זינוק לישראל בקטגוריית "רישום נכס" של מדד קלות עשיית העסקים העולמי

הדירוג של ישראל בקטגוריית "רישום נכס" רשם זינוק של 41 מקומות (מקום 89 לעומת מקום 130 במדד הקודם) • לדברי משרד המשפטים, מהפכה זו החלה בשנים האחרונות, לאחר שאיילת שקד שמה דגש על הקלה ברגולציה וקידום סביבה משפטית תומכת עסקים בכלכלה הישראלית

שרת המשפטים איילת שקד / צילום: שלומי יוסף
שרת המשפטים איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

הדירוג של ישראל בקטגוריית "רישום נכס" של מדד קלות עשיית העסקים העולמי (Doing Business) רשם זינוק של 41 מקומות (מקום 89 לעומת מקום 130 במדד הקודם). כך עולה מהדירוג האחרון ומהודעת משרד המשפטים על כך.

לפי משרד המשפטים, הזינוק בדירוג רישום נכס הביא גם לעלייה של 5 מקומות בדירוג הכללי של ישראל במדד Doing Business (מקום 49 לעומת מקום 54 במדד הקודם).

"את העלייה הדרמטית בדירוג ניתן לזקוף בעיקר לזכות מהפכת השירותים המקוונים וההתייעלות הארגונית באגף רישום והסדר מקרקעין (טאבו) במשרד המשפטים", לשון ההודעה.

לדברי משרד המשפטים, מהפכה זו החלה בשנים האחרונות, לאחר ששרת המשפטים, איילת שקד, שמה דגש על הקלה ברגולציה וקידום סביבה משפטית תומכת עסקים בכלכלה הישראלית.

"את מהלכי טיוב הרגולציה והפחתת הביורוקרטיה במשרד המשפטים מובילה מנכ"לית המשרד, אמי פלמור, ואת הרפורמה בתחום רישום המקרקעין הוציא אל הפועל מנהל אגף רישום והסדר מקרקעין, עו"ד שלומי הייזלר", נמסר.

אמי פלמור / צלם: דור מלכה
 אמי פלמור / צלם: דור מלכה

לדברי משרד המשפטים, בין מהלכי השיפור וההתייעלות בטאבו, ניתן למנות את פיתוח המערכות המקוונות החדשות, שאפשרו את ביצוע מרבית הפעולות באופן מקוון, כך שהיום ניתן לרשום הערת אזהרה ועסקאות מכר מרחוק, ולעשות שימוש בנסח טאבו דיגיטלי כמסמך מקורי, וזאת מבלי להזדקק לשירותים הפרונטאליים בלשכות הטאבו.

"לאלה נוספו סנכרון ויצירת ממשקי פעילות אוטומטיים מול הבנקים, הרשויות המקומיות ורשות המסים, וצמצום פעולות וטפסים שהכבידו ביורוקרטית על תהליך רישום נכסי המקרקעין בישראל. כלל המהלכים הביאו לקיצור משמעותי בזמני קבלת השירות ולהפחתה של העלויות עבור שירותים אלה מצדו של האזרח".

העלייה בדירוג הבנק העולמי - יעד לאומי

מדד Doing Business של הבנק בעולמי הוא המדד המצוטט ביותר בעולם העסקים והכלכלה הגלובאלי, ולכן הגדירה הממשלה את העלייה בדירוג מדינת ישראל כיעד לאומי, שאת העיסוק בו מובילים אגף החשב הכללי במשרד האוצר ואגף ממשל וחברה במשרד ראש הממשלה.

המדד מחולק ל-9 דירוגי משנה, בתחומים וביניהם: חיבור לחשמל, קבלת אשראי, חדלות פירעון, הגנה על משקיעי מיעוט, אכיפת חוזים ועוד. מדד רישום נכס הוא אחד המדדים המרכזיים, שבו לאורך השנים דורגה מדינת ישראל במקום נמוך מאוד. בהתאם, לעלייה המשמעותית שגרמה הרפורמה בטאבו הייתה השפעה לא מבוטל על דירוגה הכללי של מדינת ישראל.

שרת המשפטים, איילת שקד מסרה: "בשנים האחרונות התמקדנו בקידום נושאים שלא זכו לתשומת לב מספקת בעבר, אבל יש להם השפעה מכריעה על הכלכלה הישראלית. המהפכה בטאבו מוכיחה את עצמה גם בזירה הכלכלית הבינלאומית, והשיפור שלנו במדד Doing Business צפוי להגדיל את הפעילות הכלכלית ולמשוך משקיעים לישראל. אני מודה למנכ"לית המשרד, אמי פלמור, ומנהל הטאבו, עו"ד שלומי הייזלר, על הובלת המהלך המורכב."

מנכ"לית משרד המשפטים, אמי פלמור: "העלייה בדירוג רישום הנכס היא חלק ממהלך תכנוני ואסטרטגי כולל במשרד המשפטים, ששם דגש על טיוב רגולציה והפחתה של ביורוקרטיה, תוך הנגשת שירותים ומעבר למקוונות לטובת החברה והכלכלה בישראל. משרד המשפטים ממשיך לפעול לטיוב רגולטורי גם בתחומי אחריותו הנוספים - דוגמת רישום חברות, קניין רוחני, חדלות פירעון ועוד - ואני מאמינה שההישגים שלנו בתחומים אלה ישתקפו בעתיד גם במישור הבינלאומי".