ג'יפים | בלעדי

נחמד בפקקים: אילו שרים קיבלו לנד-קרוזר ב-320 אלף שקל

מנתונים שהועברו ל"גלובס" עולה כי לרשות שר התחבורה ישראל כ"ץ עומד הג'יפ היוקרתי של טויוטה - שמחירו גבוה בעשרות אלפי שקלים מרכבי השרד של יתר השרים •  נהנים נוספים מהלנד-קרוזר: שר האוצר ושר הבינוי והשיכון • לשכת כ"ץ: "ממשכורתו של השר מנוכים מדי חודש מעל 9,000 שקל, דמי זקיפת רכב"

ישראל כץ / צילום ארכיון: תמר מצפי
ישראל כץ / צילום ארכיון: תמר מצפי

ג'יפ לנד-קרוזר ארוך בשווי של כ-320 אלף שקל, זה הרכב הממשלתי שמוביל את שר התחבורה ישראל כ"ץ בדרכים הפקוקות. רכב דומה משמש גם את שר האוצר משה כחלון ואת שר הבינוי והשיכון יואב גלנט. רכבי השטח היוקרתיים מתוצרת טויוטה הם כלי הרכב היקרים ביותר שמעמידה ממשלת ישראל לרשות השרים וסגני השרים, כך עולה ממידע שהגיע לידי "גלובס".

מחיר היצרן של הלנד-קרוזר הארוך עומד על 319,900 שקל, אך המדינה קיבלה עליו 8% הנחה ושילמה "רק" 294,308 שקל. מדובר בכלי רכב היקרים יותר בכ-80-90 אלף שקל מרכבי השרד שהוצעו לשרים לפני שנתיים. השר הראשון שזכה ברכב הלנד-קרוזר היוקרתי היה שר הבינוי והשיכון, שהרכב סופק לו במאי 2017, על-פי רישומי מנהל הרכב. באוקטובר 2017 סופק רכב שני לשר התחבורה ישראל כ"ץ והרכב השלישי סופק לכחלון במאי השנה.

מה יעשה שר בכיר שהרכב המפואר של חברי הכנסת לא מספק אותו?

את מכוניות השרד של השרים וסגני השרים בוחר מנהל הרכש הממשלתי באמצעות מכרזים, אולם השרים יכולים לבקש כלי רכב שמחוץ לרשימה שמציע מנהל הרכש. המכרז הגדול האחרון לבחירת כלי רכב לשימוש השרים נערך ב-2016, ונבחרו בו שלושה דגמי מכוניות שרד: סקודה סופרב, ניסאן מקסימה וניסאן אלטימה. הסופרב היא גם הרכב שמשמש את סגני השרים והח"כים, אולם הגרסה שהועמדה לשימוש השרים חזקה יותר ומצוידת במנוע של 2 ליטר (לעומת 1.8 בשימוש סגני השרים) - והמחיר בהתאם.

עבור גרסת ה-2 ליטר של הסופרב, שמחיר המחירון שלה עמד בעת הגשת ההצעה למכרז על 235 אלף שקל, שילמה בסופו של דבר המדינה רק 206,421 שקל, מחיר המבטא הנחה של 12%. את ההנחה הגדולה ביותר, כמעט 30%, השיגה המדינה עבור רכב הניסן מקסימה שבשימוש שר האנרגיה ד"ר יובל שטייניץ - המדינה שילמה תמורתו כ-170 אלף שקל על מחיר מחירון של כמעט 240 אלף שקל.

מלשכת השר כחלון נמסר: "הרכב נבחר על פי שיקולי ביטחון ובריאות של השר".

מהשר גלנט נמסר בתגובה: "השימוש ברכב מסוג זה נעשה מתוך שיקולי אבטחה ובהנחיית הגורמים הרלוונטיים. לא נוכל לפרט בנושא מעבר לכך".

מהשר כ"ץ נמסר: "הרכב הועמד לרשות השר בהתאם לצרכים, ועל פי כל הנהלים והאישורים הנדרשים. בנוסף לכל מנוכים ממשכורתו מדי חודש מעל 9,000 שקל, דמי זקיפת רכב".