מרכז כיבוי חדש יוקם בשער הגיא עבור קו הרכבת המהירה ירושלים-ת"א

המועצה אישרה היום תיקון לתמ"א של מסילת הקו המהיר שאמור "לעגן הנחיות ודרישות ביטחון ובטיחות מחמירות יותר במערכי הכיבוי וההצלה שייתנו מענה למסילה • התוכנית מייעדת משטח נחיתה בחרום בסמיכות מיידית לגשר 8 (בין מנהרות 2 ו- 3)

כריית מנהרה בקו הרכבת המהיר לירושלים צילום: Easy n
כריית מנהרה בקו הרכבת המהיר לירושלים צילום: Easy n

מרכז כיבוי, הצלה והיערכות לשעת חירום חדש יוקם במרחב שער הגיא עבור קו הרכבת המהירה ירושלים-ת"א, כך הודיעה היום (ג') המועצה הארצית לתכנון ובנייה. המועצה אישרה היום תיקון לתמ"א של מסילת הקו המהיר שאמור "לעגן הנחיות ודרישות ביטחון ובטיחות מחמירות יותר במערכי הכיבוי וההצלה שייתנו מענה למסילה". הביצוע ייצא אל הפועל באופן מיידי עם קבלת האישורים הנדרשים, ולא צפוי להוות הפרעה לתנועת הרכבות בתוואי. התוכנית תאושר במהלך 2019 ותצא לקבלן מבצע רכבת ישראל או הכבאות.

הבקשה לפתיחת המרכז החדש הוגשה עוד לפני השקת הקו ביולי 2017, כך שאין קשר בינה לבין ריבוי התקלות שמלוות את שלב ההרצה של הקו המהיר. "התוכנית המקורית, כללה אמנם את כל האמצעים לבטיחות ובטחון בהתאם להנחיית גורמי הכיבוי וההצלה, אולם עם התקדמות התכנון הפרטני וביצוע המסילה, עודכנו דרישות מערכי הכיבוי וההצלה. התיקון לתוכנית כולל הקמת מרכז כיבוי והצלה ומרכז הערכות רכבתי בחירום במרחב שער הגיא", נכתב בהודעת מנהל התכנון.

התוכנית מייעדת משטח נחיתה בחירום בסמיכות מיידית לגשר 8 (בין מנהרות 2 ו- 3) על פי דרישת גופי ההצלה. למרות שאזור זה נמצא בתחום שמורת טבע, הותאם תכנון המנחת והותאמו הוראות התוכנית לשטח הרגיש נופית בו הוא ממוקם.

בין הנושאים אותם נדרשה הרכבת לעגן, כלולים הסדרת דרכי גישה לגשר 8 (דרך נווה אילן) בגישה למרחב נחל יתלה, אשר תשמש עבור תחזוקה וגישת רכבי הצלה בעת אירוע חירום.

התוכנית שנדונה היום במועצה הארצית מציעה את הסדרת דרך הגישה למרחב גשר 7 כולל הרחבת שולי הדרך המאושרת על מנת לאפשר תנועה דו סטרית של רכבי הצלה וכיבוי והוספת רחבת הערכות בחירום בקרבת הגשר.

הנושאים הכלולים בתוכנית המוצעת, לא היוו תנאי לפתיחת הקו המהיר לירושלים לתנועה של נוסעים אולם הינם בעלי חשיבות עליונה בשל נושאי הביטחון והבטיחות בהם הם עוסקים. השינויים הנדרשים מתואמים עם כל כוחות ההצלה והחירום ומערכת הביטחון ולשינוי היו שותפים רשות הטבע והגנים.

פתיחת הקו המהיר בין ירושלים לתל-אביב שמגיע בשלב זה רק עד נתב"ג לוותה בלא מעט קשיים, וכזכור האישורים להפעלתו ניתנו על ידי המשטרה וכוחות הכיבוי וההצלה ברגע האחרון - יומיים לפני פתיחת הקו להרצה. האישור מכבי אש ניתן אז לחודש בלבד והיה כפוף להשלמת התיקונים הנדרשים, שהושלמו על ידי הרכבת במלואם.

מאז שנפתח הקו המהיר, אירעו בו לא מעט תקלות, במהלכן הופסקה תנועת הרכבות למספר שעות כל פעם. לפני שבוע נתקעה הרכבת המהירה שעשתה את דרכה מנתב"ג לכיוון ירושלים בתוך אחת המנהרות ועליה היו כ-150 נוסעים. הרכבת חולצה כאשר חובר אליה קטר הכוננות, והנוסעים הוחזרו לתחנה ממנה יצאו כעבור שעתיים.

נזכיר כי הקו המהיר הושק לציבור הנוסעים לפני חודש. הקו היה אמור לחבר בין תל-אביב לירושלים בנסיעה בת 29 דקות בלבד החל מערב סוכות. הוא אכן נפתח במועד עליו הכריז שר התחבורה ישראל כ"ץ, אך באופן חלקי בלבד ומגיע בשלב זה עד נתב"ג, עקב אי-השלמת עבודות התשתית בחלקו השני (בין נתב"ג לתחנת תל-אביב ההגנה).