פרשת הברחת היהלומים: הערר של בנו של לב לבייב נמחק; יישאר בינתיים במעצר

זבולון לבייב ביקש להשתחרר מהמעצר, בין היתר בטענה כי המשטרה מנסה להפעיל לחץ על אביו באמצעותו • בנו של לבייב, שנעצר ביום שני במסגרת פרשת "יהלום שחור" בחשד להברחת יהלומים ועבירות נוספות, יישאר במעצר לפחות עד יום ראשון הקרוב

לב לבייב / צילום: תמר מצפי
לב לבייב / צילום: תמר מצפי

פרשת הברחת היהלומים: זבולון לבייב, בנו של לב לבייב, יישאר בינתיים במעצר - כך הורתה היום (ו') שופטת בית המשפט המחוזי מרכז בלוד, אסתר שטמר, שדנה בערר שהגיש החשוד על החלטת בית משפט השלום מיום שני להאריך את מעצרו למשך 7 ימים.

לאחר שמיעת הטיעונים, ולאחר שעיינה בחומר שהונח לפניה, המליצה השופטת שטמר לבא-כוחו של לבייב, עו"ד אלון רון, למשוך את הערר, המלצה שהתקבלה על-ידי עורך הדין לאחר שהתייעץ עם מרשו.

השופטת ציינה בהקשר זה כי לטעמה, "שחרור בשלב הזה הוא מאוד יוצא דופן, ולכן החלטתי לא לשחרר". השופטת הבהירה לצדדים כי למרות שקיימות אינדיקציות לכך שאין חשש קונקרטי לשיבוש חקירה, יש אינדיקציות אחרות המעידות ההפך, "בהחלט ברמה שאני אורה על דחיית הערר", ציינה השופטת שטמר.

את הערר הגיש זבולון לבייב באמצעות סנגורו, עו"ד אלון רון, ובמסגרתו טען כי מאז שנעצר, הוא נשאל שאלות ספורות בלבד ביום המעצר, ומאז ההחלטה על הארכת מעצרו הוא לא הובא עוד לחקירה כלל, לא ביום שלישי ולא ביום רביעי. בנסיבות אלה ביקש זבולון לבייב את שחרורו ממעצר לאלתר.

עו"ד אלון רון מסר בתגובה: "לאור הערות בית המשפט החלטנו למשוך את הערר. כמובן שצר לנו שאדם חף מפשע ממשיך לשבת בתנאים שאף אדם לא מעלה בדעתו שהם נסבלים בחברה מתוקנת. אנו נמשיך וניאבק בכל האמצעים העומדים לרשותנו על-מנת להוכיח את חפותו".

זבולון לבייב / צילום: שלומי יוסף
 זבולון לבייב / צילום: שלומי יוסף

במהלך הדיון הציגה היחידה החוקרת בפני בית המשפט מסמכים נוספים המעידים לשיטתם באשר לחשד לשיבוש והעלמת ראיות. עוד נטען על-ידי חוקרי המשטרה כי הפעולות שנותרו לעשות בעניינו של לבייב הן חקירות של אנשים, ולא מדובר בפעולות טכניות. לפי חוקרי המשטרה, זבולון לבייב הוא "חשוד מרכזי בפרשייה, והחשש לשיבוש הליכי חקירה והעלמת ראיות הוא חשש ספציפי לחשוד הזה". 

פרשת היהלום השחור

זבולון לבייב נעצר ביום שני במסגרת גל המעצרים הראשון בפרשה המכונה "יהלום שחור", ואשר במרכזה חשד לקיומו של מנגנון משומן היטב של הברחות יהלומים מרוסיה לישראל ומחוץ לישראל, במשך 15 שנים, מבלי לדווח על כך לרשויות ותוך ביצוע עבירות הלבנת הון, עבירות מס ועבירות נוספות לכאורה.

ביום שני הגישה המשטרה בקשה להארכת מעצרו ומעצרם של 5 חשודים נוספים לתקופה של 9 ימים, כאשר עילת המעצר הייתה חשש לשיבוש מהלכי חקירה. השופט גיא אבנון קבע כי "לעת הנוכחית, חומרי החקירה מטילים חשד סביר במידה נדרשת ביחס לכל אחד ואחד מהחשודים. העבירות המיוחסות לחשודים מקימות בראש ובראשונה עילת מעצר מובהקת מסוג חשש לשיבוש הליכי חקירה", והורה על הארכת מעצרם ב-7 ימים נוספים.

השופטת שטמר דחתה את טענת בא-כוחו של זבולון לבייב וציינה כי היא "חושבת שבית המשפט השלום ביסס את החלטתו על חשש לשיבוש, ובחומר החקירה מצוי בסיס לכך", וזאת, לדבריה, "לרבות בתוספת שהוגשה היום על-ידי המשטרה". משכך ציינה השופטת כי "גם אם הדברים לא נאמרו בהחלטת בית המשפט באופן המאוד ברור הזה, הוא כן נותן את הכותרת הנכונה".

בנוסף התייחס השופט גם לטענות שחזרו בטיעוני באי-כוח החשודים השונים, לפיהן עיקרי החשדות נגד החשודים כבר ידועים בציבור מזה זמן מה, וציין: "אין בכך שחלק מהחשדות פורסם זה מכבר כדי להפחית מעוצמת החשש לעילת השיבוש".

ביום רביעי הוארך מעצרם של 3 חשודים נוספים עד ליום ראשון הקרוב. השלושה הם עובדי מחלקת הגלם של חברת LLD שבבעלותו של לב לבייב, שנמצאת במרכז הפרשה. אחד מהם עבד בחברה בתור מנקד יהלומים עד שנת 2016, בעוד חשוד אחר סיים את תפקידו בחברה בשנת 2010. חשוד נוסף מועסק בחברה בתפקיד של מנקד יהלומים, מעריך יהלומי גלם ונוהג לטוס ליעדים רבים במסגרת תפקידו.

המשטרה מייחסת לכל החשודים בפרשה עבירות של הברחת יהלומים, הלבנת הון, עבירות לפי פקודת המכס, עבירות לפי פקודת מס הכנסה, קשירת קשר לביצוע פשע, קבלת דבר במרמה, הוצאת חשבוניות פיקטיביות, השמטת הכנסות, רישום כוזב במסמכי תאגיד ועבירות נוספות. לטענת המשטרה, היקף העבירות מגיע לכ-300 מיליון שקל.

גם איש העסקים לב לבייב נדרש לחקירה עקב חשדות למעורבות בהברחת היהלומים, ואולם לבייב מתגורר בימים אלה במוסקבה שברוסיה וככל הנראה אינו מתכוון להתייצב בישראל לצורך חקירתו. השבוע פרסמנו כי גורם הבקיא בחקירה מסר ל"גלובס" כי בשלב זה אין בקשת הסגרה נגד לב לבייב עצמו, אך כי קיימת כוונה ברשויות אכיפת החוק לנסות ולקדם חקירה משותפת עם הרשויות ברוסיה, שכן גם שם, לפי החשד, נעברו עבירות על-ידי לבייב.

*** חזקת החפות: כל החשודים בפרשת הברחת היהלומים, ובהם זבולון לבייב, הם בגדר חשודים בלבד במעשים המיוחסים להם. מדובר בשלב מקדמי בהליך הפלילי, ולכן החשודים הם בחזקת חפים מפשע, כל עוד לא הורשעו בדין.