וריפון | בלעדי

מחפשות מקורות הכנסה חדשים: חברות כרטיסי האשראי פוזלות אל שוק מסופי התשלום

חברת לאומי קארד מנהלת משא ומתן מתקדם לרכישת חברת כספיט • כאל בשיחות לשיתוף פעולה עם וריפון • ישראכרט רוצה להקים פעילות מאפס בעזרת חברת וואן • הפוטנציאל: הכנסת מוצרים חדשים כמו הלוואות וביטוח לתחום מסופי התשלום של בתי העסק

רון וקסלר, מנכ"ל ישראכרט / צילום: סיון פרג
רון וקסלר, מנכ"ל ישראכרט / צילום: סיון פרג

השינויים והטלטלות בענף כרטיסי האשראי מאלצים את החברות למצוא מקורות הכנסה חדשים. נראה כי יעד חדש שמסמנים בענף הוא עולם מסופי התשלום של בתי העסק. בשבוע שעבר פורסם ב"גלובס" כי לאומי קארד נמצאת במגעים מתקדמים לרכוש את חברת כספיט בתמורה לכמה עשרות מיליוני שקלים, והיא ככל הנראה תהיה החברה הראשונה בענף שתיכנס לפעילות בתחום. כעת נודע ל"גלובס" כי גם בישראכרט ובכאל רוצים דריסת רגל בתחום. בעוד לאומי קארד מתכננת את הכניסה באמצעות רכישת חברה קיימת, שגם נחשבת לאחד השחקנים הגדולים בתחום זה בישראל, בישראכרט רוצים להקים מאפס פעילות שכזו, ואילו בכאל בוחנים שיתוף פעולה לחברת וריפון, הנחשבת לשחקן מרכזי עולמי בתחום.

ישראכרט חתמה על הסכם שיתוף פעולה עם חברת הטכנולוגיה וואן , ובמסגרת זו וואן תקים בעבורה את המסופים, שיציעו שירותים ומוצרים טכנולוגיים מתקדמים. וואן היא מחברות ה-IT הגדולות בישראל, והיא נסחרת בבורסה לפי שווי של קרוב למיליארד שקל. החברה פעילה בין היתר בתחום תשתיות החומרה והפיתוח, ועובדת לא אחת מול מגזר הבנקאות והפיננסים. עוד נודע כי הקמת המיזם כבר מתבצעת מזה זמן מה, אך ייתכן כי דווקא לאומי קארד תיכנס ראשונה לפעילות היות והיא צפויה לרכוש חברה שכבר פעילה בשוק.

עוד נציין כי בימים אלה מתקיימים מגעים בין בנק הפועלים לקרן ביין למכירת ישראכרט לקרן האמריקאית, כאשר לפי הערכות הפערים בין הצדדים הולכים ומצטמצמים. לביין פעילות ענפה בעולם התשלומים והסליקה, כך שאם היא אכן תרכוש את ישראכרט, זה עשוי לתת לחברה תנופה בכניסתה גם לעולם המסופים.

לפי הערכות, לאחר שלאומי קארד חברו לשחקן מרכזי אחד בשוק, צפויה כאל לחבור לשחקן המרכזי השני בשוק הישראלי, חברת וריפון. בין הצדדים מתקיימות שיחות באשר לשיתוף פעולה, כאשר טרם ברור באיזה סוג של שותפות מדובר.

וריפון היא חברה בינלאומית גדולה מאוד הפעילה ב-150 מדינות, ומספקת מערכות תשלום לבתי עסק, ופיתוח והטמעה של טכנולוגיות תשלום מתקדמות. וריפון ישראל, כמו עשרות שלוחותיה של וריפון בעולם, מנהלת את מכלול הפעילות השיווקית של וריפון בשוק המקומי, ומספקת לבתי עסק בארץ מערכות תשלום. לפי הערכות וריפון וכספיט הן שתי השחקניות הגדולות ביותר בעולם המסופים בישראל, וחולשות על נתח שוק של כ-40% כל אחת.

המסופים יבצעו פעולות מתקדמות

פזילתן של ישראכרט, בניהולו של רון וקסלר, לאומי קארד בניהולו של רון פאינרו וכאל בניהולו של לוי הלוי לעולם המסופים אינה מקרית. תחום הפעילות המרכזי של חברות כרטיסי האשראי מול המגזר העסקי הוא בסליקת תשלומים. אלא שהרווחיות בתחום זה הולכת ונשחקת לאור התערבות הרגולטור ועליית התחרות. בסוף השנה גם ייכנס לתוקף המתווה החדש לירידה בעמלה הצולבת, שמהווה את מחיר הרצפה לעמלות הסליקה שמשלמים בתי העסק לחברות כרטיסי האשראי, מה שיביא לשחיקה נוספת של הרווחיות.

על כן החברות מחפשות להיכנס לפעילויות חדשות כמו מכירת מסופים. אלא שחברות כרטיסי האשראי ככל הנראה לא יסתפקו במכירת המכשירים הקיימים בשוק. מטרתן היא לייצר מסופים שיוכלו לבצע פעולות מתקדמות יותר ממה שקיים כיום בשוק הישראלי.

לדוגמה, לאומי קארד לא מתכוונת להיכנס לבדה להשקעה בכספיט. כספיט מוחזקת כיום על ידי מספר משקיעים פרטיים בהם המנכ"ל מאיר רן. אלא שבין בעלי המניות הללו ישנם כאלה הפעילים כיום בתחום התשלומים והמסופים בחו"ל. התוכנית היא שחלק מאותם המשקיעים דווקא יגדילו את החזקותיהם בכספיט ויהפכו לשותפים של לאומי קארד, ויביאו עימם מהידע והיכולות של החברות האחרות בהם הם מושקעים. כך למשל, לאותם משקיעים פעילות בעולם התשלומים והמסופים בדרום אפריקה.

נציין כי דרום אפריקה נחשבת למדינה שעשתה פריצת דרך משמעותית בעולם התשלומים. במסופים המתקדמים הקיימים שם ניתן לשתול מוצרים כגון מתן הלוואות ומכירת ביטוח ללקוחות פרטיים. כלומר, מבחינה טכנולוגית למסוף יכולות לבצע פעולות כמו חיתום וניהול סיכונים, והוא מהווה כלי למכירת מוצרים נוספים.

כלומר בחברות כרטיסי האשראי לא רואים בתחום המסופים סתם עוד מקור הכנסה - תחום זה לא מתאפיין בשיעורי רווחיות גבוהים - אלא מנוע למכירת מוצרים נוספים. כמו כן הוא גם מאפשר דריסת רגל בעולם בתי העסק, מה שלאומי קארד קטנה בו יחסית לעומת ישראכרט למשל, ויכול להוות מנוף להרחבת הפעילות בתחום הסליקה, האשראי לבתי העסק ומוצרים נוספים.

ייעול השירות לבתי העסק

היתרון בכניסת חברות כרטיסי האשראי לעולם המסופים הוא בייעול השירותים שמקבלים היום בתי העסק בתחום זה. כיום בתי העסק צריכים לרכוש בנפרד את המסוף, לחבור בנפרד לחברה בתחום הסליקה, וגם לחבור לחברת שב"א לקבלת שירותים מסוימים.

לעומת זאת אם חברות כרטיסי האשראי ייכנסו לתחום הן יוכלו לעשות מעין 'one stop shop' (הכל בחנות אחת) לכלל השירותים לבתי העסק. לצד היתרון הזה, על הרגולטורים לוודא כי החברות לא ינצלו את כוחן הגובר לרעה, וכך למשל לא יתנו קבלת מסופים במחיר מסובסד בתמורה להתחייבות להסכם סליקה.

מכיוון ששוק הסליקה נשלט על ידי שלוש חברות כרטיסי האשראי, ותחום המסופים נשלט על ידי שני גופים מרכזיים, הרגולטור יצטרך לתת את דעתו ועמדתו באשר לחבירת הגופים הללו לשיתוף פעולה עסקי.