מדוע רשות ניירות ערך השיקה אתר השקעות מזויף?

בצל עשרות מקרים בהם משקיעים נפלו קורבן לעוקץ השקעות ברשת, ברשות לניירות ערך השיקו אתר השקעות מזויף שמדמה את הקלות בה ניתן להבטיח תשואה • האתר מדמה חברה להשקעות ומציף סימני אזהרה למשקיע • יו"ר רשות ניירות ערך, ענת גואטה: "סביבת ריבית יחסית נמוכה בצירוף עם ההתפתחויות הדיגיטליות של היום, הופכים את תחום ההשקעות הלא מפוקחות באינטרנט לאחד האתגרים המרכזיים של הרגולטורים

מוטב מאוחר מאשר אף פעם לא. לאחר אין ספור מקרים של הטעיית משקיעים ברשת, ולאחר שלא מעט משקיעים איבדו את חסכונותיהם בפרשת ג'נרל טרייד של דודו רוז ושגיא קדם, ושורט טרייד של שלומי נוימן, רשות ניירות ערך ממשיכה להילחם בתופעה לא רק בצינורות המקובלים אלא גם בדרכים יצירתיות. 

אחרי שבאוגוסט האחרון רשות ניירות ערך פרסמה את טיוטת הצעת החוק המסדירה את זירת הברוקראז', הרשות החליטה להלחם בתופעה בדרכים יצירתיות, כשהשיקה אתמול (ב') אתר השקעות מזויף כדי להגביר את המודעות של הציבור לחשיבות של צרכנות פיננסית אחראית.

בשנים האחרונות חל גידול משמעותי של הצעות להשקעות במרחב האינטרנט שמבקשות לקנות את לב המשקיעים עם ססמאות מופרכות לאוזני המשקיע המקצועי, ומלבבות למי שמחפש כסף מהיר, כמו: "תשואות גבוהות ורווחים מהירים". לפי רשות ני"ע, פעמים רבות ההצעות הללו משמשות אמצעי לתרמיות ולהונאות. משכך, החליטה הרשות להמחיש לציבור המשקיעים את הפשטות שבביצוע תרמיות והקימה אתר אינטרנט מזויף להשקעות (בקישור:WWW.RNE.CO.IL).

האתר מדמה חברה להשקעות שנועד לחקות את חוויית הגלישה באתרים מסוג זה ולהוביל את הגולשים לעמוד שחושף כי מדובר בהשקעה מזויפת ולהצעות השקעה שעלולות להסתבר כרמאות. האתר מציף סימני האזהרה למשקיע, כמו דוגמאות לפרויקטים שהסתיימו, ואף המלצות ממשקיעים נוספים, כדי להגדיל את מהימנותו. הגולשים אשר הביעו עניין בקבלת פרטים נוספים, קיבלו התרעה על ניסיון תרמית וזו הובילה אותם לכללי זהירות ולצעדים שחשוב לנקוט לפני כל השקעה.

ברשות לניירות ערך מציינים כי משנת 2015 הרשות מיפתה ברשת האינטרנט למעלה מ-50 חברות ויחידים, שזוהו בעקבות פרסומים ותלונות מהציבור. "הבדיקה הובילה לסגירה ולהפסקת פעילות אסורה של כ-40 חברות ויחידים", נכתס בהודעת הרשות לניירות ערך. "בנוסף, מיפתה הרשות את תחום ההשקעות הלא מפוקחות ברשת האינטרנט, שם זוהו למעלה מ 100 חברות שהציעו השקעות מסוג זה. בעקבות זאת, פנתה הרשות לאותן חברות לבדיקה באם הן פועלות על פי חוק וכנגד חלקן ננקטו הליכי אכיפה ונסגרה פעילותן. כתוצאה מהפעילות היזומה של הרשות, רבות מהחברות הללו החלו לפרסם תשקיף לציבור ולמעשה נכנסו תחת פיקוח רגולטורי. בנוסף, מקדמת הרשות חקיקה, במסגרתה הוחלו חוקים, כגון: סגירת תחום אופציות בינאריות, זירות מסחר וכעת חוק הברוקר דילר. לצד החקיקה, הפיקוח והאכיפה, פועלת הרשות פועלת להגביר את המודעות של הציבור באמצעות פרסום מידע ואזהרות וקיום סדנאות לציבור, ללא עלות, להכרות עם מושגי בסיס בשוק ההון".

יו"ר רשות ניירות ערך, ענת גואטה: "סביבת ריבית יחסית נמוכה בצירוף עם ההתפתחויות הדיגיטליות של היום, הופכים את תחום ההשקעות הלא מפוקחות באינטרנט לאחד האתגרים המרכזיים של הרגולטורים. במהלך תקדימי החלטנו להקים אתר השקעות מזויף על מנת לנסות ולפצח את ה"חומה הפסיכולוגית" של ציבור המשקיעים ולהמחיש את החשיבות שבהשקעות המפוקחות על ידי הרשות. אני תקווה כי צעדים אלו ונוספים שמקדמת הרשות יגבירו את המודעות של הציבור להשקעות אחראיות".