסר סמכות נעוץ, בין השאר, בכך שפקידי הרכבת שמוסרים את החיובים המוגדלים לנוסעים אינם מועסקים ישירות על-ידי סיטיפס (או על-ידי הקבלן המפעיל, חברת קונקט), שאף אינה מכשירה אותם בפועל לתפקיד, ופיקוחה עליהם שולי.

לטענת התובעות הייצוגיות, העסקת הפקחים על-ידי חברת כוח-האדם נוגדת את פסיקת בית המשפט העליון, לפיה פקחים המפעילים סמכויות סטטוטוריות או סמכויות שיש עמן סנקציה, חייבים להיות עובדי הגוף בעל הסמכות להטלת הסנקציה.

לאחר שבחנה וניתחה את הוראות החוק, ציינה השופטת בזק-רפפורט כי התובעות הייצוגיות "הציגו תשתית משפטית מספקת לטענה בדבר הפרת חובות הקבועות בדין ובפסיקה מצד המשיבה (סיטיפס - מ' ש') בכל הנוגע לאופן התנהלותה ביחס לפקיד הרכבת". עוד קבעה השופטת כי יש סיכוי סביר שהתביעה תוכרע לטובת חברי הקבוצה.

בית המשפט הוסיף בהחלטתו, שהתפרשה על פני לא פחות מ-40 עמודים, כי ההסמכה וההעסקה של העובדים על-ידי סיטיפס איננה תואמת לכאורה את הוראות הדין והפסיקה ב-3 מישורים: הראשון - בתהליך הכשרת והסמכת פקידי הרכבת שלא בידי סיטיפס עצמה; השני - בהעסקת פקידי הרכבת שלא בידי סיטיפס; והשלישי - היעדר פיקוח ישר מצד סיטיפס על פעולות פקידי הרכבת.

חברת אשטרום נכסים בע"מ, המחזיקה ב-21% מחברת סיטיפס, דיווחה היום לבורסה לניירות ערך על אישור התובענה הייצוגית נגד סיטיפס וציינה כי "בשלב זה החברה לומדת את החלטת בית המשפט".

יו"ר עמותת צחור והמועמד למועצת עיריית ירושלים, עו"ד יוסי חביליו, מסר בתגובה לאישור התביעה: "כל ירושלמי מכיר את הסיטואציה בה ניגשים אל הנוסעים פקחים, מקיפים אותם ומבקשים ממי שכרטיסו לא תוקף להזדהות ולרדת מהרכבת, דבר הכרוך באי-נעימות ובהשפלה. זהו מצב בלתי נסבל, ואני שמח שגם השופטת קיבלה את עמדתי לפיה אופן פעילותם של הפקחים לא ראוי ופוגע בזכויות יסוד של הנוסעים".

מסיטיפס נמסר בתגובה: "אנו מחויבים לפעול כל העת בהתאם להוראות ודרישות המדינה, וכך פעלנו גם בעניין זה. החלטת בית המשפט מוטעית, ובכוונתנו לערער על החלטה זו".