חיסון שפעת זו רק ההתחלה: ארבעה גאדג’טים שיעזרו לכם להתחמק מחיידקי החורף

גאדג'ט שיסנן את החיידקים באוויר שאתם נושמים, פיתוח ישראלי שיאפשר לכם להפוך את האוויר למי שתייה נקיים, תא חיטוי שישמיד כל בקטריה שהתנחלה לכם בטלפון הסלולרי ומה זה בכלל "מרכך מי מקלחת"?

המונח "ג'רמופוביה", או פחד מפני חיידקים וזיהומים, הפך בשנים האחרונות ממונח פסיכולוגי שמתאר חרדה לא רציונלית לטרנד כלל עולמי. אחראים לכך בין השאר זיהום האוויר שהולך וגדל בערים ותפוצה מהירה של וירוסים ומחלות - חלקם חדשים וחלקם ישנים שחוזרים מהעבר בגדול (ע"ע חצבת). תורמת לכך גם הצפיפות האנושית הגדלה והולכת, במיוחד במקומות ציבוריים. סביב התופעה הזו מתפתחת תעשייה שלמה, שמטרתה לספק לכל אחד נגישות לאוויר ולמים נקיים וזמינים לשתייה ו/או רחצה.

מנורת לילה שהיא גם מסנן אוויר אישי

האוויר שאנו נושמים הוא מקור בלתי נדלה לבקטריות ולזיהומים שונים ומשונים. לפיכך שוחרי בריאות אדוקים נוהגים להציב בביתם מכשירים לסינון וטיהור אוויר, מחוללי יונים וכדומה. עד לאחרונה רובם היו מוצרי צריכה גדולים ומגושמים שמיועדים לטהר חללים של חדרים שלמים. אולם מפתחיו הקוריאניים של Puripot, שאינו גדול מקומקום מצוי, טוענים כי הוא יכול לשפר את איכות האוויר בצורה מקצועית גם עבור משתמשים בודדים.

המכשיר משתמש בטכנולוגיית "נאנו פוטו קטליסט" שמסוגלת לסנן מהאוויר תרכובות אורגניות נדיפות כמו גם וירוסים ובקטריות. בליבת המכשיר נמצא חומר קרמי עם תכונות אנטי-בקטריאליות מתקדמות ופני שטח מעוצבים ברמת הנאנו שסופחים אליהם מזהמים. המפתחים טוענים כי בניגוד למכשירי טיהור אוויר נפוצים, שעושים שימוש באור אולטרה-סגול, שמייצר אוזון מזיק, התהליך החדש עושה שימוש באור כחול בתדר נראה ללא כל ייצור של אוזון.

באותה הזדמנות המכשיר גם מבצע בסביבת המשתמש טיהור של האוויר מריחות רעים ומסנן חלקיקי אבק באמצעות שאיבתם למיכל מים פנימי. מיכל המים בסיוע המאוורר משמש גם להעלאת רמת הלחות באוויר. המכשיר אינו עושה שימוש בפילטרים ולכן תחזוקתו מינימלית. ואם זה לא מספיק, הוא יכול לשמש כמנורת לילה דקורטיבית. המוצר החל את דרכו באתר מימון המונים באסיה וכיום הוא יוצא למערב.

מחיר צפוי: כ-115 דולר.

חיטוי טלפונים חכמים באור אולטרה סגול

על פי כמה מחקרים, הטלפונים הניידים עשויים להיות מקור לבקטריות וזיהומים פי 18 יותר מהאסלה הביתית. החרדים לניקיון נוהגים לצחצח את הטלפון שלהם במגבונים לחים במשך כל היום, אך יש מי שהולך צעד קדימה ומשתמש בגאדג'טים ייעודיים לחיטוי טלפונים. מוצרים כאלה הפכו ללהיט באסיה וחלקם מגיעים כיום גם למערב. אחת הדוגמאות הוא מחטא הטלפונים שנמכר באמזון תחת שמות שונים.

המוצר מעוצב בצורה של קופסה קומפקטית, שבתוכנה מאחסנים מכשירי טלפון בכל גודל נפוץ. שתי נורות UV פנימיות אחראיות לקטילת חיידקים וכ-99% מהבקטריות בתוך 6 דקות בלבד, לטענת היצרן, כולל באזורים קשים לגישה. הקופסה משמשת גם לטעינת הטלפון באמצעות חיבור USB. באותה דרך ניתן לחטא גם את עזרי הטלפון, דוגמת אזניות בלוטות', כבלי טעינה, שעונים, תכשיטים, מפתחות כרטיסי אשראי ועוד. המהדרין יכולים להוסיף שמנים ארומטיים לתוך פתח מיוחד בקופסה ולבשם את המוצר.

מחיר באמזון: כ-40 דולר.

פיתוח ישראלי: להפוך את הלחות למים

שינויי האקלים המואצים הופכים את הזמינות של מי שתייה נקיים לבעייתית במקומות רבים בעולם וגם בישראל. לתחליף הנפוץ של שימוש במים מינרליים יש מחיר סביבתי בשל בעיית הזיהום הגלובלית, שיוצרים הבקבוקים ומכלי הפלסטיק.

לפיכך פונות בשנים האחרונות חברות רבות לפיתוח אמצעים, להפקת מים ישירות מהלחות באטסמוספרה. עד לאחרונה כללו רוב הפתרונות מכשירים תעשייתיים ומסיביים אולם כעת מבטיחה חברת Water-Gen הישראלית להביא את המהפכה גם לשוק מוצרי הצריכה הביתיים עם Genny, שאמור לצאת לשוק בקרוב.

המוצר, שנראה כמו "בר מים" טיפוסי, פועל בשיטת "חבר והפעל" ואינו דורש שום הכנת תשתית מוקדמת פרט לשקע חשמלי. הוא מפיק כ-25 עד 30 ליטר של מים מהאטמוספרה מדי יום, בהתאם לרמת הלחות, כאשר המים עוברים סינון רב שכבתי. לטענת החברה המים המופקים עומדים בכל התקנים הבין לאומיים של ארגון הבראות העולמי והסוכנות להגנת הסביבה (EPA).

המוצר גם מייבש ומפחית משמעותית את הלחות בחדר שבו הוא פועל, מה שמסייע לחסוך בהוצאות על מיזוג אוויר, ואף מנקה ומסנן את האוויר תוך שהוא פולט החוצה אוויר נקי, מה שמועיל לנשימה בסביבה עם זיהום אוויר גבוה. המכשיר כולל מיכל פנימי של 30 ליטר ומסוגל להוציא החוצה מים מקוררים או חמים בקצב של עד 2 ליטר לדקה, בדומה לבר מים מתקדם. המכשיר שוקל כ-50 קילו ודורש תחזוקה עצמית (ללא טכנאי) פעם בשנה. המכשיר זכה החודש בפרס החדשנות של CES ל-2019.

מחיר: לא ידוע. מוצרים מתחרים נמכרים במחיר של בין כמה עשרות דולרים לכמה מאות דולרים.

הפתרון למים קשים: מרכך מי מקלחת

רוב המים, שמגיעים בצינורות לבתים, הם מים קשים, שמכילים חומרים לא ידידותיים לגוף. רובנו משתמשים באמצעים שונים כדי לסנן את המים הללו לצורך שתייה ובישול אולם זה לא יעיל במקלחת, שבה זורמים בקצב גבוה מים, שאינם ידידותיים לעור ולשיער.

אחד הפתרונות החדשניים הוא מוצר הקרוי "מרכך מים למקלחת" ששייך לסדרת IoCare מבית יצרנית מוצרי הסניטציה והבריאות Coway. מדובר במערכת סינון קומפקטית ורב שלבית עם מסנן מחומר מורכב, שמסנן מהמים תוך כדי זרימה משקעי חלודה, סידן, מגנזיום וחומרים נוספים שיוצרים מים "קשים".

לטענת החברה, המים המרוככים משפרים את איכות המקלחת, מקטינים את חיכוך העור, מעלים את הלחות בשיער ללא צורך בשימוש בדטרגנטים ייעודיים. כראוי למוצר עדכני, המסנן הוא מוצר IoT ("האינטרנט של הדברים") עם חיבור בלוטות' אלחוטי לאפליקציה בסמארטפון, שמאפשרת למשתמש לשלוט ולקבל מידע מבעוד מועד על משתנים כמו הטמפרטורה של המים, רמת הניקיון שלהם ואפילו איכות האוויר. האפליקציה מאפשרת כמובן גם אופטימיזציה אוטומטית של המקלחת בהתאם לנתונים.