קבלני הפיגומים מתאגדים: "נפשוט רגל, אנחנו לא האשמים בתאונות העבודה באתרי הבנייה"

בהסכם בין ההסתדרות למשרדי האוצר והעבודה הוחלט להחיל תקן אירופאי על הפיגומים שמוצבים באתר הבנייה • בתגובה, בכוונת חלק מקבלני הפיגומים לקיים נסיעת מחאה במשאיות לירושלים • קבלן הפיגומים שי אסרף: "הציוד שלי בטוח, אבל עכשיו אצטרך לזרוק לפח 3 מיליון שקל ולקנות פיגומים בפי 3 כסף"

פיגומים בפרויקט באבן גבירול של הקבלן שי אסרף / צילום: שי אסרף
פיגומים בפרויקט באבן גבירול של הקבלן שי אסרף / צילום: שי אסרף

קצת יותר מ-48 שעות חלפו מאז שנחתם ההסכם בין ההסתדרות למשרדי האוצר והעבודה בדבר שיפור תנאי הבטיחות באתרי הבנייה, וכעת טוענים קבלני פיגומים בפני "גלובס" שההסכם יביא לפשיטת רגל של רבים מהם. זאת לאור העובדה שהוחלט להחיל תקן אירופאי על הפיגומים שמוצבים באתרי בנייה.

תקן זה אמור להבטיח כי הפיגומים שמוצבים באתרי הבנייה יהיו יציבים יותר, ובכך להקטין את כמות תאונות העבודה, שרבות מהן מתרחשות כתוצאה מנפילות בגובה. לדברי קבלני פיגומים עמם שוחחנו, המשמעות תהיה שהציוד שבו הם משתמשים כיום ייזרק לפח ובמקומו הם ייאלצו לקנות ציוד חדש לגמרי ששוויו גבוה פי 3 עד 5 מהציוד שבידיהם.

"פיגום הזקיף שבו אנחנו משתמשים הוא יציב ובטוח, כל עוד מנהל העבודה באתר דואג שישמרו עליו כמו שצריך. הוא יכול גם להגיע לגובה של 50 מטר, כשניתן גם להגיע לגובה רב יותר באישור קונסטרוקטור ואין שום בעיה בטיחותית", אומר שי אסרף, בעלים של חברת פיגומים מזה 15 שנה.

"במידה והקבלן יספק לי תנאים אופטימליים כמו שכתוב בספר, ולא יהיו מצבים כמו שקורה כל הזמן שאני מגיע לאתר והמשטח שבו אני מציב את הפיגום יהיה מלא מים או לא מיושר, הכל יעבוד היטב. אבל כל תאונה שיש ישר מאשימים אותנו וזה לא צודק. אנחנו לא אשמים בתאונות העבודה באתרי הבנייה. אם הפיגום לא תקין, מנהל העבודה לא צריך לחתום עליו. אבל זה לא מעניין אותם, יש עליהם עומס. מנהל עבודה צריך בכל בוקר לעבור על הפיגומים ולאשר שהם תקינים ובפועל יש הרבה ליקויים. פועלים פותחים קשירות כדי להקל על העבודה שלהם ומניחים ציוד כבד מעבר למותר על הפיגומים. אני מספק מוצר. אני בונה את הפיגומים ומרגע שמנהל העבודה חותם עליו - אני לא נמצא יותר באתר, זה באחריותו. אבל מה רוצים לעשות עכשיו - לקחת 100 קבלני פיגומים בארץ שיש להם ציוד במאות מיליוני שקלים ולהגיד להם שאין פתרון עבורם".

המשמעות עבורכם זה להשתמש בציוד אחר לגמרי?

"ציוד שונה לחלוטין שיקר פי 3 או פי 4. יש לי היום ציוד ב-3 מיליון שקל, מה אני אעשה איתו? לזרוק אותו? יש אנשים שלקחו הלוואות ומחויבים לבנק לשלם בכל חודש, אז מה יעשו - ישלחו אותם להתמודד עם החיים? אני עובד עם החברות הכי גדולות ומעולם לא נפל לי פיגום במשך 15 שנה. מה שיקרה עכשיו זה שעשרות קבלני פיגומים יפשטו את הרגל".

איפה הייתם עד היום?

"כל הדיבור בנושא הזה מתקיים בחצי שנה-שמונה חודשים האחרונים. אתה שומע שיש דיבורים, ואתה אומר 'בסדר מדברים', אבל הנה פתאום החבל כרוך לנו סביב הצוואר".

בעקבות ההסכם שנחתם השבוע, שלח ביום רביעי האחרון קבלן הפיגומים מאיר שמש מכתב לחברת הכנסת שלי יחימוביץ'. "כלוחמת עבור החלשים ושהאמת לנגד עיניך, מצאתי לנכון לפנות אליך", כתב בפתח מכתבו שהגיע לידינו. "אתמול התקבלה החלטה שרירותית מתוך לחץ ציבורי לפסול את השימוש בפיגום זקיפים". כתב והסביר שהוא מצוי בשיח ארוך מול גורמים בתחום שנועד למצוא פתרונות לבעיית הבטיחות בפיגומים. לדבריו "רוב התאונות בפיגום הם לא בגלל סוג הפיגום". מדוגמאות שצירף עולה כי רבות מהתאונות מתרחשות בשל שימוש שנוגד את התקנות על ידי העובדים בשטח. "אציין ששווי הציוד של כל קבלן פיגומים ממוצע הוא מינימום שני מיליון שקל. לאחר ההחלטה לפסול את הפיגום זקיפים, הציוד יהיה שווה כקליפת השום אציין שישנם מעל 100 קבלנים", התריע שמש במכתבו.

בשיחה שקיימנו עמו היום (ו') אמר שמש כי "אני כבר קרוב ל-30 שנה בתחום ויודע להגיד שאם עובדים נכון, הפיגומים בטוחים. לפני שלוש שנים קרס מנוף גדול על פיגומים שלי וחוץ מנזק נקודתי במקום הפגיעה הפיגום המשיך לעמוד. יש כעת חשש אמיתי של אנשים לאבד את מקום הפרנסה עד כדי כך שהצלחנו להתאגד מעל חמישים קבלנים ביחד. כולנו בצרה. אנחנו מתכוננים לפעולת מחאה ולצאת בנסיעה לירושלים של מעל 50 משאיות. לנסוע בצד ימין של הכביש, לא להציק לאנשים. אנחנו רוצים את האמפתיה של הציבור, שיבינו את המצוקה. אנחנו יוצאים למאבק.

ממשרד העבודה והרווחה נמסר :"המשרד העבודה והרווחה סיים את תהליך שינוי הרגולציה (ria) לשינוי תקן הפיגומים הנהוג בישראל והפיכתו לתקן אירופי, במטרה למנוע נפילות מגובה ולשמור על חיי אדם. הנושא פורסם להערות הציבור, בטרם יגיע לאישור הכנסת. המשרד יבחן את כלל הטיעונים באופן מקצועי ומסודר".

מההסתדרות נמסר :"הסיכום מול הממשלה הוא שיהיה על קבלני הפיגומים להיערך בהתאם. משיחות שערכנו עם כל הגורמים בענף הבניה עלתה התבונה שיש להיערך ולהחליף את הפיגומים לתקן האירופאי".