בעקבות קריסת מערכת תוצאות הבחירות המקומיות: נשיא החברה שפיתחה אותה מתנצל

מערכת מת"ג, שנועדה להצגת תוצאות הבחירות המוניציפליות בזמן אמת, אך לא הייתה זמינה במרבית שעות ספירת הקולות, ואף הציגה מידע שגוי • ג'ק דנג'רמונד, נשיא חברת ESRI העולמית: "תוצאות מצערות של כישלון שירותי הענן שלנו במהלך פרק הזמן המכריע"

אריה דרעי / צילום: שלומי יוסף
אריה דרעי / צילום: שלומי יוסף

ג'ק דנג'רמונד, נשיא חברת ESRI העולמית, אשר סיפקה את מערכת מת"ג שנועדה להצגת תוצאות הבחירות המוניציפליות בזמן אמת, התנצל בפני שר הפנים אריה דרעי על ליקויים חמורים במערכת ביום הבחירות.

"אני מוטרד מאוד לאור הדברים ששמעתי אודות ליל הבחירות המוניציפליות בישראל, אשר הוביל לתוצאות המצערות של כישלון שירותי הענן שלנו במהלך פרק הזמן המכריע", נכתב במכתב ששיגר דנג'רמונד אל השר ב-31/10, יום לאחר הבחירות.

"מצבך הוא בעל חשיבות רבה עבורי. אני מבין לחלוטין ומעריך את חשיבותן של ההשלכות שנגרמו, ואנחנו מעריכים באופן פעיל מאוד, לא רק כיצד זה קרה, אלא גם איך למנוע את זה בעתיד. אני רוצה להבטיח לך שאנחנו מקדישים את כל המאמצים הנדרשים על מנת הבין מה השתבש", הוא כתב. "בינתיים, אני מעוניין להתנצל מעומק הלב על אי הנוחות והמבוכה האפשרית למשרד ולעובדיו ולהציע כל סיוע שאנו יכולים לספק בעניין זה".

מערכת מת"ג אמורה הייתה לפעול לאורך יום הבחירות וספירת הקולות, ולעדכן בזמן אמת, כלשון סרטון התדמית, שהפיץ משרד הפנים, "את כל המידע העדכני בנוגע לבעלי זכות הצבעה, כמה הצביעו עד לרגע זה, ועוד סטטיסטיקות מעניינות על גבי מפה אחת המציגה את כל המועצות האזוריות, העיריות והמועצות המקומיות".

ההתנצלות מטעם חברת ESRI העולמית מגיעה לאחר שבזמן אמת המערכת לא הייתה זמינה במרבית שעות ספירת הקולות, ואף הציגה מידע שגוי. כך למשל, במועצה האזורית בנימין הופיע כי שילה אדלר הוא המועמד המוביל, שעתיים לאחר שהוכרז ניצחון ישראל גנץ.

לפי דוחות החברה, המערכת לא עמדה בעומסים על השרתים. לדברי רן בר זיק, מפתח בחברת OATH, העומסים נוצרו עקב המשאבים הרבים הנדרשים להצגת מידע על גבי מפה אינטראקטיבית. "ערכת מבוססת Arcgis שמשמשת להצגה וניתוח של מידע גיאוגרפי היא כבדה מדי לאתר כזה ומועדת לפורענות. היה ברור שהאתר הזה יקבל הרבה תנועה ולהשתמש במערכת כבדה כזו לאתר רב משתמשים זה פתח לצרות". כעת, תוצאות הבחירות לפי אזורים מוצגות באתר פשוט שמחליף את אתר משרד הפנים הקודם, באמצעות רשימת שמות ישובים ולא על גבי מפה.

הבחירה להשתמש דווקא במערכת זו נראית כברירת מחדל: את המערכת סיפקה למשרד הפנים חברת סיסטמטיקס, המייצגת ומיישמת את המערכות של ESRI בישראל. ההתקשרות בין משרד הפנים לחברה התבצעה תחת פטור מקיום מכרז, כמו ההתקשרויות הקודמות עם החברה, המספקת מערכות למיפוי גיאוגרפי למשרדי הממשלה מזה למעלה מעשור.

בידיעה שפרסמנו ב"גלובס", יום לפני הבחירות לרשויות המקומיות, נכתב כי מערכת מת"ג עדיין אינה מוכנה לפעולה.לאחר הקריסה במערכת פורסם בכמה כלי תקשורת כי משרד הפנים טוען שמקור הליקויים במערכת היא מתקפת סייבר על עמוד הנחיתה שבנה עבורה לשכת הפרסום הממשלתית. לאחר מכן משרד הפנים שינה את גרסתו, ומסר ל"גלובס" כי האשמה היא דווקא החברה אשר סיפקה את המערכת: "המערכת הוקמה על-ידי חברת esri הנחשבת למצוינת בתחומה, בעלת תמיכה בארצות-הברית. הובטח למשרד כי היא תפעל ביום הבחירות".

בעקבות תגובת משרד הפנים, חברת סיסטמטיקס הישראלית מיהרה לקחת אחריות על התקרית, ומסרה כי "המערכת נבנתה על בסיס טכנולוגיית המיפוי של חברת esri, משרתת אלפי ארגונים ומליוני משתמשים בעולם ובישראל. הגורמים לתקלה נבדקים לעומקם ויסוכמו בהקדם".

כישלון המערכת להתעדכן ואי עמידתה בעומס אינם הכשל היחיד במערך המידע לבוחר במשרד הפנים. הליקויים במערך המידע לבוחר במשרד הפנים, כללו גם עיכוב משמעותי בפרסום רשימת המועמדים המלאה, שהתפרסמה רק יום לפני הבחירות, כפי שנחשף ב"גלובס".

בנוסף, גם במערכות בחירות בשנים קודמות המידע בנוגע לבחירות המקומיות לא פורסם כראוי. בעקבות הבחירות ב-2008, ולאחריהן הבחירות ב-2013, פורסמו דוחות מבקר המדינה אשר מצאו ליקויים זהים בשתי מערכות בחירות קודמות. עם זאת, לפי הדוח שפורסם לאחר הבחירות הקודמות של 2013, "היה אפשר למנוע חלק ניכר מהליקויים שהועלו, אילו משרד הפנים לא היה מתעלם מהערות מבקר המדינה שפורסמו בדוח על בחירות 2008, ואילו קוימו הבטחותיו הרבות של משרד הפנים - לשיפור בתהליכי העבודה, לייעולם ולקידום הליכי חקיקה".