מי צריך את אופ"ק? סעודיה בוחנת עתיד ללא הקרטל

מכון המחקר הבכיר ביותר במימון ממשלתי בסעודיה בוחן את ההשלכות האפשריות על שוקי הנפט של פירוק קרטל המדינות המייצאות נפט • "הממלכה יודעת שהביקוש לנפט לא יימשך לנצח, ולכן צריך לחשוב על התקופה שאחרי אופ"ק"

מזקקת נפט של ענקית הנפט הסעודית ארמקו / צילום: רויטרס, Ahmed Jadallah
מזקקת נפט של ענקית הנפט הסעודית ארמקו / צילום: רויטרס, Ahmed Jadallah

מכון המחקר הבכיר ביותר במימון ממשלתי בסעודיה בוחן את ההשלכות האפשריות על שוקי הנפט של פירוק קרטל אופ"ק (OPECׂ) - וזהו בהחלט תקדים במדינה הדומיננטית ביותר באופ"ק ב-60 השנים האחרונות.

המאמץ הזה בא במקביל ללחצים חדשים על ממשלת סעודיה, כולל מצד ארה"ב, שבה הנשיא טראמפ מאשים את הקרטל בהעלאה של מחירי הנפט, ומצד משקיעים שמרחיקים את עצמם מהממלכה בעקבות חיסולו הברוטלי של העיתונאי הסעודי חשוקג'י.

פרויקט המחקר אינו משקף ויכוח שפעיל בממשלת סעודיה בשאלה אם לעזוב את אופ"ק, קרטל המדינות המייצאות נפט, בעתיד הקרוב, לפי גורמים יודעי דבר.

בדרגים בכירים בסעודיה המחקר נתפס כבדיקה כלכלית בעדיפות גבוהה, אומרים המקורות הללו. נשיא מכון המחקר, אדם סימינסקי אמר שהוא הזמין את המחקר, וכי הניתוח אינו חריג במיוחד, ומטפל בנושאים שחוקרי המכון עוסקים בהם בדרך שגרה.

המחקר הוא חלק מחשיבה מחודשת בסעודיה על אופ"ק, לפי המקורות. הנחת המוצא שלו היא שהביקוש לנפט לא ימשיך לעלות בלי סוף, אלא יגיע לשיא באחד הימים, וממנו יתחיל לרדת.

בהקשר זה, המחקר נתפס בקרב בכירים בממלכה כתרגיל שאמור להראות איך יגיבו השווקים לכך שהביקוש יירד עד כדי כך שאופ"ק יאבד השפעה ויתפורר, אמר יועץ סעודי בכיר.

במשך עשרות שנים טוענות סעודיה ושותפותיה באופ"ק שזהו מוסד שממלא תפקיד חיוני בכלכלה העולמית - פורום שבו יכולות המפיקות הגדולות לווסת את מחירי הנפט הגולמי כדי שהם לא יהיו גבוהים או נמוכים מדי.

המבקרים מאשימים את הקרטל במניפולציה של מחירי הנפט על חשבון המדינות הצרכניות הגדולות כמו ארה"ב, וטראמפ היה בוטה במיוחד בגינוי אופ"ק. קבוצת מחוקקים אמריקאים מקדמת חקיקה שתגדיר למעשה את אופ"ק כקרטל לא חוקי. הצעת החוק הזו, שמכונה NOPEC, החזיקה מעמד לאורך כמה ממשלים שונים. תומכיה חושבים שהיא תקודם בכהונת נשיא טראמפ.

"הממלכה יודעת שהביקוש לנפט לא יימשך לנצח, ולכן צריך לחשוב על התקופה שאחרי אופ"ק", אמר היועץ הבכיר. "ובנוסף, בוושינגטון יש לחץ של תומכי חוק NOPEC".

בממשלת סעודיה אמנם אין כעת דיון על פירוק אופ"ק בקרוב, אך גורמים בכירים החלו לאחרונה להטיל ספק בהיגיון של הקרטל לטווח הארוך, על רקע ההשפעה של סעודיה ורוסיה לבדן על שוקי הנפט, לפי יועץ סעודי בכיר אחר.

השאלות הללו צברו תאוצה כאשר רוסיה שיתפה פעולה באופן הדוק יותר עם סעודיה בשנים האחרונות. רוסיה וקבוצה של מפיקות נפט נוספות הצטרפו לפני כשנתיים לאופ"ק בעסקה לריסון הפקת הנפט על רקע מחירים נמוכים במיוחד. התפקיד שממלאת הקבוצה הזו בהפקת הנפט העולמית הספיק להעלות את המחירים - עד כדי כך שאופ"ק ובעלות בריתו הסכימו לאחרונה לפתוח שוב את הברזים כדי לצנן את המחירים.

למרות ההצלחה הזו, התיאום ההדוק בין אופ"ק ובעלות בריתו הרגיז כמה חברות בקרטל, שטוענות שההחלטות האמיתות מתקבלות בריאד ובמוסקבה.

עיתוי הבדיקה הסעודית הוא על רקע מתחים חריפים בתוך אופ"ק, שהוא קרטל לא הרמוני גם בימיו הטובים. היריבות המושבעת בין שתי המפיקות הגדולות ביותר, סעודיה ואיראן, משתקפת היטב בדיוני שרי הנפט שלו בווינה. סעודיה היא המדינה החשובה ביותר באופ"ק, ובהרבה, עם תפוקה של יותר מ-10 מיליון חביות ביום מתוך תפוקת הקרטל הכוללת של 33 מיליון חביות ביום. שר הנפט הסעודי הוא הנשיא בפועל של אופ"ק.