גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לא מסתנוורים מהמשרדים החדשים: "באים אליי בגלל האדם שאני, ולא בגלל המשרד שאני נמצא בו"

בשעה שיותר ויותר בנייני משרדים נבנים בגוש דן, וסטנדרט הבנייה רק עולה, יש שמעדיפים דווקא משרד ישן וצנוע על פני חדרי ישיבות מהודרים ורחבי-ידיים • עו"ד ששי גז: "התחושה במגדלי המשרדים החדשים היא של ניכור" ● רמי לוי: "בשבילי מה שחשוב זה משרד נקי ומסודר ולא נוף לים"

עו"ד ששי גז מחוץ למשרדו \ צילום: איל יצהר
עו"ד ששי גז מחוץ למשרדו \ צילום: איל יצהר

בימים אלה מתאכלסים לא מעט בנייני משרדים חדשים בתל-אביב ובמקומות נוספים בארץ, ועוד מגדלים חדשים נמצאים בשלבים שונים של הקמה. בעוד סטנדרט הבנייה רק הולך ועולה, וגם ההשקעה בעיצוב הפנים מרקיעה שחקים, בדקנו מה מצב בנייני המשרדים הישנים, ומצאנו שעסקים רבים לא ממהרים לעזוב אותם כל כך מהר. יש גם לא מעט חברות עתירות מזומנים שלא יעזבו את הבניין הישן שהן יושבות בו לטובת שום מגדל.

אחד כזה הוא עו"ד ששי גז, המתמחה במשפט פלילי, שמשרדו ב-18 השנים האחרונות מצוי בבניין מגורים ברוב ויצמן בתל-אביב, בסמיכות לרחוב יהודה המכבי. "הרבה אנשים שמגיעים אליי מופתעים ושואלים אותי איך משרד כמו שלי נמצא בבניין מגורים ישן", מספר גז, "אבל אני לא צריך לענות כי שתי דקות אחר כך הם מרגישים בבית, ומבחינתי זה אחד הקריטריונים החשובים בבחירת משרד. אני בין האנשים הבודדים שקנו משרד עם רישיון באזור הזה שרשום בטאבו כמשרד. פעם היית צריך להוכיח שאתה גר בדירות המגורים שממנה אתה גם מפעיל משרד. לי יש משרד משלי, עם רישיון, והמשרד שלי הוא כמו בית פרטי עם ירוק מסביב, ותחושה של בית. התחושה הביתית חשובה במיוחד בתחום שבו אני עוסק".

לגז אין מחשבות לעבור למשרד יוקרתי במגדל חדש, ולא מסיבות כלכליות, אלא מבחירה. "אני אשים בצד את הקטע שמשנה מקום משנה מזל, וגם את הנושא הכלכלי שלא מהווה שום שיקול בבחירה של המשרד. אני משרד בוטיק. שלא כמו משרד עם 250 עורכי דין, אנחנו חמישה עורכי דין במשרד של 120 מ"ר. באים אליי בגלל האדם שאני, ולא בגלל המשרד שאני נמצא בו. אנחנו חיים בתקופה שבה יש חשיבות רבה לאריזה: למשרד, לרכב, אבל אליי באים לא בגלל האריזה.

"התחושה במגדלי המשרדים החדשים היא של ניכור. דקה אחרי שאתה נכנס למגדל חדש אתה מאבד את הזהות שלך. אתה אחד מעוד הרבה. אנשים שבאים אליי לא רוצים להרגיש אחד מעוד כמה, ורוצים גם פרטיות. אני אוהב את הפשטות של המשרד וגם המיקום שלו מצוין, קרוב לפארק הירקון וקרוב לבית המשפט. לא הייתי מחליף אותו בעד שום מגדל".

המשרד של עו"ד ששי גז/ צילום :איל יצהר

לא כולם רוצים חניון של כמה קומות

מלבד היתרון הכלכלי המובהק במשרדים בבניין מגורים ישן, שכרוכים בעלויות נמוכות יותר של שכר דירה, דמי ניהול וארנונה מאשר במשרדים במגדלים החדשים, ההעדפה למשרד בתוך בניין מגורים היא לא רק כלכלית. "לא כולם אוהבים להגיע למגדל משרדים, לרדת לחניון לעתים כמה קומות, לעבור דרך לובי ולחכות למעליות עם עוד עשרות אנשים", אומר אורן גלזר, בעלים ומנכ"ל משותף, מנהל החטיבה המסחרית-ארצית באנגלו סכסון. "להרבה אנשים השואו אוף לא מדבר, והם מעדיפים משרד בוטיק אינטימי גם אם הוא בבניין ישן, ולכן מדובר במוצר מבוקש. כמובן שאם מדובר בפירמות גדולות שהולכות וגדלות, משרדים ישנים ומצומצמים כבר לא מתאימים והן עוברות למגדלים".

הרגולציה שהפעילה הממשלה בנוגע למשרדים שפועלים מבנייני מגורים, הפכה את המשרדים הקיימים למוצר עוד יותר נדיר ממה שהיה. בסוף 2015 אישרה הכנסת, כחלק מחוק ההסדרים, הוראת שעה שקבעה כי במשך חמש השנים הבאות לא ניתן יהיה לקבל או להאריך שימוש חורג בדירות מגורים לשימוש שאינו למטרת מגורים. כלומר, דירות מגורים ששימשו כמשרדים, מרפאות ועוד. ההחלטה התקבלה על רקע הניסיונות להגדיל את היצע הדירות במרכזי הערים, ועל רקע אי-מתן אישור חורג, או האיסור על הארכתו, שהיה אמור להוביל להזרמת דירות נוספות לשוק, אם להשכרה למגורים או למכירה.

מחירים נבחרים

"כתוצאה מהוראת השעה, עיריית תל-אביב לא מאשרת יותר שימושים חורגים של משרדים בבנייני מגורים, אלא אם התב"ע מאפשרת זאת", מסבירה הילה לובנוב, רכזת תכנון בכירה ביחידה לתכנון אסטרטגי בעיריית תל-אביב. "צריך לזכור שמגדלי התעסוקה נמצאים באזור המע"ר הצפוני, ואנחנו רוצים לראות עירוב שימושים גם באזור הוותיק של העיר, ולכן לא נמהר לשנות יעוד משרדים למגורים למשל.

"מנגד, ישנם יזמים שמעוניינים להסב בנייני משרדים ישנים לבתי מלון, וזה משהו שהעירייה וגם משרד תיירות מעודדים ותומכים בו, מאחר שמדובר בכלי מהיר להוספת חדרי מלון שחסרים בעיר. אנחנו יודעים שהיזמים מתקשים למצוא בניינים כאלה, מה שהופך אותם למבקשים במיוחד. למרות זאת, עדיין יש ביקוש גבוה למשרדים גם בבניינים ישנים מאחר ולא לכולם יכולת כלכלית לשכור משרדים במגדל חדש".

"אין לנו סיבה לנקר עיניים"

גם חברות איתנות שעברו לאחרונה למגדלי משרדים חדשים, עשו זאת לאחר שנים שבהן מטה הנהלת החברה שכן במבנה ישן וצנוע. קבוצת דלק, למשל, ישבה עד לאחרונה ברחוב גיבורי ישראל באזור התעשייה פולג נתניה, ועברה למשרדים החדשים בהרצליה פיתוח, במטרה להתמזג עם חברת האנרגיה של קבוצת דלק שכבר שכנה קודם לכן בהרצליה. בעל השליטה בחברה, יצחק תשובה, פקד גם הוא בכל בוקר במשך שנים את משרדי הנהלת החברה בבניין הישן של הקבוצה בנתניה.

משרד עורכי הדין גורניצקי ושות', הממוקם בבניין ישן בשדרות רוטשילד בתל-אביב, צפוי גם הוא לעבור למשכנו החדש, לאחר שתושלם בניית פרויקט המשרדים החדש של חברת ויתניה ברחוב לה גארדיה, בו רכשה פירמת עורכי הדין משרדים בלמעלה מ-100 מיליון שקל.

חברת טבע מתגאה באתר שלה ש"המטה הגלובלי של החברה ומקום מושבה של הנהלת טבע, נמצא בעיר פתח תקוה, אם המושבות. פתח תקוה עצמה, המושבה הראשונה בארץ ישראל, נוסדה על ידי הרב יואל משה סלומון שהיה אביו של חיים סלומון, אחד משלושת המייסדים של גרעין החברה שלימים הפכה לחברת טבע". טבע אמנם רכשה מגרש גדול ברעננה והתכוונה לבנות עליו מגדל משרדים חדש בעלות של יותר ממיליארד שקל, אולם חזרה בה מכוונתה בשנה שעברה לאור מצבה הפיננסי הקשה.  חוזה השכירות על מתחם טבע בפ"ת צפוי לפוג ב-2020, ומעניין יהיה לראות לאן תעבור, אם בכלל.

חברה עתירת מזומנים שאינה מתכוונת להעתיק את משרדיה בקרוב היא חברת נצבא שבשליטת חיים צוף. משרדי הנהלת החברה ממוקמים בבניין נמוך ולא ממש חדש ברחוב גרניט באזור התעשייה קרית אריה בפתח תקווה. זאת, אף שהחברה היא הבעלים של מתחם האיירפורט סיטי, של מגדל נצבא ברחוב יצחק שדה פינת המסגר בתל-אביב, של בית ישראכרט, ועוד.

"המשרדים שלנו מאוד צנועים", אומר שרון תוסיה כהן, מנכ"ל משותף בנצבא. "אין לנו סיבה להוציא כספים גדולים גם כדי לא לנקר עיניים וגם כי אנחנו חברה ציבורית, ומדובר בכסף ציבורי.

"בשביל לשווק פרויקט חדש יש לנו משרדי מכירות בשטח, ואת כל העבודה השוטפת לא משנה אם נעשה ממגדל חדש בתל-אביב או ממשרד ישן בפתח תקווה. ה-DNA של החברה הוא צניעות, כולל המשכורות הנמוכות.

"הבניינים היותר חדשים מאוד מתאימים לחברות הייטק כי התכנון תואם יותר לצורת העבודה שלהם", מוסיף תוסיה כהן. "בפרספקטיבה הבינלאומית חשובה להם מאוד גם הנראות של המשרדים. והדבר האחרון הוא נושא כוח אדם, מאחר שחברות הייטק צריכות לתת ערך מוסף לעובדים שלהן כדי לגייס עובדים איכותיים.

"לעומת זאת, בתחום של נותני שירותים, כמו רואי חשבון ועורכי דין, עם הטכנולוגיה של היום עובדים הרבה באונליין ופחות באים אליהם ולכן הם לא צריכים לשלם הרבה על משרדים חדשים. אני יכול להציע להם היום במגדל נצבא בתל-אביב למשל, משרדים שזה עתה שופצו ב-65 שקל למ"ר, בנוסף לדמי ניהול בסך 20 שקל למ"ר, צמוד לתחנת הרכבת הקלה".

נצבא בהחלט לא לבד. גם חברת י.ח דימרי שבבעלות היזם יגאל דמרי, פועלת ממשרדים צנועים יחסית וישנים בנתיבות. אמנם מדובר בעיר מגוריו של בעל השליטה בחברה, אך העובדים מגיעים אליה מכל רחבי הארץ.

בבניין צנוע במיוחד בשכונת תלפיות בירושלים נמצאים המשרדים של הרשת הקמעונאית רמי לוי שיווק השקמה. "בשבילי מה שחשוב זה משרד נקי ומסודר ולא נוף לים", אומר לוי. "איך שהמשרדים נראים חיצונית זה לא משהו שמפריע לי. אני רואה משרדים של עורכי דין ורואי חשבון בתל-אביב, וזה שונה לחלוטין ממשרדים של עורכי דין ורואי חשבון בירושלים. הירושלמים הם יותר צנועים.

משרדי רמי לוי בירושלים/ צילום : רפי קוץ

"אני מניח שמי ששוכר משרדים מפוארים בתל-אביב זה חלק מהצרכים שלו כי הוא עובד עם חברות בינלאומיות ויש אצלו מבקרים מחו"ל לעתים קרובות. הצרכים שלנו הם אחרים. היינו צריכים מרכז לוגיסטי ולא משרדים מפוארים בהר חוצבים, אז הקמנו עכשיו מרלוג במודיעין שאנחנו הולכים להעביר אליו חלק מהמשרדים בירושלים, וגם אני באופן אישי אשב גם במרלוג וגם במשרדים בירושלים".

רמי לוי / צילום: איל יצהר

"קיים ביקוש לשטחים גדולים"

"אין ספק שמאות אלפי המ"ר שהתווספו לשוק במגדלים החדשים שצמחו, עשו משהו לשוק, כשחברות גדולות כמו אמזון או פייסבוק חיפשו שטחים של כמה אלפי ועשרות אלפי מ"ר", מציין גלזר. "לכן עדיין קיים גם ביקוש לשטחים גדולים וראיה לכך שמגדל עזריאלי שרונה ומגדל TOHA ברחוב תוצרת הארץ, הוקמו עם קומות בשטח ממוצע של 3,000 מ"ר.

"הרבה פעמים מעבר של חברות כאלה למשרדים חדשים יוצר תחלופה, כי השוק נמצא בתנועה. עזיבה של שוכרים מחייבת את בעלי הנכסים להתמודד עם המצב ולייצר אטרקטיביות לשוכר חדש או למניעת עזיבה של השוכר הקיים. בעקבות צמיחת ההייטק והפריחה של חברות חללי העבודה המשותפים, וכן בגלל הצמיחה הכללית בשוק, שטחים של עשרות אלפי מ"ר במגדלים חדשים מצליחים להתאכלס". 

"המשרדים הישנים הם מוצר מאוד ייחודי"

"המשרדים בתוך בנייני המגורים הישנים, לעומת המסה של מאות אלפי מ"ר שמתווספים במגדלי משרדים חדשים, זה טיפה בים", אמר אורן גלזר, בעלים ומנכ"ל משותף, מנהל החטיבה המסחרית-ארצית באנגלו סכסון. "השטחים במגדלי המשרדים החדשים הם עוד מאותו דבר, והמשרדים בתוך בנייני המגורים הישנים הם מוצר מאוד ייחודי, ויש כאלה שנמשכים רק לדבר הזה".

גלזר מעריך כי בעוד 10 שנים בנייני המשרדים הישנים בטיילת בתל-אביב יוסבו למלונאות ומגורים, וכל אזורי התעסוקה יעברו מזרחה לציר איילון ומנחם בגין. "בציר יגאל אלון יש לא מעט בניינים ישנים יחסית, וצריך גם כאלה".

"בניינים בני 50 שנה ויותר יהיו חייבים להשתנות על מנת לשמור על רלבנטיות בשוק", אומר שמאי המקרקעין גיל מעיין, מנכ"ל חברת הניהול והאחזקה מיקדן. "אנו רואים את השינוי כבר מתרחש בשטח. השינוי הזה קורה לרוב באחד משלושה כיוונים: שינוי אורבני, בידול ותוספות בנייה.

"כדי להישאר רלוונטיים בתחרות מול המגדלים החדשים והתחרות הגוברת, בעלי הבניינים המיושנים מתאימים את השימושים בהם למציאות הנוכחית. שימושים מסורתיים כמו מלאכה ותעשייה זעירה נעלמים ובמקומם נולדים מלונות בוטיק, חללי עבודה משותפים ומתחמים קהילתיים. מתרחש הליך מהיר של התחדשות עירונית בהיבטים המשלבים תרבות, עניין, עסקים וקהילה.

"מבחינת בידול ייאלצו הבניינים המיושנים 'להמציא' את עצמם מחדש, למצוא קול ייחודי ולבדל את עצמם מאחרים. נראה יותר עיצובים נועזים ושונים אשר אינם יכולים להתקיים במגדלים גבוהים שמטבעם הם הומוגניים מבחינת בנייה ועיצוב, שימושים בגגות עבור גינות, פתרונות אירוח קלים בקיץ, חזיתות 'חיות' עם גינון ורטיקלי, מערכות אקו-סיסטם לניצול, יצירה ושימור אנרגטי, ובניינים למשתמש יחיד אשר יוכלו לתת ביטוי לעולם הערכים הייחודי של אותו דייר, באופן המהווה יתרון לעומת המגדלים הגבוהים.

"במובן הבסיסי ביותר מבחינת נדל"ן, נראה צורך מיידי בהגדלת הבניינים הישנים כדי לתת מענה לגידול הטבעי של דיירים קיימים ולדרישות התפעוליות של דיירים חדשים. כיום ישנן אפשרויות לתוספות בנייה משמעותיות גם לבניינים מיושנים שלא תוכננו לכך, באופן שיאפשר את הכפלת שטחם וגובהם ואף יותר מכך, כל זאת באופן שלא יצריך את פינוי הבניין או הפסקת הפעילות הנוכחית המתקיימת בו".

עוד כתבות

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

נתניהו מבקש מבג"ץ ארכה של חודש: "התקדמות ניכרת בנושא הגיוס"

אחרי הדרמה של הרגע האחרון, ולמרות שבג"ץ עדיין לא אישר את בקשת הדחייה מאתמול, היועמ"שית ביקשה דחייה שלישית בהגשת תשובתה המעודכנת בעניין חוק הפטור מגיוס ● בטיוטת עמדת היועמ"שית נכתב כי ללא הארכת החלטת הממשלה, יש לפעול לגיוס חרדים מ-1 באפריל

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023