קניון TLV עבר לרווח תפעולי של 10 מיליון שקל ברבעון: "נכס אסטרטגי שיתייצב בשנתיים הקרובות"

ברבעון המקביל אשתקד רשם קניון האופנה בתל אביב הפסד תפעולי של 27.2 מיליון שקל • רבוע כחול נדל"ן, שמחזיקה ב-50% מהקניון, רשמה ברבעון השלישי זינוק של 88% ברווח הנקי, אבל מתחילת השנה חלה ירידה של 30% ברווח עקב ירידה של 83.5 מיליון שקל בשוויו של TLV

קניון TLV / צילום:איל יצהר
קניון TLV / צילום:איל יצהר

הרווח הנקי של חברת רבוע כחול נדל"ן, שנמצאת בשליטת מוטי בן משה, זינק ברבעון השלישי של 2018 ב-88% ל-77.5 מיליון שקל, לעומת הרבעון המקביל אשתקד. את הזינוק ברווח הנקי זקפו בחברה לעלייה של 61.1 מיליון שקל בשווי הנדל"ן להשקעה שבבעלותה, וכן לעלייה בהכנסות מדמי שכירות.

למרות זאת, בסיכום שלושת הרבעונים הראשונים של 2018 עדיין הציגה החברה ירידה של 30% ברווח הנקי, ל-91.1 מיליון שקל, לעומת התקופה המקבילה, וזאת עקב ירידה של 83.5 מיליון שקל בשווי קניון האופנה TLV, שהוקם במתחם השוק הסיטונאי בתל אביב, שנרשמה כבר בדוחות לסיכום המחצית הראשונה של השנה.

רבוע נדל"ן  מחזיקה ב-50% מקניון TLV, שרשם ברבעון השלישי צמיחה של 23% בהכנסות ל-26.9 מיליון שקל, וכן רווח תפעולי של 10.4 מיליון שקל. לשם השוואה, ברבעון המקביל אשתקד רשם הקניון הפסד תפעולי של 27.2 מיליון שקל. בשורה התחתונה הציג הקניון ברבעון השלישי הפסד של 4.8 מיליון שקל, וזאת עקב הוצאות המימון הגבוהות שלו.

לצד קניון TLV מחזיקה רבוע נדל"ן גם בחברת המגורים של השוק הסיטונאי, שטרם מכרה את עשרת הדירות והפנטהאוזים האחרונים בפרויקט. כמו כן מחזיקה החברה ב"מגרש 6" במתחם, שעליו מתוכננות לקום 55 דירות להשכרה. כחלק מהסכם המימון החדש של הקניון עם הבנקים, הוחלט למכור את מגרש 6, ולדברי גורמים בשוק מתנהל כיום משא ומתן מתקדם למכירתו לרוכש מסוים.

הסכם מימון חדש מול הבנקים 

קניון TLV והשכונה שסובבת אותו הוקמו במשותף בידי רבוע כחול נדל"ן (50%), משה ויגאל גינדי (25%) וחברת גינדי השקעות של ילדיו של משה גינדי (25%). הקניון, שנפתח לראשונה לפני יותר משנה וחצי, הוקם בהלוואה של 1.1 מיליארד שקל לפירעון בנובמבר 2019, שהתקבלה מבנק הפועלים ומבנק מזרחי טפחות.

לפני כעשרה ימים התקשרו השותפים בהסכם מימון חדש עם הבנקים, שבמסגרתו הסכימו הבנקים להאריך את מועד פירעון ההלוואה מנובמבר 2019 לדצמבר 2021, וכן להעניק לקניון ויתור על הפרות מסוימות בתנאי ההלוואה, ובראשן הדרישה לעמידה ב-NOI מינימלי. בתמורה, הסכימו השותפים בקניון להפחית את היקף ההלוואה ב-200 מיליון שקל ל-900 מיליון שקל, עד סוף יוני 2019, וזאת בין השאר באמצעות העודפים הקיימים בפרויקט המגורים והתמורה שתתקבל ממכירת מגרש 6. נוסף על כך, הסכימו השותפים להגדיל את הערבויות שלהם להלוואת הקניון מ-200 מיליון שקל ל-300 מיליון שקל, כך שחלקה של רבוע נדל"ן בערבות גדל ל-150 מיליון שקל.

קניון TLV
 קניון TLV

שיעור התפוסה עלה ל-97.7%

רבוע נדל"ן עוסקת בניהול, השכרה, השבחה וייזום של נדל"ן בתחום המסחר, מתחמים לוגיסטיים מתקדמים ומבני משרדים. בבעלותה 112 נכסים מניבים וקרקעות הכוללים כ-350 אלף מ"ר להשכרה (כולל חניות). שיעור התפוסה בנכסיה להשכרה עלה מ-91.4% בסוף 2017 ל-97.7% נכון ליום אתמול.

חלק מהותי מפעילותה של רבוע נדל"ן כולל את קבוצת הסופרמרקטים שהיא משכירה לרשת מגה קמעונאות. ברבעון השלישי של 2018 ייצרו נכסים אלו רווח מפעילות השכרה (NOI) של 17.1 מיליון שקל, ושוויים הכולל בספרים עלה בסוף ספטמבר ל-919.3 מיליון שקל, לעומת 910.1 מיליון שקל בסוף יוני ו-902.1 מיליון שקל בסוף דצמבר 2017.

בסך הכול, הציגה רבוע נדל"ן NOI של 63.3 ברבעון השלישי, המשקף צמיחה של 7% לעומת הרבעון המקביל. סכום זה כולל בתוכו גם את ההחזקות בנכסים שבשליטה משותפת, ובראשם קניון TLV, שהניב ברבעון השלישי NOI של 15.2 מיליון שקל (חלקה של רבוע נדל"ן עמד על 7.6 מיליון שקל).

העלייה ב-NOI נבעה בעיקרה מעלייה של 6% בהכנסות מדמי שכירות ל-54 מיליון שקל. נוסף על כך, הושפעו כאמור התוצאות לטובה גם מעלייה של 61 מיליון שקל בערך הנדל"ן להשקעה, שנבעה מהפחתת שיעור ההיוון במספר נכסים, ומעדכון בשווי זכויות בשני נכסים.

מנכ"ל רבוע נדל"ן, זאב שטיין, אמר עם פרסום הדוחות, כי תוצאות הרבעון השלישי מעידות על המשך צמיחת עסקי החברה ועל איתנות השוכרים. "קניון TLV הולך ומתבסס בחודשים האחרונים, וניכר גידול משמעותי במספר המבקרים ובפדיונות בהשוואה לשנה שעברה. אנו רואים בקניון נכס אסטרטגי שיתייצב בשנתיים הקרובות עם השלמת הפרויקטים באזור והתקדמות אכלוסם", ציין שטיין, והדגיש את ההסכם שעליו חתמה החברה לאחרונה להארכת ההלוואה על הקניון בשלוש שנים.

"אנו ממשיכים ביישום האסטרטגיה להשבחת והרחבת פורטפוליו הנדל"ן האיכותי שלנו. כבר בשבועות הקרובים מתכננת החברה להתחיל בשיווק דירות המגורים של הפרויקט היזמי ברחוב תוצרת הארץ בתל אביב, המשלב דיור ומשרדים, שבו מחזיקה החברה בכ-63%. אנו מעריכים כי איתנותה הפיננסית של הקבוצה, ניסיון הצוות הניהולי והפריסה הארצית של נכסינו האיכותיים יתרמו להמשך פיתוח פרויקטים נוספים", הוסיף שטיין, שעתיד לסיים את תפקידו בסוף דצמבר.

עוד מעדכנת רבוע נדל"ן בדוחותיה, כי היא נמצאת במו"מ למכירת זכויות בשני מגרשים שבבעלותה, תמורת סכום מוערך של 115-120 מיליון שקל. חתימת עסקה בתנאים אלו צפויה להניב לרבוע נדל"ן רווח לאחר מס והיטלים של 34-38 מיליון שקל.