הזמנת איש ימין לעצרת רבין – טעות

יש לנו היום אווירת מלחמה בין שני המחנות הפוליטיים. במצב כזה אתה לא מזמין את מתנגדיך לדבר באסיפות שלך

עצרת 23 שנה לרצח רבין / צילום: שלומי יוסף
עצרת 23 שנה לרצח רבין / צילום: שלומי יוסף

מלכתחילה לא הבנתי על מה ולמה הוזמן צחי הנגבי לעצרת לזכרו של יצחק רבין. אין ספק שכוונותיהם של המזמינים טובות, אבל אנחנו כבר יודעים לאן יכולות להוביל כוונות כאלה, במיוחד כאשר אינן מגובות בקריאה נכונה של המפה. על פניו, הושטת יד לימין נראית כצעד חיובי להשגת אחדות והבנה בין המחנות. אבל אם מעמיקים קצת לחשוב, מעבר למה שנראה לעין, מגלים שתלוי למי מושיטים את היד, אחרת זה יכול להיות צעד מאוד לא חיובי, אולי אפילו שלילי.

כאשר מזמינים את הימין להשתתף בעצרות של שלום ואחדות, יוצרים מצב כאילו שני המחנות שווים. כך מלבינים למעשה את מעשי הימין, והופכים את השמאל לשווה ערך. אנשי ימין מפגינים לעתים קרובות בריונות, פיזית ומילולית. זה מתחיל בבית ראש הממשלה, שאינו פוסק לדבר על השמאל באותו האופן כמעט שהוא מדבר על החמאס, והוא עושה זאת בשני קולות. האחד הוא הבריטון הממלכתי שלו, והשני הוא המצו-סופרן של הבן יאיר.

בית בלפור לשנאה

אין הרבה פוסטים בפייסבוק המלאים שנאה לשמאל, כלומר לכמעט מחצית מהעם, כמו הפוסטים של הצעיר מבלפור. נתניהו ורעייתו מנסים לומר שמדובר במעין משובת צעירים, שזו כמובן שטות והונאה. יאיר כבר לא כל כך צעיר, ומעשיו אינם משובה, אלא קולו של תוכי החוזר על מה שהוא שומע בביתו. נתניהו היה יכול בהינף אצבע להפסיק את התועבה והשנאה שמפזר בנו מבית ראש הממשלה. מכיוון שאינו עושה זאת, חייבים להסיק שגם אם נתניהו לא עומד מאחורי הטקסטים, הוא לא מתנגד להם.

ישנם אנשי ימין שהפכו למקור של שנאה ופילוג. דיבורים יפים ומתגוננים של השמאל לא ישנו זאת. ולמה שישנו? הולך להם טוב מאוד עם הפצת השנאה והפילוג. כשם שלשמאל הולך רע מאוד עם הניסיון לפייס את מתנגדיו, שאינם רוצים להיות מפויסים. הדרך היחידה לגבור על הימין ושיטותיו היא באמצעות נתניהו שמאלני, כזה שלא יתבייש לתקוף בצורה בוטה, ולא ייתן לעצמו להיכנע להתגוננות.

בוז'י אחר בוז'י

מה שיש לנו היום זו לא פוליטיקה אלא אווירת מלחמה בין המחנות. ובמצב כזה אתה לא מזמין את מתנגדיך לדבר באסיפות שלך. מהיכרותי את צחי הנגבי אני בטוח שהוא ממש לא מעריך את הזמנתו, אלא בז למזמיניו על רפיסותם. השמאל עדיין לא הפנים עדיין כי דרכו הפייסנית אינה מובילה לשלטון אלא מחזירה אותו אל האופוזיציה. הוא חייב למצוא נתניהו בשמאל, אדם עם מנטליות של מתקפה. במקום למצוא אדם כזה ולהעמידו בראשם, הם בוחרים בוז'י אחר בוז'י. שלי יחימוביץ' נראית לי כרגע האדם היחיד בשמאל המסוגל לעשות זאת.