שביתת הסגל הבכיר ב-8 מכללות נכנסת לשבוע השלישי

קרב גרסאות בין המועצה המתאמת של הסגל הבכיר לוועד ראשי המכללות הציבוריות לא מאפשר את סיום השביתה • במכללות שבהן מתקיימת שביתה לומדים כ-30 אלף סטודנטים

מכללת ספיר / צילום:איל יצהר
מכללת ספיר / צילום:איל יצהר

שביתת הסגל הבכיר ב-8 מכללות תיכנס היום (א') לשבוע השלישי שלה, ובין מועצת הסגל הבכיר לוועד ראשי המכללות (ור"מ) קיים נתק. בין המועצה המתאמת של הסגל הבכיר לא מתנהל כלל משא ומתן, אך מור"מ נמסר כי ארגוני הסגל בשלוש מכללות מנהלים כעת משא ומתן. שמונה המכללות שבהן מתקיימת שביתה הן ספיר, אקדמית ת"א-יפו, הדסה, עזריאלי, אשקלון, רופין, אפקה ו-HIT חולון. במכללות האלו לומדים כ-30 אלף סטודנטים.

בבסיס השביתה עומדים חילוקי דעות חריפים בין המועצה המתאמת של הסגל הבכיר של המכללות, בראשותו של רוברט אלבין ממכללת ספיר, לבין ור"מ. בור"מ טוענים כי נחתם הסכם ואילו המועצה המתאמת של הסגל הבכיר מתנערת ממנו, ואילו במועצה טוענים כי ור"מ ניסחו את ההסכם באופן חד צדדי, והוא לא מבוסס באופן מלא על הסכם העקרונות שנחתם בין הצדדים. ההסכם הקיבוצי אושר על ידי משרד האוצר והוועדה לתכנון ותקצוב של מערכת ההשכלה הגבוהה (ות"ת) וכעת בכל מכללה אמור ארגון הסגל הבכיר לחתום באופן עצמאי מול הנהלת המכללה.

הסכם העקרונות נחתם לפני כשנה, לאחר שביתה בת יום אחד בתחילת שנת הלימודים הקודמת. בעקבות השביתה חתמה ד"ר ענת פלדמן, מי שעמדה אז בראש המועצה המתאמת, על הסכם עקרונות. ואולם כמה חברי סגל בכיר לא חשבו שפלדמן הגיעה להישגים מספקים, וביקשו להחליף אותה. פלדמן המשיכה לנהל משא ומתן עם ור"מ לגבי ההסכם הקיבוצי (שמעגן את העקרונות עליהם סיכמו הצדדים), עד לגיבוש ההסכם.

כאן מתחילה מלחמת הגירסאות - האם פלדמן חתמה על ההסכם הקיבוצי בשם כמה מכללות בלבד או בשם כולן.

בור"מ טוענים כי נחתם הסכם קיבוצי, אך פלדמן טוענת כי ייצגה רק מספר מכללות. זה לא מונע מור"מ לטעון כי הסגל הבכיר נסוג מההסכמות אליהן הגיעו הצדדים, בעקבות מחלוקות פנימיות בינם לבין עצמם. ואולם טענה אחרת של פלדמן דווקא מתיישבת עם טענות ור"מ - היא סבורה כי ההסכם הקיבוצי עליו חתמה בשם מספר מכללות משקף את רוח הסכם העקרונות, בעוד שהסגל הבכיר טוען שזה לא נכון. כך למשל, הם טוענים כי המכללות לקחו לעצמן כוח רב בקביעה של מי מהמרצים יקבל קביעות. חברי הסגל הבכיר אף מאשימים את ור"מ שניהלה עם פלדמן משא ומתן למרות שידעו שהיא לא מייצגת את כל המכללות. מי שלקחה צד במחלוקת היא התאחדות הסטודנטים בראשותו של רם שפע, שהוציא לפני כשבועיים סרטון שבו הביעה תמיכה בגרסא של ור"מ.

מור"מ נמסר: "המועצה המתאמת שהכריזה על שביתה הינה מיעוט קיצוני אשר דעותיה אינן מייצגות את ארגוני הסגל במרבית המכללות. צר לנו שבשל מחלוקות פוליטיות פנימיות הנהגת המועצה ממשיכה מזה כשבועיים לפגוע בסגל ובסטודנטים בשביתה חסרת תוחלת.

"ההסכם נחתם ואומץ על ידי עשר מכללות, ואושר על ידי האוצר וות"ת, כאשר לפני כשבוע מכללת שנקר חתמה על הסכם ושלוש מכללות נוספות נמצאות במשא ומתן מתקדם. כל ארגון חייב לכבד את ההסכם עליו חתם, גם אם בעלי התפקידים התחלפו. המשא ומתן המקומי כעת מתקיים ברמת כל מכללה בין ההנהלה לוועד המקומי. ור"מ רואה בחומרה רבה את הנחיית המועצה המתאמת לוועדים לא לקיים דיונים עם ההנהלות, הנחיה זו אינה לגיטימית במערכת יחסי העבודה".