הדולר עבר לירידה חדה מול השקל בעקבות הודעת בנק ישראל על הפסקת רכישות המט"ח

בנק ישראל הודיע על הפסקת רכישות המט"ח, שנועדו לקזז את השפעת הפקת הגז על שער החליפין • מעליות של 0.2% עבר הדולר לירידה של 0.36% ונסחר כעת סביב 3.676 שקלים • הליש"ט והאירו צוללים מול הדולר, על רקע הברקזיט ולקראת תיקון התקציב של איטליה • בארגנטינה, הפזו בדרכו להערכת יתר, לפי אנליסטים של בנק אוף אמריקה • סקירת המט"ח היומית של "גלובס"

שטרות של שקלים חדשים / צילום: Shutterstock
שטרות של שקלים חדשים / צילום: Shutterstock

הדולר ביצע היום (ב') מהלך חד מטה בעקבות הודעת בנק ישראל על הפסקת תכנית הרכישות מט"ח שנועדה לקזז את ההשפעה של הפקת הגז על שער החליפין. מעליות של 0.2% הדולר עבר לירידה של 0.36% ושערו היציג נקבע על 3.676 שקל. שערו היציג של האירו נקבע על 4.1427 שקל ושערו היציג של הפאונד נקבע על 4.7311 שקל.

הדולר אינדקס (DXY) זינק לשיא של קרוב ל-17 חודשים מול סל המטבעות עם עלייה של 0.6%, בעוד המשקיעים מחפשים מטבע אטרקטיבי לעומת האירו שנסחר בצל המתיחות הפוליטית-כלכלית באיטליה ובבריטניה.

בבריטניה, הציבור מפקפק בכך שהממשלה תוכל להשיג הסכם לברקזיט שירצה את האיחוד האירופי וגם את הקואליציה. בנוסף, ראשת הממשלה תרזה מיי נאלצה לבטל תוכניות לישיבת קבינט דחופה לאישור תוכנית הברקזיט וכעת נראה שוב כאילו הנושא מתעכב. הלירה שטרלינג  מגיבה בתנודה חדה מטה וצונחת בכ-1% מול הדולר, בעוד האירו  שמהווה כ-50% מהדולר אינדקס צלל ב-0.7% לשיא שלילי חדש מול הדולר, הנמוך ביותר מאז חודש יולי 2017.

בגוש האירו, איטליה נמצאת במרכז העניינים לקראת מחר - הדד ליין של הממשלה להגשת התקציב המתוקן שיימסר לאישור האיחוד האירופי, מה שמעלה את החשש להתנגשות חזיתית עם בריסל. "הכלכלה האיטלקית, שלא צמחה כלל ברבעון השלישי, קרובה למיתון חדש", אמר אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי במיטב דש.

ברנד ברג, אנליסט מאקרו בוודמן ניהול נכסים, אמר כי "לחצי הברקזיט והתקציב האיטלקי מתחזקים אל מול הכלכלה האמריקאית שמאותתת על התחזקות, הדבר מוביל משקיעים רבים למכור". לדבריו, האירו עשוי לרדת מתחת לרמת 1.10 דולר.

"מדובר בקאמבק של המלך דולר", אומר ולנטין מרינוב, ראש אסטרטגיית המט"ח בקרדיט אגריקול. "המשקיעים נוהרים בחזרה לדולר לאחר שראשי הפד נפגשו בשבוע שעבר והחליטו על הידוק הריביות", הוסיף מרינוב. "הפאונד והאירו חוטפים חזק עקב הסיכון הפוליטי ביבשת, מה שמעודד תת-פעילות מול הדולר", ציין בהתייחסות לנפילות בשני המטבעות האירופים החזקים.

כחודש וחצי לאחר שהגיע לשפל של כל הזמנים מול הדולר, הפזו הארגנטיני  בדרך להתאוששות, כך לפי בנק אוף אמריקה. המטבע הארגנטיני עסוק בלהתאושש מרמת 41.575 פזו לדולר אחד, אליה הגיע מאוחר בחודש ספטמבר השנה. מתחילת השנה הפזו איבד קרוב ל-48% מול הדולר. אלא שמאז ספטמבר, קרן המטבע העולמית זינקה לחילוץ המדינה הלטינית עם חבילת תמיכה של 56.3 מיליארד דולר והפער מול הדולר צומצם במעל 15%.

כעת, אנליסטים בבנק אוף אמריקה טוענים הפזו בדרכו להיות המטבע עם הפוטנציאל לאפסייד הגבוה ביותר מבין המטבעות בעולם, אלא אם הבנק המרכזי של ארגנטינה יתחיל לרכוש בזמן הקרוב כמויות גדולות מהדולר.