לאחר צניחה ברווח הרבעוני: אדמה קונה חברת הדברה אמריקאית

חברת חומרי ההדברה אדמה דיווחה כי סיימה את הרבעון השלישי של 2018 ברווח נקי של 46 מיליון דולר, המשקף ירידה של 16.3% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד • במקביל דיווחה אדמה כי סיכמה על רכישת חברה פרטית אמריקאית העוסקת בתחום מוצרי ההדברה הביתיים בסכום המוערך ב-120-140 מיליון דולר

חן ליכטנשטיין, נשיא ומנכ"ל אדמה. "גידול בכל השווקים המרכזיים" /  צילום: תמר מצפי
חן ליכטנשטיין, נשיא ומנכ"ל אדמה. "גידול בכל השווקים המרכזיים" / צילום: תמר מצפי

חברת חומרי ההדברה אדמה  דיווחה היום (ג') על ירידה ברווחיה ברבעון השלישי של 2018, בעקבות הבצורת הקשה שנרשמה הקיץ ברחבי אירופה, ושהובילה לירידה במכירות קוטלי הפטריות ביבשת. במקביל, דיווחה אדמה כי סיכמה על רכישת חברה פרטית אמריקאית העוסקת בתחום מוצרי ההדברה הביתיים. סכום העסקה לא נמסר אולם על פי ההערכות הוא אמור לנוע בטווח של 120-140 מיליון דולר.

החברה הנרכשת, בונייד פרודקטס (Bonide Products Inc), מספקת פתרונות להדברת מזיקים לשימוש בבית ובגינה, והציגה ב-2017 מכירות של כ-70 מיליון דולר. לדברי אדמה, רשת ההפצה הארצית של בונייד תאפשר גישה משופרת לשוק הצרכניים הביתיים שמוערך בכ-1.5 מיליארד דולר. אדמה מצפה להשלים את העסקה עד סוף 2018, בכפוף לתנאים מתלים ולקבלת אישורים רגולטורים מקובלים.

מאז יולי 2017 כוללת חברת אדמה את חברת אדמה פתרונות לחקלאות, שאגרות החוב שלה נסחרות בבורסה בת"א, ואת חברת סנונדה הסינית עמה התמזגה בקיץ אשתקד. החברה המשולבת נסחרת עדיין בבורסת שנזן תחת השם חוביי סנונדה, אולם נמצאת בתהליך לשינוי שמה לאדמה.

היום דיווחה אדמה כי סיימה את הרבעון השלישי של 2018 ברווח נקי של 46 מיליון דולר, המשקף ירידה של 16.3% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. מכירות החברה גדלו ברבעון השלישי ב-3.4% ל-872 מיליון דולר, וזאת למרות הבצורת באירופה שהובילה לירידה של 18.5% במכירות ביבשת ל-168 מיליון דולר בלבד.

על-פי הערכות בשוק, גרעה הבצורת כ-56 מיליון דולר ממכירות אדמה באירופה ברבעון השלישי וכ-30 מיליון דולר מהרווח הגולמי. זאת, מאחר שמדובר במכירות בעלי רווחיות גולמית גבוהה של כ-50% מהמכירות

באדמה הסבירו כי במהלך הרבעון השלישי שררו תנאי בצורת קיצוניים במרבית אירופה. מזג אוויר יבש באופן חסר תקדים הביא לפגיעה בגידולים ובנוכחות פטריות ומחלות נלוות, אשר הפחיתה מכירות קוטלי פטריות בעלי רווחיות גבוהה. כתוצאה מכך, נרשמה ירידה בתרומתה של אירופה למכירות ולרווח הגולמי, אשר מיתנה את הצמיחה הכוללת של החברה המשולבת ופגעה ברווח הגולמי.

בנוסף, שערים נמוכים יותר של מטבעות רבים במהלך הרבעון, בעיקר בברזיל (בה נראה כי המגמה מתהפכת ברבעון הרביעי), הודו, טורקיה וארגנטינה, הקטינו את התרומה למכירות ולרווחיות, אשר קוזזה על ידי צמיחה חזקה והעלאת מחירים.

באדמה הוסיפו כי ברבעון השלישי השיגה החברה צמיחה כמותית של 3.8% במכירות, והצליחה להעלות את מחיר תיק המוצרים שלה ב-6%, כאשר העלאות מחירים אלו אמורות להימשך. ביצועים חזקים במיוחד רשמה החברה ברבעון השלישי באמריקה הלטינית, בהודו, במזרח התיכון ובאפריקה וכן באזור אסיה פסיפיק.

מכירות אדמה באמריקה הלטינית, ובעיקר בברזיל ובארגנטינה, זינקו ברבעון השלישי ב-20.2% ל-277 מיליון דולר, בין השאר הודות להשקת מוצרים חדשים בעלי שולי רווח גבוהים. במונחי מטבעות מקומיים, אף הציגה החברה צמיחה גבוהה הרבה יותר של 40.2% לעומת הרבעון המקביל.

יאנג שינצ'יאנג, יו"ר דירקטוריון אדמה, אמר כי "הבצורת הקשה באירופה מנעה מאיתנו להגיע לרבעון מצוין, היות שלא היה שימוש בקוטלי הפטריות המובילים שלנו. יחד עם זאת, אדמה ממשיכה להוכיח את יכולתה לצמוח באזורים אחרים, ושוב מדווחת מכירות שיא הן ברבעון השלישי והן בתשעת החודשים הראשונים. החוסן המסחרי והיעילות התפעולית שלנו איפשרו לחברה לייצר תזרים מזומנים חזק ולהגיע לרמות מינוף הנמוכות אי פעם, כך שאדמה יכולה להביט קדימה בביטחון ולהמשיך להוציא לפועל את אסטרטגיית הצמיחה שלה."

חן ליכטנשטיין, נשיא ומנכ"ל אדמה, הוסיף כי "הקיץ הקשה באירופה, מהיבשים שחווינו מזה עשורים, השפיע על שורת המכירות והרווח שלנו ברבעון. אל מול האתגר הזה, אנחנו ממשיכים לצמוח ולהגדיל נתחי שוק בשווקים מרכזיים בעולם. בנוסף, הידוק ההוצאות וניהול ההון החוזר צמצמו השפעת הבצורת, ואנחנו ממשיכים לייצר תזרים מזומנים חזק. אנחנו ממשיכים להשקיע בהתרחבות ובהמשך בידול סל המוצרים, המבוססים על יכולות הליבה שלנו ויאפשרו לנו להמשיך ולצמוח קדימה."

מנתונים נוספים שפרסמה אדמה עולה כי על רקע הירידה במכירות המוצרים בעלי הרווחיות הגבוהה באירופה, ירד הרווח הגולמי של החברה ברבעון השלישי ב-6.5% ל-279 מיליון דולר. הרווח התפעולי של החברה ירד ברבעון השלישי ב-19.9% ל-87 מיליון דולר ואילו בניכוי פחת והפחתות הסתכם ה-EBITDA ל-140 מיליון דולר ושיקף ירידה של 13.5% לעומת הרבעון המקביל.

תזרים המזומנים מפעילות שוטפת הסתכם ב-99 מיליון דולר ברבעון השלישי, ואילו התזרים החופשי עמד על 52 מיליון דולר. בשנה האחרונה הפחיתה החברה את החוב המאזני (נטו) ל-435 מיליון דולר, לעומת 762 מיליון דולר בסוף ספטמבר 2017.