הנשיא ריבלין: ההתבטאות של בנט נגד האוניברסיטאות – כואבת

בנאום בכנס של המועצה להשכלה הגבוהה יצא נשיא המדינה נגד התבטאויות שר החינוך נפתלי בנט על "קרטל האוניברסיטאות" • בנט עלה לנאום אחריו – והחריף את הטון: "האקדמיה – כבר לא המגרש הביתי של השמאל הקיצוני"

נפתלי בנט וראובן ריבלין/ צילומים: שלומי יוסף ואיל יצהר
נפתלי בנט וראובן ריבלין/ צילומים: שלומי יוסף ואיל יצהר

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין התייחס הבוקר להתבטאויות של שר החינוך נפתלי בנט נגד האוניברסיטאות והאשמתן על היותן קרטל, בין השאר בגלל התנגדותן להקמת הפקולטה לרפואה באריאל: "הייתה לי הזכות להיות מהתומכים באוניברסיטת אריאל. נאחזנו אז רבות בדבריו של נשיא המדינה אפרים קציר שקבע כי בכל מקום שיש יהודים יהיו לימודים. יש לי אהדה ברורה לאוניברסיטת אריאל, ולצורך שהיא תהיה חלק מהוועד היציג, ועד ראשי האוניברסיטאות. ועם כל זאת, האמירה, 'שברנו את קרטל האוניברסיטאות' היא אמירה כואבת".

"אלה המוסדות שאנו הכי גאים בהם, והמטרה של כולנו משותפת: שתהיה לנו מדינה יהודית ודמוקרטית משגשגת, שבליבה מערכת השכלה גבוהה עצמאית, מצטיינת, ונטולת השפעה פוליטית. החזון המוקדם, העצמאות המחשבתית, האומץ להעז, הם אבני היסוד של המדינה, והם נמצאים בתשתית התרבותית שלנו. אנחנו עם קשה עורף. אנחנו לא חולקים כבוד, אלא בוחנים. לא מרכינים ראש אלא מנסים להבין. לא מקבלים שאומרים לנו לא, אלא מנסים אחרת. כך נבנתה כאן אומת הסטארט אפ, כך גדל כאן דור של ממציאים, חוקרים, יוצרים, מתכננים", הוסיף ריבלין.

בנט: "לא התחייבתי לחנופה"

בנט, שעלה לנאום לאחר הנשיא ריבלין, התייחס גם הוא לנושא: "בעת מינויי לתפקיד שר החינוך ויו"ר המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג), לא התחייבתי על סעיף חנופה או ריצוי של אף אחד מהגורמים עמם עובדת המערכת עליה אני מופקד", כך אמר השר נפתלי בנט בכנס של המל"ג שנערך הבוקר בירושלים. בנט אמר את הדברים בתגובה להתנגדויות הרבות שעוררו דבריו בעת פתיחת השנה האקדמית לפיהם האוניברסיטאות הם קרטל.

"אני יכול לומר היום בבטחה - עשינו מהפכה. מהפכות, כידוע, לא נולדות ברגע, וכשהן מתרחשות - נלווה אליהן מאבק עיקש עבור הערכים אותן הן מייצגות. פתיחת מסלול הדוקטורט למרכז הבינתחומי בהרצליה, ביטול המועצה להשכלה גבוהה ביהודה ושומרון, פתיחת הפקולטה לרפואה באוניברסיטת אריאל, קביעת קוד האתי בתקנוני מוסדות האקדמיה - כל אחד בפני עצמו מייצג את רוח השינוי, וכולם יחד מהווים מהפכה אמיתית", הוסיף השר.

בנט טוען כי ההתנגדות של האוניברסיטאות למהלכים שמובילה המל"ג נובעים מחשש מתחרות ומהרצון לשמר את כוחן. "כדי למנוע תחרות, הושמעו לאורך הדרך כל הסיבות שרק ניתן לדמיין: החל מנורות אזהרה על חרמות בינלאומיים, דרך תחזיות קודרות על 'פגיעה אנושה במחקר הישראלי' וכלה בטענות המופרכות לפוליטיזציה באקדמיה והפיכתה ל'סניף של הבית היהודי'. האקדמיה הישראלית איננה, לא הייתה, ולא תהיה, סניף של הבית היהודי. אך היא כבר לא המגרש הביתי של שוברים שתיקה והשמאל הקיצוני".

בכניסה לכנס הפגינו כ-100 אנשי הסגל הבכיר בתשע מכללות ציבוריות ששובתות זה השבוע השלישי. "שר החינוך מתפאר ב'שבירת' הקרטלים של האוניברסיטאות בעזרת המכללות הפרטיות. את המכללות הציבוריות המצויות בקריסה הוא בכלל לא סופר. מסתבר שעבורו השכלה גבוהה נקנית בכסף רב", אומרים חברי המועצה מתאמת של הסגלים הבכירים.