סיבוב הפרסה של משרד העבודה: הצבת מנהל עבודה – רק בחלק מאתרי הבנייה

בשבוע שעבר חשף "גלובס" כי תקנה זמנית של המשרד בוטלה ונוצר מצב לפיו חובה להציב מנהל עבודה מוסמך בכל אתר בנייה • על רקע ביקורת שהוטחה במשרד התקנה הוארכה זמנית

אתר בנייה. / Pedro Nunes , צילום: רויטרס
אתר בנייה. / Pedro Nunes , צילום: רויטרס

משרד העבודה והרווחה חוזר בו ולא מחייב להציב מנהל עבודה מוסמך בכל אתר בנייה בישראל. בשבוע שעבר חשף 'גלובס' כי תקנה זמנית שנכנסה לתוקף ב-2014, ושביקשה לצמצם את רשימת האתרים בהם יש חובה להציב באופן קבוע מנהל עבודה מוסמך, בוטלה "לצמיתות" כך לפי משרד העבודה. משמעות הביטול של התקנה שנכנס לתוקפו באופן מיידי בשבוע שעבר היתה, שבכל מקום בו מתבצעת בנייה בישראל - לרבות פרוייקטים נרחבים של תשתיות, ומגדלי מגורים ועד עבודות שיפוצים - יש חובה להציב מנהל עבודה מוסמך בשטח. התקנה אמורה להעלות את רמת הבטיחות באתרי בנייה, אך מנגד מחייבת מבצעי בנייה בהוצאה כספית נוספת.

כחלק מהביקורת שהושמעה נגד המשרד בשל המהלך נטען כי הוא יוצר מצב בלתי אפשרי ליישום, כיוון שיש פער גדול בין מספר מנהלי העבודה המוסמכים, למספר אתרי הבנייה. מאז חשיפת המצב החדש, פנו גורמים רבים למשרד העבודה בדרישה לשנות את החלטתם ולהחזיר לתוקף את התקנה שבוטלה, שהחריגה כאמור אתרים רבים מההוראה להציב בשטחם מנהלי עבודה מוסמכים. בין הגורמים שפנו למשרד העבודה היה יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים, ערן סיב שאף נפגש עם נציגי המשרד בענין. לאור הביקורת, החליטו היום כאמור במשרד העבודה להיענות לדרישות ולהאריך בחצי שנה את התקנה. לאור ההחלטה מסר לנו היום ערן סיב כי "אני מברך על ההחלטה הנכונה שקיבל המשרד. אין להחיל את אותו הדין על אתר בנייה גדול ועל עבודת שיפוצים קטנה. הוראת השעה לא היתה סבירה ולא הגיונית מבחינה כלכלית, אם היתה נכנסת לתוקף היתה מכפילה את מחירי השיפוצים והופכת קבלני שיפוצים רבים למובטלים. אני מברך את סגן המפקח הארצי אריק שמילוביץ' על האוזן הקשבת וההבנה לצרכי השטח בכלל וקבלני השיפוצים בפרט".

ממשרד העבודה נמסר "המשרד בוחן התקנת תקנה קבועה לקיום עבודות בנייה ללא מנהל עבודה וזאת בבחינת האיזון לפיו אין עלויות נוספות על קבלני שיפוצים באופן שייקר את העבודות עבור הצרכנים מחד ובמקום שבו בטיחות העובדים אינה נפגעת מאידך.

ההוראה בעניין עבודות בנייה בהן לא נדרש למנות מנהל עבודה הינה הוראה שיש לעגן אותה בתקנות, הוראה זו מבוססת על ניהול סיכונים וקובעת את סוגי עבודות הבנייה בהן סיכוני הבטיחות לעובדים בהם הינם נמוכים באופן יחסי.

המשרד מקיים התייעצויות בנושא עם גורמים מקצועיים וקשוב לקולות מהשטח ועל כן גורמי המקצוע במינהל הבטיחות פועלים להסדרת הנושא בתקנות עבודות בנייה".