הדולר קפץ 0.5% מול השקל; אקסלנס: "השוק מתמחר העלאות ריבית בישראל"

שערו היציג של הדולר נקבע על 3.721 שקלים, וזאת ברקע להתחזקות הדולר בעולם • מוקדם יותר פורסמו אינדיקציות טובות מהצפוי לגבי המשרות החדשות ועלות השכר בארה"ב • אמיר כהנוביץ, אקסלנס: "בינתיים היחלשות השקל נרשמת בעיקר נוכח התחזקות הדולר בעולם" • סקירת המט"ח היומית של "גלובס" • איך משקיעים בדולר?

1 מכל 10 ישראלים מחזיק בארנק 500 שקל ומעלה / צילום: Shutterstock
1 מכל 10 ישראלים מחזיק בארנק 500 שקל ומעלה / צילום: Shutterstock

הדולר קפץ היום (ד') ב-0.45% מול השקל ושערו היציג נקבע על 3.721 שקלים. המהלך מגיע כחלק מהתחזקות הדולר בעולם נוכח נתוני מאקרו חיוביים שפורסמו מוקדם יותר מכיוון הכלכלה האמריקאית. הדולר אינדקס (DXY) מטפס ב-0.13% מול סל המטבעות ומשלים עלייה של 2% בחודש ביו המסחר האחרון לחודש אוקטובר. האירו מאבד 0.2% מול הדולר ל-1.13 דולרים, ובכך משלים ירידה של 2.4% בחודש האחרון.

בארה"ב, סקר התעסוקה של ה-ADP הצביע על תוספת של 227 אלף משרות בחודש אוקטובר, מעל הצפי של הכלכלנים לתוספת של 189 אלף משרות, ולעומת תוספת של 218 אלף משרות בחודש הקודם. ביום שישי יפורסמו הנתונים הרשמיים, שאם אכן יהיו טובים סביר כי נראה את המשך התחזקות הדולר.

במקביל, פורסמו מוקדם יותר היום נתוני עלות התעסוקה לרבעון השלישי. מדד עלות התעסוקה ברבעון החולף עלה ב-0.8%, לעומת הצפי לעלייה של 0.7%, ולעומת עלייה של 0.6% בחודש הקודם. נציין כי מדובר באינדיקטור שמשקף גם מצב כלכלי טוב וגם עשוי לאותת לאינפלציה ומשם להמשך העלאות ריבית. 

לדברי אמיר כהנוביץ, הכלכלן הראשי של אקסלנס: "ציפיות האינפלציה המגולמות בשוק האג"ח בארה"ב (Breakeven) ממשיכות לרדת. אלה לחמש שנים הגיעו הבוקר ל-1.92%, נמוך מיעד האינפלציה של הפד. נראה שאין בארה"ב מספיק אינפלציה להצדיק המשך העלאות ריבית משמעותיות. השוק שם מגלם עוד ארבע העלאות ריבית בסה"כ וגם זה כשסוחטים את האינפלציה עד סופה".

בנוגע לשוק המקומי, אמר כהנוביץ': "שוק ההון ממשיך לתמחר התחלת העלאות ריבית בישראל לקראת סוף הרבעון הראשון, בעיקר בשל איתותים של בנק ישראל שזאת כוונתו. למשל בשבוע שעבר בפרוטוקול החלטת הריבית שהראתה שמספר חברי הוועדה שתומכים בהעלאה עלה מאחד לשניים (מתוך שישה) ולמעשה נדרשים עוד שניים או אחד אם מדובר בנגיד החדש (פרופ' אמיר ירון) שיש לו קול כפול במקרה של תיקו. אך עד כה רוב חברי הועדה נמנעו מהעלאת ריבית בטענה שסביבת האינפלציה עדיין לא התבססה בגבולות היעד, אף שנכנסה אליו. כל האינדיקציות מלמדות שהם צודקים, כשלמעשה רוב האינפלציה בישראל היא תוצאה של מוצרים שאינם במה שמכונה "ליבת האינפלציה" - אנרגיה ומזון".

"להערכתנו, בניכוי שני הסעיפים הללו האינפלציה בישראל עומדת על כחצי אחוז. במבט קדימה בעינינו רוב הסיכונים לאינפלציה הם כלפי מטה, בניהם הנפט שהחל להתקרר, סעיף הדיור במדד שמתקרר והחולשה בשוקי ההון, שעשויה לפגוע ב'אפקט העושר' ומכאן לירידה בביקוש לצריכה פרטית והתקררות במחירי השירותים המקומיים. כרגע רק היחלשות השקל נראית גורם סיכון משמעותי להתחממות אינפלציה, אך בינתיים ההיחלשות שלו נרשמת בעיקר מול התחזקות הדולר בעולם. מול יתר המטבעות השקל שומר מתחילת החודש על יציבות".

בבריטניה, הליש"ט מזנק ב-0.8% מול הדולר, וזאת על רקע הדיווח לפיו השר הממונה על הברקזיט, דומיניק ראב, אמר למחוקקים בבריטניה כי הוא צופה שמהלך ההיפרדות מהאיחוד האירופי יושלם ב-21 בנובמבר.