שני הכובעים של התאחדות המלונות: תוקפת את רשות המסים על מיסוי דירות הנופש

לידי "גלובס" הגיע מכתב שבו התאחדות המלונות מאשימה את רשות המסים בפגיעה בהכנסות המדינה בשל היעדר אכיפה, בנוסף לאפליה כלפי המלונות עצמם העומדים בדרישות החוק • אלא שרק השבוע התגלה כי חברים בהתאחדות עצמה נכנסו לתחום דירות הנופש

בשעה שהמלונאים נכנסים לשוק השכרת הדירות לטווח קצר - ובראשם דוד פתאל שנושא את דגל היוזמה העסקית החדשה של המלונאים בגאווה, תוך ציפייה לרווחים יפים בשוק הצומח - התאחדות המלונות דורשת מרשות המסים: אכפו את חוקי המס בזירה הפרוצה, המאפשרת העלמות מס בהיקף מאות מיליוני שקלים.

במכתב ששיגרה לאחרונה התאחדות המלונות, שבראשה עומד אמיר חייק, למנהל רשות המסים, ערן יעקב, מציבה ההתאחדות בפני רשות המסים "דרישה לגבייה ולאכיפת תשלום מס כחוק מהשכרת דירות לטווח קצר באמצעות אתר Airbnb", כלשון המכתב. לטענת ההתאחדות, רשות המסים נוהגת במדיניות של "דיבורים לחוד ומעשים לחוד" כשהיא מצהירה מעל כל במה שהיא מטפלת בהעלמות המס בתחום השכרות דירות הנופש, אך בפועל לא מבצעת פעולות אכיפה בסיסיות הנדרשות למיגור העלמות המס בתחום.

ההתאחדות אף מציעה לרשות מספר הצעות לשיפור האכיפה בתחום, ובהם הצבת דרישה בפני אתרי האינטרנט בהם מפורסמות דירות הנופש לנכות מס במקור מכל עסקה המתבצעת דרכם (ראו מסגרת).

באמצעות עוה"ד כפיר ידגר ורעות אושעיה הולצר ממשרד גורניצקי ושות', טוענת ההתאחדות במכתבה כי רשות המסים מפקירה את זירת השכרת הנכסים לטווח קצר, ובכך מאפשרת העלמות מס ואפליית המלונאים.

"התאחדות המלונות סבורה שמצב הדברים הנוכחי מאפשר ואף מעודד העלמת מס בהיקפים משמעותיים ביותר של מאות מיליוני שקל", כותבים עוה"ד של במכתב, וטוענים כי בנוסף לפגיעה בהכנסות המדינה ממסים, "המצב הנוכחי מביא לתחרות לא הוגנת בענף המלונאות/האירוח ומפלה לרעה את יתר בתי המלון אשר נאלצים לעמוד בכללים מחמירים וקפדניים במישור המיסוי... שאינם נאכפים כסדרם על עוסקים אחרים (לרבות אנשים פרטיים הפעילים בהשכרת נופש קצרת טווח)".

לטענת התאחדות המלונות היא פנתה בעבר לרשות המסים בעניין, במקביל לפניותיהם של גופים נוספים, המבקשים ליצור גביית ואכיפת חוקי מס שוויונית בתחום השכרת דירות הנופש לטווח הקצר, שעיקרה באתרי האינטרנט השונים, ובפרט באתר Airbnb.

9,600 דירות נופש בתל-אביב

על-פי הנתונים המצויים ברשות התאחדות המלונות, באתר Airbnb לבדו, ישנן כ-9,600 דירות נופש זמינות להשכרות לטווח קצר בעיר תל-אביב לבדה, מול של כ-8,800 חדרי מלון. "המסקנה - יותר ויותר דירות, שהיו פעם חלק ממלאי הדירות להשכרה בתל-אביב, מושכרות כעת באופן קבוע לתיירים וישראלים למטרות אירוח לטווח קצר באמצעות Airbnb, כעסק לכל דבר ועניין", נטען במכתב למנהל רשות המסים.

כפי שפורסם ב"גלובס", הנתונים שאספה רשות המסים בעצמה מציגים תמונה דומה - ובמסגרתה עלה כי כ-10,000 דירות  מושכרות לנופש באזור גוש דן, ועוד עשרות אלפים ברחבי הארץ.

לטענת ההתאחדות, רשות המסים מודעת לכך שרוב מפעילי דירות הנופש באמצעות Airbnb אינם מדווחים כראוי לרשות על הכנסותיהם, אך למרות זאת היא לא אוכפת את חוקי המס על הזירה הזאת כנדרש, לרבות על "קבוצת אנשים המפעילים מספר דירות באופן רציף ויומיומי, כעסק לכל דבר ועניין, לא נאכפות דרישות אלו, והלכה למעשה תשלומי המס בעניינו הם 'בגדר המלצה בלבד'.

"מצב פסול זה עולה (גם) לכדי אכיפה סלקטיבית - בעוד המלונאי מחויב לעמוד בדרישות לעיל, שהפרתן תגרור סנקציה פלילית ואזרחית כבדה, מפעיל דירת הנופש 'נהנה' מאי אכיפת תשלומי מס כך שבפועל הוא נוהג כראות עיניו ללא דין וללא דיין".

עסקים קבועים בהיקפים גדולים

בהתאחדות טוענים עוד כי מעיון באתר Airbnb ניתן לראות בנקל כי בניגוד לדימוי שנוצר, מפעילי דירות הנופש באמצעות Airbnb אינם רק סטודנטים או ישראלים היוצאים לחופשה, אלא קבוצות או אנשי עסקים שמנהלים עסקי מלונאות קבועים בהיקפים גדולים (לעתים קומות ו/או בניינים שלמים), תוך התחמקות מתשלום מס, והכל תוך העלמת עין מצד רשות המסים.

יצוין שבאופן אירוני משהו, חלק מאותם אנשי עסקים שנכנסו לתחום השכרת הדירות לטווח קצר הם מלונאים בעצמם, אשר אותם מייצגת התאחדות המלונאים. כך, כפי שפורסם השבוע ב"גלובס", זה שלושה חודשים מציעה רשת פתאל 10 דירות להשכרה לטווח קצר בשני בניינים שבבעלותה בתל-אביב - האחד בשכונת נווה צדק ובו 4 דירות, והשני בכרם התימנים ובו 6 דירות. בקרוב יתרחב השירות לבניין שלישי ברחוב שינקין בעיר, ובו יהיו 19 דירות.

ההתאחדות לא מתייחסת במכתבה לכניסתם לתחום של מלונאים.

"לא ברור מדוע הרשות אינה פועלת"

לב פנייתה של ההתאחדות לרשות המסים סובב סביב דרישתה כי הרשות תתייחס אל השכרה או השכרת-משנה של דירות נופש, כעסק לכל דבר ועניין, אשר חב במס הכנסה שולי ככל עסק. בנקודה זו אין מחלוקת בין רשות המסים להתאחדות המלונות. כפי שנחשף לראשונה ב"גלובס" אשתקד, הרשות הכריזה על מאבק בהעלמות המס בתחום השכרת הדירות בכלל, ובתחום השכרת דירות הנופש והשכרות לטווח קצר בפרט, תוך שהיא מבהירה כי היא רואה בסוג האחרון עסק לכל דבר ועניין.

הרשות אף החלה לערוך מבצעים תכופים בזירה זו, כשעובדי הרשות מתחזים למזמיני נופש דרך האתרים המובילים בתחום ומפתיעים את בעלי הדירות שאינם מדווחים על ההזמנה לרשות המסים - עם זימון למשרדי החקירות של רשות המסים. כך, במבצע שנערך לאחרונה בקרב 138 בעלי דירות המושכרות לטווח קצר עלה כי 20% מהמשכירים לא דיווחו על הכנסותיהם. במבצע אחר שערכה הרשות בקרב 58 דירות בתל-אביב, בירושלים, בחיפה ובאילת, עלה כי 33% מבעלי הדירות לא דיווחו על הכנסותיהם.

מבצע אחר מבצע מתברר היקף תופעת השכרות הדירות לטווח קצר, וחגיגת ההון השחור שמסתובב בזירה זו - אז האם ההתאחדות מתפרצת לדלת פתוחה בפנייתה לרשות המסים? בהתאחדות המלונות לא סבורים כך. ההתאחדות מציינת כי אין מחלוקת בנוגע למדיניות המוצהרת שאימצה רשות המסים, ואולם לטענתה, הרשות מצהירה הצהרות על אכיפה וגבייה בתחום השכרת דירות הנופש, אך לא מבצעת.

"האמת היא שלא ברור למרשתנו מדוע רשות המסים טומנת את ידה בצלחת ולא פועלת בנמרצות וביעילות לגביית ואכיפת מסי אמת באופן רוחבי", נכתב במכתב ההתאחדות.

עוד נכתב כי התמיהות הללו מתעצמות עת עומדות לרשות המסים חלופות פשוטות וזמינות ביותר להגיע לאכיפה משמעותית ביותר של דיני המס על המשכירים לטווח קצר, וביניהן מתן הודעה לאתרי האינטרנט שבאמצעותם מושכרות דירות נופש, לרבות Airbnb, כי חלות עליהם החובות החלות על "מנכים במקור".

הצעה נוספת של ההתאחדות לרשות המסים היא ביצוע פניה יזומה למפעילי דירות הנופש, באמצעות הפרטים הזמינים והמפורסמים בגלוי באתר Airbnb, תוך הסבת תשומת ליבם לעובדה כי מוטלת עליהם חובה לפתוח תיק מתאים ברשויות המס ולדווח על הכנסותיהם כדין, והכל בדומה לכל עוסק מורשה אחר אשר מחויב לדווח על הכנסותיו מהשכרת דירת הנופש על בסיס יומי או שבועי לשלטונות המס, וכן לשלם את המס השולי המתחייב בגין הכנסתם מ"עסק" של בית מלון.

כמו כן, מוצע כי הרשות תפרסם הודעה לעיתונות הקוראת למפעילי דירות הנופש להצהיר על דירות הנופש המופעלות על ידם, ובכלל כך להבהיר כי מוטלת עליהם החובה לפתוח תיק מתאים ברשויות המס ולדווח על הכנסותיהם כדין, וכן לשלם את המס השולי המתחייב בגין הכנסתם מ"עסק" של בית מלון.

עוד דורשת התאחדות המלונות מרשות המסים לגבש ולפרסם לציבור כללים ועקרונות, התואמים את המסגרת המשפטית כיום, בקשר למיסוי דירות נופש המושכרות לטווח קצר, וכן להקצות את המשאבים הדרושים לשם כך.

"באמצעות אימוץ הצעדים המפורטים לעיל תגיע תופעת הכלכלה השחורה, בנוגע להשכרות דירות נופש לתקופות קצרות, לפתרון מהיר, וזאת מבלי להמשיך ולהידרש פעם אחר פעם לחיפוש גורמים אחרים שיפתרו את הבעיה, בבחינת חיפוש 'המטבע תחת הפנס'", נכתב למנהל הרשות.

רשות המסים: אנו אוכפים בנחישות 

מרשות המסים נמסר בתגובה: "רשות המסים פועלת בנחישות לאכיפת תשלום מס כחוק בהשכרת דירות לטווח קצר בדרכים מגוונות ובהן, בין היתר, עריכת מבצעי ביקורת ייעודיים בהם ניתן דגש מיוחד על משכירי דירות לטווח קצר בכל רחבי הארץ, הפועלים באמצעות אתרי אינטרנט כגון:AIRBNB,BOOKING ועוד.

"רשות המסים הבהירה לא אחת את מדיניותה בנושא וכי מבחינתה השכרת דירה שלא למטרות מגורים, לתקופות קצרות ומזדמנות, בין על ידי בעלי הדירה ובין על ידי שוכריה, כמוה ככל עסק אחר. על כן, על פי חוק היא מחויבת בתשלום מס בגין פעילות עסקית, כמו גם בהגשת דוח מלא על הכנסות והוצאות ורישומן בהתאם להוראות ניהול ספרים".

באשר לטענות התאחדות המלונות על כך שהרשות אינה אוכפת את מדיניות המס המוצהרת שלה בתחום, נמסר מהרשות: "אנו חולקים על הטענות. רק בשנה האחרונה נערכו מאות רבות של ביקורות בתחום".