המלצות המשטרה בתיק 3000: יום שחור ללשכת נתניהו - אך האם הפרשה תשפיע פוליטית על ראש הממשלה?

צמרת המשרד של נתניהו, האנשים בהם נתן אמון, האנשים שבחר, מינה וקידם - חשודים במתן ולקיחת שוחד, בצע-כסף בתיווך בעסקאות ביטחוניות, קודש-הקודשים של מדינת ישראל • הכיצד זה שספינת נתניהו ממשיכה לשוט ככה, ללא קושי? • פרשנות

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: אלכס קולומויסקי
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: אלכס קולומויסקי

ראש הממשלה בנימין נתניהו לא היה חשוד בפרשת שוחד הצוללות וכלי השיט, תיק 3000, ולמרות היותו חשוד בפלילים בפרשיות אחרות (1000, 2000 ו-4000), הפרשה הזו מטילה צל חמור על התנהלותו בלשכה החשובה ביותר במדינה.

במשך שנים הציבור הישראלי מקבל אינפורמציה בטפטופים, והנה היום לראשונה - הודעה של משטרת ישראל. צמרת המשרד של נתניהו, האנשים בהם נתן אמון, האנשים שבחר, מינה וקידם - חשודים במתן ולקיחת שוחד, בצע-כסף בתיווך בעסקאות ביטחוניות, קודש-הקודשים של מדינת ישראל.

לא רק רכש צוללות וכלי שיט בסכומים דמיוניים, לא רק פגיעה והשחתת תקציב הביטחון של המדינה, אלא גם פגיעה פוטנציאלית ביחסי המדינה שלנו עם גרמניה, שכן תיווך בשוחד בעסקאות ביטחוניות עשוי לסכל עסקאות.

עו"ד דוד שמרון, בן-הדוד והקרוב והסמוך אל שולחנו של נתניהו במשך שנים - חשוד בתיווך לשוחד. ראש הלשכה לשעבר, דוד שרן - חשוד בשוחד. היועץ לביטחון לאומי לחודש, אבריאל בר-יוסף, מי שהיה סגן היועץ לביטחון לאומי, מנהל ועדת חוץ וביטחון והגיע ללשכת נתניהו מתוך חוג אנשיו הקרובים של שר האנרגיה יובל שטייניץ - חשוד בשוחד.

קשה לשכוח את אותו היום במארס 2016, כחודש אחרי שנתניהו הודיע כי אבריאל בר-יוסף יהיה ראש המל"ל, ולפתע הודעה מוזרה, בעצם לא. המינוי הוקפא. במשך כחודש הספיק בר-יוסף להיות בתפקיד, לפני שדפק היועץ המשפטי לממשלה על הדלת של נתניהו ואמר לו "שמע, אריה אבנרי (שנפטר באפריל 2016, חודש אחרי שהתריע באופן אישי מפני המינוי) אומר שיש בידיו חומרים המטילים ספק כבד ביושרתו של אבריאל".

אך נתניהו - והודעת המשטרה היום לא נוגעת בו ולא מתייחסת אליו - לא ידע ולא הבין מה עושים ואיך חוגגים האנשים הקרובים לו ביותר, על הכסף. זה כשלעצמו מזעזע, אמור להרעיד אמות סיפים.

זהו חור עצום בספינה, המים חודרים. הכיצד זה שספינת נתניהו ממשיכה לשוט ככה, ללא קושי?

האם הפרשה הזו תשפיע פוליטית על נתניהו? קשה לדעת בשלב הזה. האחיזה של נתניהו בשיח הציבורי, באמצעות חברי כנסת נאמנים, שרים נרצעים, כלי תקשורת המצופפים שורות סביבו - היא כה חזקה, עד שנדמה ששום דבר לא משליך עליו. תמים ונאיבי, הוא לא ידע ולא יכול היה לדעת.

היועץ המשפטי הודיע מזמן כי חשדות פליליים אין נגדו בתיק זה. מה עם טיעון ציבורי סביר, שכל זה התנהל במשמרת שלו? איך זה לא משפיע עליו כהוא זה?

שריו, שותפיו הקואליציוניים מפזרים הודעות נגד BDS, אנטישמיות בעולם. חברי כנסת מוטרדים מאיומים מדוימנים מפוליטיקאים. אבל ביקורת מינימלית על מתן ולקיחת שוחד בתיווך בעסקה צבאית הגדולה במדינה? ששש. לא להגיד כלום, פן זה יפיל את הממשלה.

*** חזקת החפות: כל החשודים בפרשת הצוללות (תיק 3000) הם בגדר חשודים בלבד במעשים המיוחסים להם, וכל עוד לא הורשעו בדין, הם בחזקת חפים מפשע.