גיוס הון ראשון בישראל לסטארט-אפ במחשוב קוונטי

הסטארט-אפ התל אביבי Quantum Machines, המפתח מערכת שליטה והפעלה עבור מחשבים קוונטיים, גייס 5.5 מיליון דולר • המייסד ד"ר איתמר סיוון: "זיהינו צורך שאין לו מענה"

איתמר סיון, יונתן כהן ונסים אופק, מייסדי חברת QM / צילום: חברת QM
איתמר סיון, יונתן כהן ונסים אופק, מייסדי חברת QM / צילום: חברת QM

השקעה ראשונה בישראל בסטארט-אפ בתחום המחשוב הקוונטי: חברת Quantum Machines מתל אביב הודיעה על סגירת גיוס הון של 5.5 מיליון דולר בהובלה של TLV Partners ובהשתתפות של Battery Ventures. גיוס ההון נועד לאפשר לחברה להרחיב את היקף המו"פ ולהציג במהלך השנה הבאה מוצר עובד: מערכת שליטה והפעלה עבור מחשבים קוונטיים, עם התחלת שיתופי פעולה של החברה עם מספר ארגונים אקדמיים ועסקיים, בישראל ובחו"ל.

מחשוב קוונטי נחשב כיום למהפכה המשמעותית ביותר של השנים הקרובות, שתאפשר לייצר מחשבים מסוג חדש, חזקים לאין שיעור. הטכנולוגיה הקוונטית, המבוססת על תורת הקוונטים, תאפשר לייצר מערכות רפואיות שאינן אפשרויות כיום, מערכות תקשורת מסוג חדש, חומרים חדשים בעלי תכונות שאינן אפשריות היום וככל הנראה גם אמצעי לחימה ואסטרטגיה שישנו את מאזן הכוחות בעולם. כמה חברות, בהן IBM, גוגל ועליבאבא, כבר הצליחו לפתח מחשבים קוונטיים ראשוניים, אולם היקף המשאבים הנדרש מקשה על כניסה של חברות סטארט-אפ לתחום.

חברת QM הוקמה אך השנה על ידי שלושה חוקרים פיזיקאים - ד"ר נסים אופק, ד"ר איתמר סיוון וד"ר יונתן כהן. השלושה חקרו בשנים האחרונות את תחום המחשוב הקוונטי במכון התת-מיקרוני בפקולטה לפיזיקה במכון וייצמן, בהנחייתו של פרופ’ מוטי הייבלום. ד"ר אופק, המשמש כיום סמנכ"ל מו"פ בחברה, המשיך למחקר פוסט דוקטורט באוניברסיטת ייל בארה"ב.

בשיחה עם "גלובס" אומר המנכ"ל, ד"ר סיוון: "בשנים האחרונות אנחנו רואים התקדמות דרמטית במחשוב הקוונטי ומעבר של המו"פ מהאקדמיה לחברות בינלאומיות גדולות שמשקיעות סכומים גדולים. כדי לממש את הפוטנציאל הזה צריכים לבנות את המערכת הטכנולוגית שתפעיל אותו וכאן זיהינו צורך שאין לו מענה. אנו החברה הראשונה בעולם שממוקדת במערכות שליטה והפעלה של מחשבים קוונטיים. יש נכונות של משרדי הממשלה הרלוונטיים לתמוך בפיתוח, יש הבנה שצריך לתמוך ולחזק את המדינה בתחום הזה ואין סיבה שישראל לא תהפוך למובילה בתחום המחשוב הקוונטום. בישראל יש אפשרות לשלב יכולות קוונטיות עם יכולות הנדסיות אבל צריך עדיין לעבור כברת דרך כדי להגיע לזה" - בכך התייחס סיוון לתוכנית הממשלתית-אקדמית לפיתוח יכולת קוונטית בישראל שנחשפה ב"גלובס".

רונה שגב, שותפה ב-TLV Partners, אומרת: "לאחר שנים שבהן דובר על היכולות התיאורטיות של מחשבים קוונטיים, ראינו בשנה האחרונה עליית מדרגה מעשית. מדובר בשוק מרתק, עם אתגרים גדולים, והוא עשוי לשנות באופן דרמטי את עולם המחשוב ותעשיות שלמות נוספות. זה בדיוק המקום שבו אנחנו כקרן הון סיכון מעוניינים להיכנס לתמונה".

חברת QM הוקמה ב-2018 והיא ממוקמת בתל אביב. כיום עובדים בחברה שמונה עובדים, והחברה מתכננת התרחבות וגיוס שמונה עובדים נוספים בשנה הקרובה, מרביתם מהנדסים ופיזיקאים.