בעקבות פרשת הצוללות, טיסנקרופ תפחית עמלות לסוכנים חיצוניים ל"מינימום המקובל"

כך אמר האחראי על תחום הציות לחוק בחברה הגרמנית, סמנכ"ל החברה דונאטוס קאופמן • "אף אחד מעובדי טיסנקרופ אינו חשוד על ידי המשטרה הישראלית, ישראל היא לקוח חשוב בשבילנו ויש לנו אינטרס להמשיך בעסקים אתה"

המספנה של טיסנקרופ בעיר הנמל הגרמנית קיל / צילום: רויטרס
המספנה של טיסנקרופ בעיר הנמל הגרמנית קיל / צילום: רויטרס

בעקבות פרשת הצוללות הפחיתה טיסנקרופ את העמלות שהיא משלמת לנציגים שלה ברחבי העולם ל"מינימום המקובל בשוק"; כך אמר האחראי על תחום הציות לחוק (Compliance) בחברה הגרמנית, סמנכ"ל החברה דונאטוס קאופמן בראיון שהעניק לעיתון מקומי לקראת מסיבת העיתונאים השנתית שהתקיימה היום (ד') במטה החברה באסן.

"אף אחד מעובדי טיסנקרופ אינו חשוד על ידי המשטרה הישראלית", הבהיר קאופמן במסיבת העיתונאים. בראיון הוא הוסיף: "ישראל היא לקוח חשוב בשבילנו ויש לנו אינטרס להמשיך בעסקים אתה". כשנשאל אילו לקחים הפיקה טיסנקורפ בשלב זה מפרשת השחיתות בישראל סביב רכש כלי שיט וצוללות, אמר הבכיר הגרמני: "החוזים החדשים שלנו מול הנציגים הרבה יותר ברורים וחדים, והדרישה שלנו לדיווח מצדם גדולה יותר. גם הפחתנו את העמלות שאנחנו משלמים להם - אנחנו משלמים כעת את המינימום המקובל בשוק".

נציג החברה בישראל עד השנה שעברה, מיקי גנור, חשוד כי העביר שוחד לשורת בכירים בממשלה ובמערכת הביטחון, כולל לסגן יו"ר המל"ל לשעבר אבריאל בר-יוסף ולמפקד חיל הים לשעבר אליעזר ("צ'ייני") מרום. עורך הדין דוד שמרון חשוד, לפי המלצות המשטרה שהוגשו החודש, כי סייע לכך. גנור ככל הנראה זכה לעמלה של 2-2.5% מטיסנקרופ, שהסתכמו לפי נתונים שסיפקה החברה ל"גלובס" בעבר ביותר מעשרה מיליון יורו, שהועברו לו.

קאופמן הצדיק בראיון את השימוש של טיסנקרופ בנציגים מקומיים, למרות שהדבר היה כרוך בעבר בשורת פרשות שוחד. "בפרויקטים גדולים כמו בניית מפעלים או כלי שיט", אמר, "הזמן בין התחלת הפרויקט לסיומו יכול להיות עשר שנים ויותר. להשתמש במשאבים של החברה יהיה פשוט לא הגיוני מבחינה כלכלית". הוא הוסיף כי במסגרת הלקחים שהפיקה החברה, "אם אנחנו משתמשים בנציג חיצוני לקדם פרויקט כלשהו, הוא חייב לעבור הליך סינון קפדני".

החברה השעתה את החוזה עם גנור לאחר חשיפת החשדות לשחיתות ולאחר מכן סיימה אותו באופן חד-צדדי. לפי הודעה שפירסמה בשנה שעברה, היא מנהלת את עסקיה מול ישראל בתחום רכש כלי השיט מנציגות שפתחה בראשון לציון.

"שוחד אינו דרך לעשות עסקים"

שני נושאים מרכזיים עמדו במרכז מסיבת העיתונאים היום: תוכנית הקונצרן להתפצל לשתי חברות שונות, והחקירה שנפתחה נגד טיסנקרופ בחשד שתיאמה מחירים בתחום הפלדה. קאופמן ומנכ"ל החברה, גידו קרקהוף, הבהירו כי החשד לפעילות קרטלית בעסקי הפלדה הוא סביב עסקים שהתקיימו לפני כעשור, וכי החברה "ניקתה" את הפעילות בתחום זה. קאופמן הוסיף, כי "שוחד אינו דרך לעשות עסקים. כל מי שרואה זאת אחרת - אין לו מקום בטיסנקרופ".

קרקהוף עידכן כי חטיבת כלי השיט והצוללות של הקונצרן (TKMS) נמצאת בעיצומה של רפורמה שנועדה לשפר את עסקיה, ואישר דיווחים בתקשורת בשבועות האחרונים, לפיהם חתמה החברה על חוזה עם ממשלת מצרים לאספקת פריגטות מתקדמות. לפי הדיווחים, שווי העסקה נע בין מיליארד לשני מיליארד יורו, ולדברי קרקהוף "החוזים נחתמים בימים אלה". הקונצרן גם בונה צוללות מתקדמות עבור הצי המצרי.