מבצע רחפן: צילומים מרחפנים חשפו עבירות בטיחות, 12 אתרי בנייה ברחבי הארץ נסגרו

מדובר באתרי בנייה בחולון, בני ברק ועפולה • ב-10 מתוך 12 אתרים שנבדקו לא שהה מנהל עבודה בשטח כנדרש • המבצע מסמן החמרת הגישה כלפי ליקויי בטיחות • במשרד מצאו שאתרי תמ"א 38 מהווים נקודת תורפה בטיחותית

חיים כץ / צילום: שלומי יוסף
חיים כץ / צילום: שלומי יוסף

משרד העבודה והרווחה סגר זמנית 12 אתרי בנייה במסגרת מבצע משולב עם המשטרה, הפרקליטות והרשויות המקומיות. המבצע נערך בשילוב רחפנים, ובדגש על אתרים שנמצאים במרכזי ערים. כחלק מהפעילות נבדקו 8 אתרים בבני ברק, 2 בחולון ועוד 2 בעפולה.

באחד האתרים בעיר בני ברק, שבו נבנה פרויקט מגורים במסגרת תמ"א 38, נמצא שהעובדים פירקו פיגומים ללא ציוד מגן אישי, באתר בנייה אחר בבני ברק נמצאו ליקויים שרבים ובהם פתחים לא מגודרים בקרקע, דבר שעלול להוביל לנפילה. בחולון נמצא אתר בנייה שהעבודות בו נעשו במרחק קטן מהמותר מכבל מתח גבוה. בשני אתרים בעיר חולון אף הוגשו תלונות למשטרה נגד מנהלי הבנייה בשל אי קיום צווי בטיחות שניתנו בעבר. ב 10 מתוך 12 האתרים שנבדקו, נמצא שבשטח האתר לא שהה מנהל עבודה, דבר שמנוגד לתקנות.

גורם במשרד הסביר השבוע ל"גלובס" כי חלק ניכר מהאתרים שנבדקו הם פרויקטים של תמ"א 38 ולא בכדי. לדבריו "אתרי תמ"א הם נקודת תורפה מאוד רצינית בבטיחות - גם בגלל שיש דיירים שממשיכים לגור בבית, וגם משום שלא תמיד מדובר בקבלנים בעלי ניסיון בהקפדה על הבטיחות".

כחלק מפעילות הפיקוח נעשה שימוש ברחפנים. כך, למשל, בפרויקט תמ"א 38 בחולון שנבדק כעת מוכיחים צילומי הרחפן כי פועלים באתר הבנייה, עובדים ללא ציוד בטיחות, ולכאורה מבצעים עבירות בטיחות. במשרד העבודה הסבירו השבוע ל"גלובס" כי הפיילוט לשימוש ברחפנים לזיהוי עבירות בטיחות באתרי בנייה החל לפני כמה חודשים ואמור להסתיים בסוף 2018. כיום עדיין אין אפשרות להטיל צווי בטיחות לפי צילומי רחפן, אבל אפשר להשתמש בהם ככלי מודיעיני באתרי בנייה גדולים, או באתרים שלגביהם התקבל מידע לגבי ביצוע עבירות בטיחות "דווקא במקומות שבהם יש לנו אינדיקציה לעבירות בטיחות זה חוסך זמן, ומאפשר לנו להתארגן טוב יותר עם השותפים האחרים כמו העירייה והמשטרה", אמר לנו גורם במשרד.

המבצע מסמן החמרה מסוימת בגישתו של המשרד כלפי עבירות בנייה, בכך שאתרים נסגרו ללא הגבלת זמן עד לתיקון הליקויים. זאת בשונה מהמצב שהיה נהוג עד כה, כשרק בתאונות קשות נסגרו אתרים ל-48 שעות ועד חמישה ימים.

גורם במשרד עמו שוחחנו אף הסביר כי זה לא נגמר כאן וכי בכוונתם להטיל התראות ועיצומים אישיים על מנכ"לי חברות בנייה שבאתריהם ימצאו ליקויים - ולא על החברה עצמה. בדרך זו מבקשים במשרד להגביר את ההרתעה כלפי ביצוע עבירות בטיחות. גובה של קנסות אישים שכאלה יעמדו על 5,000-10,000 שקל. 

שר העבודה והרווחה חיים כץ מסר כי "שילוב הכוחות עם רגולטורים נוספים מוכיח את עצמו פעם אחר פעם. נמשיך לפעול ביד קשה נגד הפרות בטיחות ונשים דגש מיוחד על אי תיקון הליקויים כנדרש בחוק ממנכ"לי החברות. התוספת של שישים התקנים שהבאנו למנהל הבטיחות היא היסטורית ותסייע להדק את הפיקוח ולצד המחויבות של גורמי אכיפה נוספים לנושא, אני מאמין שנראה שיפור משמעותי ברמת הבטיחות בענף הבנייה".