יצאנו לבדוק: האם עורכי דין ותיקים יצליחו לפתור את מבחני הלשכה

האם עורכי דין ותיקים מסוגלים לענות נכון על שאלות מתוך בחינת ההסמכה האחרונה של לשכת עוה"ד שנערכה בקיץ? צפו בפרק השלישי בסדרה: "מבחני הלשכה"

הסערה שקמה בעקבות אחוזי המעבר הנמוכים של בחינת ההסמכה האחרונה של לשכת עורכי הדין שנערכה בקיץ, לא שוככת. את בחינת ההסמכה שנערכה ב-24 ביוני 2018, עברו בהצלחה רק כשליש מהנבחנים. המתמחים שנכשלו פתחו במחאה שממשיכה עד היום. בימים האחרונים חתמו 61 חברי כנסת מכל סיעות הבית על מכתב שקורא לשרת המשפטים, איילת שקד, לתת פקטור למתמחים הרבים שנכשלו בבחינה, ובכך לתקן את העוול.

"ממידע רב שהובא לידיעתנו עולה כי בחינות ההסמכה ללשכת עורכי הדין עברו מאז מחצית שנת 2015 החמרה בלתי הגיונית, שגרמה עוול רב לאלפי מתמחים שהשקיעו שנים רבות של לימוד והתמחות, כמו גם ממון רב", כתבו חברי הכנסת במכתב שאותו יזם ח"כ אמיר אוחנה.

לפי מכתב חברי הכנסת לשרה שקד, הסיבה לאחוז הנכשלים הגדול היא שלשכת עורכי הדין הנהיגה מתכונת בחינה חדשה, אך הדבר נעשה ללא התאמות נדרשות בתוכניות הלימודים. "שתי הבחינות האחרונות (דצמבר 2017 ויוני 2018) היו במתכונת חדשה, ללא תקופת מעבר כנדרש, והן היו קטסטרופליות", נאמר במכתב.

לדברי חברי הכנסת, "אין מדובר בקושי סובייקטיבי, אלא בקושי שהוכר בפסיקה של בית המשפט העליון, שביקר בחריפות את בחינת דצמבר 2017, והוכר גם על-ידי וועדת הבחינה שנתנה הקלות מסוימות". התוצאה היא ש"הלכה למעשה, נבחני שתי הבחינות האחרונות, שנערכו במתכונת החדשה, היו שפני ניסיון, שנעשה להם עוול".

האם בחינות ההסמכה האחרונות היו באמת כל-כך קשות ולא הוגנות, כטענת המתמחים שנכשלו בהן? "בפרק השלישי על בחינת ההסמכה של לשכת עורכי הדין, יצאנו לבית המשפט בתל-אביב כדי לבדוק, באופן מדגמי, האם עורכי דין ותיקים מסוגלים לענות נכון על שאלות מתוך בחינת ההסמכה האחרונה של לשכת עורכי הדין שנערכה בקיץ. שאלנו אותם מה הם חושבים על השינויים בבחינה, והאם יש ביכולת בחינת ההסמכה לנבא את רמתו המקצועית העתידית של הנבחן. התוצאות המעניינות בסרטון.