שטייניץ: "יש לנו רשות חשמל מאוד חזקה ודעתנית אבל בסוף היא מיישמת את המדיניות שלי"

כך אמר הבוקר יובל שטייניץ בכנס שיתוף הציבור ביעדי משק האנרגיה לשנת 2030 • "אם לא עושים היום תכנית אסטרטגית במשק האנרגיה, נהפוך את האוויר למשהו בלתי נסבל", הוסיף השר • מנכ"ל משרד האנרגיה פירט את עיקרי התכנית שכוללים בין היתר גמילה מוחלטת מדלקים מזהמים עד שנת 2030, וחדירה מאסיבית של רכבים חשמליים עד כדי איסור ייבוא מוחלט של רכבים המונעים בבנזין וסולר

יובל שטייניץ/ צילום: תמר מצפי
יובל שטייניץ/ צילום: תמר מצפי

"לפני שנה וחצי התחלנו לעבוד במשרד האנרגיה על התכנית עם מטרה מאוד ברורה - להביא לביטחון אנרגטי של משק האנרגיה תוך שמירה על איכות הסביבה", כך פתח שר האנרגיה ד"ר יובל שטייניץ את כנס שיתוף הציבור ביעדי משק האנרגיה לשנת 2030 שמתקיים כעת בקיבוץ שפיים.

"תוך 10 שנים ישראל תהפוך למדינה הצפופה ביותר מבין מדינות המערב, כאשר כבר היום רק הולנד צפופה יותר ממנה ממדינות המערב. אם לא עושים היום תכנית אסטרטגית במשק האנרגיה, נהפוך את האוויר למשהו בלתי נסבל. לא נוכל לצאת החוצה בלי מסכות, כמו שקורה היום בבייג'ין. לכן החלטנו על תכנית מקיפה שתפחית את זיהום האוויר", הוסיף שטייניץ.

"יש לנו רשות חשמל מאוד חזקה ודעתנית אבל בסוף היא מיישמת את המדיניות שלי. בעבר זה לא היה כך, בקושי היה קשר בין המדיניות לבין יישום המדיניות של השר. האתגר הוא להוכיח שאנחנו יכולים לוותר על הפחם ועל הדלקים המזהמים ועדיין לשמור על אותה רמה של בטחון אנרגטי", אמר השר שטייניץ.

מנכ"ל משרד האנרגיה אודי אדירי פירט את עיקרי התכנית של משרד האנרגיה שכוללים גמילה מוחלטת מדלקים מזהמים עד שנת 2030: סגירת התחנות הפחמיות, חדירה מאסיבית של רכבים חשמליים עד כדי איסור ייבוא מוחלט של רכבים המונעים בבנזין וסולר החל משנה זו וחיבור של תעשייה לגז טבעי.

בהתייחסו לסוגיית הרכבים החשמליים אמר אדירי: "אנחנו מדינה קטנה , כמעט מדינת אי, יש לנו חשמל מהזולים בעולם. ברור לנו שעניין של פרישת התשתיות לרכבים חשמליים היא בעיית ביצה ותרנגולת. ברור לנו שהתשתית שתפרש תהיה פרטית, וברור לנו שצריך לתת לזה דחיפה ראשונית. סיימנו לפני חצי שנה את העבודה בנוגע למדיניות המיסוי שנותנת תמריץ חד וברור לרכישת רכבים המונעים בגז טבעי. לגבי הרכבים המונעים בחשמל יש עוד עבודה לעשות".

"לתכנית יש תועלות סביבתיות וכלכליות, ויש עדיין הרבה מאוד דילמות - איך התכנית תשפיע על משק החשמל, על הביטחון האנרגטי. בסופן של דבר היזמות הפרטית צריכה לבצע את רוב הדברים", הוסיף אדירי.

יו"ר רשות החשמל אסף אילת הדגיש בדבריו שרשות החשמל הוא הגוף המיישם את מדיניות השר ואמר: "משק החשמל עובר שינוי דרמטי. התהליכים שהוא יעבור מערבים גם שינויים מבניים במשק".