"חוק גדעון סער" הוגש: ח"כ דוד אמסלם מנסה לשנות את חוק יסוד הממשלה

לפני כעשרה ימים התחוללה סערה כאשר נתניהו טען כי נודע לו שגדעון סער חותר תחתיו ומנסה להוביל למצב בו נשיא המדינה יטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על סער  • זאת לקראת היערכות לסיטואציה בה נתניהו יאלץ להתפטר עם הגשת כתב אישום • היום מנסה אמסלם לשנות את לשון החוק באופן שלא יוכל ריבלין להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על ח"כ רגיל, כי אם רק על ראש מפלגה

גדעון סער / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
גדעון סער / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

יו"ר הקואליציה חבר הכנסת דוד אמסלם (הליכוד) הגיש הבוקר (ב') למזכירות הממשלה את הצעת החוק לתיקון חוק יסוד הממשלה, כך שרק ח"כ העומד בראשות מפלגה יוכל לקבל על עצמו את מלאכת הרכבת הממשלה.

אמסלם מציע למחוק את סעיף 7 (א) הקיים היום ("יטיל נשיא המדינה, לאחר שהתייעץ עם נציגי הסיעות בכנסת, את התפקיד להרכיב ממשלה על אחד מחברי הכנסת שהסכים לכך") ולהחליפו בסעיף שיגדיר את המונח "ראש מפלגה" כמי שעומד במקום הראשון ברשימת מועמדים לכנסת.

בנוסח ההצעה נאמר "היה והעומד בראש רשימת מועמדים התפטר או נפטר, מי שהמפלגה תבחר בו לעמוד בראשה בתוך 10 ימים מיום ההתפטרות או הפטירה וזאת בהתאם לדרך הקבועה בתקנון המפלגה".

הצעת חוק היסוד מכפיפה, באורח מוזר יש לציין, את חוק היסוד של המדינה (האמור להיות אחד מפרקי חוקת המדינה) להסדרים תקנוניים פנים מפלגתיים הניתנים לתיקון בכל עת על ידי מנגנון מפלגתי.

עוד כלול בסעיף המוצע, שנשיא המדינה יזמן את נציגי הסיעות ויקבל מכל סיעה הודעה באשר לזהות ראש המפלגה שהינו ח"כ המומלץ מטעמה כמי שיוטל עליו תפקיד הרכבת הממשלה. וכן "הנשיא יטיל את הרכבת הממשלה על חבר הכנסת שהינו ראש מפלגה אשר סך כל ההמלצות שניתנו לטובתו על ידי נציגי הסיעות מבטא את המספר הגדול ביותר של חברי הכנסת".

עוד מוצע לכלול סעיף האומר - "הנשיא יטיל את התפקיד כאמור בתוך שבעה ימים מיום פרסום תוצאות הבחירות או מיום היווצרות העילה לכינון ממשלה חדשה, ובמקרה של פטירת ראש הממשלה - בתוך 14 ימים מיום הפטירה".

הצעת החוק של אמסלם משמרת את הסעיפים הקטנים הנוספים (ב) + (ג) הכלולים כיום בסעיף 7 לחוק היסוד והם אי תחולת ההסדר על כינון ממשלה בעקבות הבעת אי אמון ואפשרות לעריכת התייעצות לפני שהכנסת החדשה מכונסת.

נשיא המדינה עלול למצוא את עצמו בחוסר ברירה בליבה של מחלוקת ציבורית קשה

בדברי ההסבר להצעת חוק היסוד כותב אמסלם "בנוסח החוק הקיים כיום ישנה לקונה אשר עלולה להביא למצב אבסורדי בו מלאכת הרכבת הממשלה תוטל על ח"כ שאינו ראש מפלגה ואשר לא היה כלל מועמד לעמוד בראשות הממשלה במהלך הבחירות עצמן. זאת ועוד, לשון החוק הקיים איננה מגדירה באופן ברור על מי צריך להיות מוטל התפקיד ומחייבת למעשה לבצע, בעת הטלת התפקיד, הערכת סיכויים של המועמדים השונים, אשר לא ברור כלל כיצד היא יכולה להיעשות ועל פי אילו קריטריונים.

"כתוצאה מכך, עלול נשיא המדינה, אשר מתוקף תפקידו הוא גורם ממלכתי ומאחד, למצוא את עצמו בחוסר ברירה בליבה של מחלוקת ציבורית קשה ובאופן שיש בו כדי לפגוע באמון הציבור הן בתהליך הבחירות, הן במוסד הנשיאות והן בתקינות ההליך הדמוקרטי".

ברקע הדברים עומדת הודעתו של בנימין נתניהו, ששודרה בווידאו ביום הולדתו שחל לפני כעשרה ימים, לפיה נודע לו ששר לשעבר מן הליכוד, כלומר גדעון סער, חותר תחתיו ומנסה להוביל את הליכוד ואת המדינה למצב בו אחרי מערכת הבחירות לכנסת ה-21, נשיא המדינה יטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על סער, וזאת לקראת היערכות לסיטואציה בה נתניהו יאלץ להתפטר עם הגשת כתב אישום.

הדברים הוכחשו מכל וכל על ידי סער. סער ביקש מנתניהו להציג ראיות כלשהן לכך שזו תכנית שיצאה ממנו. הודעת נתניהו פגעה בסער באופן קשה, שכן העבירה מסר לכל שדרות הפעילים בליכוד כאילו סער מנסה להשיג את שלטון הליכוד באופן בלתי הגון.

הצעת החוק של אמסלם תעלה לוועדת השרים לחקיקה ביום א' הקרוב. חוק היסוד צריך לעבור בשלוש קריאות ברוב של 61 חברי כנסת.

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס Amir Cohen
 בנימין נתניהו / צילום: רויטרס Amir Cohen