שר המשפטים האמריקאי ג'ף סשנס התפטר; טראמפ מאיים: תהיה מלחמה אם איחקר

הנשיא אילץ את ג'ף סשנס להתפטר, צעד שמתפרש כהחרפת המאבק של טראמפ בתובע המיוחד • האדם שיחליפו מתנגד לחקירת התובע • מושיט מקל וגזר להנהגה הדמוקרטית הנכנסת של בית הנבחרים: נוכל לפעול יחדיו בנושאים רבים, אך אם תיזמו חקירות נגדי, "אכנס לעמדת מלחמה" • כתבי אישום נגד קושנר ובנו של הנשיא?

ג'ף סשנס / צילום: רויטרס
ג'ף סשנס / צילום: רויטרס

שר המשפטים האמריקאי, ג'ף סשנס, התפטר הלילה (ד') בעקבות דרישה מפורשת של דונלד טראמפ. שעה קודם לכן הזהיר הנשיא כי תהיה "מלחמה" אם בית הנבחרים, תחת ההנהגה הנכנסת של הדמוקרטים, ייזום חקירות נגדו.

היחסים בין טראמפ לסשנס נעכרו כבר בתחילת כהונתו של האחרון כשר משפטים, לפני כשנתיים, למרות שסשנס היה תומך נלהב של הנשיא. הוא היה הסנאטור הראשון שעלה על עגלת המועמד טראמפ במהלך מערכת הבחירות ב-2016 וכיהן בתפקיד בכיר במטה הבחירות שלו. טראמפ גמל לו במינוי לשר המשפטים.

אך זמן קצר לאחר שנכנס לתפקיד, החליט סשנס להחריג את עצמו מהטיפול בכל הנושאים שקשורים לחקירה שעורך התובע המיוחד, רוברט מולר, בקשרים כביכול בין מטה הבחירות של טראמפ לבין רוסיה. הסיבה: סשנס נתפס בשקר, בעדות בסנאט, על קשריו שלו עם הרוסים כאשר כיהן במטה הבחירות. סשנס אמר אז כי החליט לבודד את עצמו מהחקירה על סמך עצתם של בכירי משרד המשפטים. לדבריו, הם הבהירו לו כי לא פתוחה לפניו שום אופציה אחרת.

החלטת סשנס עוררה את זעמו של טראמפ, ובהתבטאויות פומביות רבות ובעשרות ציוצים בשנתיים שחלפו הוא הטיל עליו את האחריות להמשך החקירה שמאפילה על נשיאותו. "סשנס הוא שר משפטים חלש, והוא לא הצליח להטיל מרותו על המשרד", קבל הנשיא בציוץ אופייני. הוא קיווה שסשנס יטיל מגבלות על פעילות התובע המיוחד וידווח לו על התקדמות החקירה, אך שר המשפטים נותר מחוץ לתמונה. האחריות המיניסטריאלית לחקירה הוטלה על רוד רוזנסטין, סגן שר המשפטים, וזה - כך התברר - תמך בהמשך החקירה וסוכך על רוברט מולר מפני לחצי הנשיא.

טראמפ קיווה שהתקפותיו התכופות על סשנס יניעו אותו להתפטר, אך זה סירב להירמז והמשיך לכהן.

טראמפ צייץ אמש כי את מקומו של סשנס ימלא מתיו וויטאקר, שהיה ראש המטה של שר המשפטים. וויטאקר ידוע כנאמן של טראמפ, ועל-פי דיווחים במדיה הוא שימש "כעיניים והאזניים" של הנשיא במשרד המשפטים. וויטאקר קנה לו שם כמתנגד מושבע לחקירת התובע המיוחד. הוא רואיין כמה פעמים בפוקס ניוז וטען כי מולר היה צריך לקפל את החקירה מזמן, וכי צריך להחניק את זרימת התקציבים הפדרליים לחקירה.

זה מכבר היו הערכות כי ימיו של סשנס במשרד המשפטים ספורים, וכי הוא ייבעט משם לאחר בחירות הביניים. בכל זאת, העובדה שהוא סולק למחרת הבחירות חוללה הפתעה בוושינגטון והתפרשה מיד כהחרפת המאבק של טראמפ נגד התובע המיוחד, אולי בגלל שמועות בלתי מבוססות, שהתובע המיוחד יכריז בקרוב על הוצאת כתבי אישום נגד ג'ארד קושנר, חתנו של הנשיא, ודונלד טראמפ ג'וניור, בנו, בגין שיבוש הליכי משפט.

קודם לכן, במסיבת עיתונאים בבית הלבן, הושיט הנשיא מקל וגזר להנהגה הדמוקרטית הנכנסת של בית הנבחרים. נוכל לפעול יחדיו בנושאים רבים, הוא אמר, אך אם יחליט הבית לפתוח בחקירות, "אכנס לעמדת מלחמה" ואורה לסנאט לחקור את הדמוקרטים על "הדלפות של חומרים מסווגים".

על רקע חילופי ההנהגה בבית הנבחרים, הדגיש טראמפ כי הוא אינו מחפש עימותים עם הדמוקרטים. "נוכל לפעול יחדיו בנושאים רבים... הייתי רוצה לראות שיתוף-פעולה בין שתי המפלגות. הייתי רוצה לראות אחדות. אולי לא בכל נושא, אך אני חושב שיש סיכוי טוב מאוד שנוכל לעשות זאת".

בתפנית מסחררת החמיא טראמפ ליו"ר הפוטנציאלי הנכנס של בית הנבחרים, ננסי פלוסי, שבמשך שנים משמשת מטרה להתקפות של הרפובליקאים. הוא אמר כי היא ראויה לשמש כיו"ר הבא של הבית, וכי הוא יוכל להגיע עמה להסכמות בנושאים כביטוח רפואי, איכות הסביבה ותשתיות.

אך טראמפ מיהר לשלוף את המקל: "אם הדמוקרטים חושבים שהם יבזבזו את כספי משלם המסים על חקירות נגדנו בבית הנבחרים, אז אנו ניאלץ לנקוט פעולות דומות ונשקול ניהול חקירות נגד הדמוקרטים בגין כל מיני הדלפות של מידע מסווג, ודברים רבים אחרים, ברמת הסנאט. את המשחק הזה יכולים לשחק שני הצדדים"

"הם יכולים לשחק את המשחק הזה, אך אנו נוכל לשחק אותו טוב יותר, מפני שאנו מחזיקים במשהו שקרוי הסנאט של ארה"ב", הוסיף הנשיא.