שלושה חודשים לאחר השביתה: קמהדע מאששת את תחזית ההכנסות המונמכת

חברת התרופות רשמה עלייה משמעותית ברווח הנקי בתשעת החודשים הראשונים של 2018, שהסתכם ב-4.6 מיליון דולר • צופה צמיחה של 20% בהכנסות בשנת 2019, וצמיחה של 7% לעומת התחזיות המקוריות ל-2018

עמיר לונדון, מנכ"ל קמהדע / צילום: אפי שמח
עמיר לונדון, מנכ"ל קמהדע / צילום: אפי שמח

חברת התרופות קמהדע פרסמה היום (ב') את דוחות הרבעון השלישי שלה ל-2018, שלפיהם הכנסותיה לא התאוששו באופן מלא מנזקי השביתה במפעל החברה בבית קמה, שביתה שארכה כחודש ביולי-אוגוסט השנה.

קמהדע טיפסה כ-25% בשנה האחרונה
 קמהדע טיפסה כ-25% בשנה האחרונה

ההכנסות בתשעת החודשים הראשונים של 2018 עמדו על 66.3 מיליון דולר - ירידה של 1% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה. ברבעון השלישי עמדו ההכנסות על 15 מיליון דולר - ירידה של 35% - תוצאה ישירה של השביתה.

ההכנסות מהמוצרים המובילים של החברה, לטיפול באמפיזמה תורשתית ובכלבת, ירדו באופן חד אף יותר כתוצאה מהשביתה - בשיעור של 45% ברבעון.

על הרקע הזה מאשררת החברה רק את התחזיות המעודכנות שנתנה אחרי השביתה, להכנסות של 102-108 מיליון דולר ב-2018, ולא את התחזיות המקוריות לשנה זו להכנסות של 116-120 מיליון דולר, שאותן פרסמה טרם השביתה. בשנת 2019 היא חוזה הכנסות של 125 עד 130 מיליון דולר, כלומר צמיחה של 20% לעומת ההכנסות החזויות ל-2018, וצמיחה של כ-7% לעומת התחזית המקורית ל-2018.

מניית קמהדע  עלתה היום ב-5%, והיא נסחרת לפי שווי של 840 מיליון שקל. במהלך השביתה ירדה מניית החברה בכ-12%, והיא עדיין לא התאוששה לגמרי, ונסחרת במחיר נמוך בכ-10% לעומת המחיר טרם השביתה (גם על רקע חולשה כללית בסקטור התרופות בנאסד"ק).

חלק מהמשלוחים לשייר נדחו

השביתה בקמהדע החלה על רקע דרישות שכר של העובדים וסחבת בחתימה על הסכם קיבוצי, כך לטענת העובדים. השביתה התאפיינה באמוציות עזות ובהאשמות הדדיות גם בתקשורת, בטרם נחתם הסכם קיבוצי חדש באמצע אוגוסט. לדברי קמהדע, לא היה מחסור במוצריה בשוק במהלך תקופת השביתה, אולם חלק מן המשלוחים לשותפה העיקרית שלה, שייר (Shire), נדחו ל-2019, ולכן הירידה בהכנסות.

כיוון שרוב הכנסות קמהדע מגיעות מההסכם עם שייר לשיווק מוצר הגלסיה לטיפול באמפיזמה תורשתית, מצליחה קמהדע לרוב לחזות די במדויק את היקף הכנסותיה. בשנה האחרונה הוסיפה החברה מוצר שני לטיפול כלבת, אשר מופץ בארה"ב על-ידי חברת קדריון, ומוסיף הכנסות - אך גם מידה של אי-ודאות לתוצאות החברה. כמו כן יש לה הכנסות משיווק מוצרים בארץ.

כדי לעמוד ברף התחתון של התחזיות ל-2018, תצטרך החברה למכור ברבעון הרביעי ב-36 מיליון דולר לפחות, שיהוו כשליש מן ההכנסות השנתיות. בשנים קודמות היה הרבעון הרביעי של החברה חזק יחסית ליתר השנה, וברבעון הרביעי של שנה שעברה רשמה החברה הכנסות של 37.5 מיליון דולר, כך שעל פניו נראה כי קמהדע ערוכה לעמוד בתחזיות.

הרווח הגולמי של החברה לתשעת החודשים הראשונים של 2018 עמד על 20.2 מיליון דולר, ירידה של 1% לעומת השנה הקודמת.

הרווח הנקי בתשעת החודשים עמד על כ-4.6 מיליון דולר, עלייה משמעותית לעומת רווח נקי של 0.6 מיליון דולר בתקופה המקבילה. ההפסד ברבעון העמיק ל-2.4 מיליון דולר, מהפסד נקי של 0.2 מיליון דולר ברבעון המקביל.

עמיר לונדון, מנכ"ל קמהדע, אמר היום כי "בעוד שמדדי ההכנסות והרווחיות שלנו הושפעו, כצפוי, באופן משמעותי ברבעון השלישי משביתת העובדים, הרי שבמשך תשעת החודשים הראשונים של 2018, הרווח התפעולי והרווח הנקי שלנו השתפרו באופן ניכר בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

"צפי ההכנסות ל-2019 מורכב מכ-80% מכירות מגזר המוצרים התעשייתיים המיוצרים על-ידי קמהדע, והיתרה הן מכירות של מגזר ההפצה בישראל. הגידול הצפוי נובע בעיקר מגידול במכירות של גלסיה וKedRab (כלבת) בארה"ב".

לחברה 44.9 מיליון דולר במזומנים בסוף הרבעון השלישי. היא עדיין מחפשת את דרכה לעתיד הארוך יותר, לאחר שלא הצליחה לקבל אישור למוצר שלה לטיפול באמפיזמה תורשתית באינהלציה, והיא מתכננת ניסוי נוסף שעשוי לאפשר לה לרשום לשיווק מוצר זה.