בהסכמת המשטרה: שוחררו בתנאים חשבונות חברת LLD

המשטרה וחברת LLD ניסו להגיע לסיכום בנוגע לשחרור חשבונות הבנק של החברה תחילה ללא הצלחה, אך בעזרת השופט גיא אבנון הגיעו הצדדים להסכמה בתנאים • החברה התחייבה שלא להגדיל את מסגרת האשראי בחשבון על בסיס שיעבוד של הנכסים שנתפסו על ידי המשטרה

לב לבייב / צילום: תמר מצפי
לב לבייב / צילום: תמר מצפי

בצל התפנית הטראגית של חקירת פרשת "יהלום שחור" אתמול (ג'), עם קפיצתה אל מותה של עובד חברת LLD מהקומה העשירית של משרד החברה; ולאור השאלות העולות ביחס להתנהלות המשטרה בפרשה ביחס למנוחה; דן היום (ד') ביהמ"ש השלום בראשל"צ בבקשת חברת LLD, שבבעלות איש העסקים לב לבייב, לשחרר את חשבונות הבנק שלה, שהוקפאו על ידי המשטרה.

לאחר ששמע את טענות הצדדים, תוך שהציף בפניהם את הקשיים שעולים מבקשות כל צד, השכילו הצדדים להגיע להסכמה, לפיה חשבונות הבנק שנתפסו מכוח צו התפיסה, בבנק דיסקונט ובבנק איגוד, ישוחררו לטובת חברת LLD, בכפוף למספר תנאים.

התנאי הראשון הוא כי ככל שהייתה יתרת זכות בחשבונות, במועד התפיסה, היא תועבר לקרן החילוט המנוהלת על ידי יחידת החילוט באפוטרופוס הכללי. תנאי נוסף הוא, כי חברת LLD תתחייב במסגרת החלטה של דירקטוריון החברה, שלא לנצל ושלא להגדיל את מסגרת האשראי הקיימת בחשבון החברה. וזאת, כנגד הנכסים שנתפסו על ידי המשטרה ובכלל אלה: הכספים המצויים בחשבונות הבנק, יהלומים המהווים מלאי ועוד. זאת, מעבר ליתרות החובה כפי שנתפסו עם פרוץ החקירה הגלויה בתאריך 5.11.18.

השופט אבנון קבע בהחלטתו, כי החלטת ביהמ"ש תועבר לידיעת הבנקים. בנוסף, ועל מנת שהחברה תמשיך ותפעל באופן סדיר, ביהמ"ש קבע, כי נאסר על המשטרה לתפוס מחדש את חשבונות הבנק בגין חקירה זו אלא אם תחול התפתחות חריגה במיוחד אשר תצדיק לשיטת המשטרה תפיסה מחודשת.

במקרה זה ציין השופט אבנון, שככל שכך תמצא לנכון המשטרה, היא תביא את פרוטוקול הדיון מהיום בפני המותב שידון בבקשתה.

בתוך כך, כי כשעה קלה לפני תחילת הדיון, שלחה חברת LLD ליועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט מכתב, ובו מציינת החברה כי לאור נסיבות מותה של עובדת החברה "מעלות את החשש כי נטלה את חייה מתוך מצוקה נפשית קשה בשל חקירה אגרסיבית וחסרת מידה לה הייתה נתונה בימים האחרונים במשרדי יאחב"ל".

פרשת היהלום השחור

מרכז פרשת "יהלום שחור" עומדת חברת LLD שבבעלות לב לבייב ובני משפחה נוספים שלו, אשר בבעלותה מפעלים ברוסיה. זבולון לבייב, בנו של לב לבייב, עבד ב- LLD במשך 13 שנים, מתוכן כיהן כמנכ"ל החברה כ-4 שנים. במסגרת החקירה נעצרו 9 חושדים, ונחקרו 6 חשודים נוספים ללא מעצר, רובם עובדים של חברת LLD. כל החשודים שנעצרו שוחררו ממעצר.

נציג המשטרה, רפ"ק גל צ'סנר, תיאר בדיונים קודמים את התנהלות החברה שבבעלות לב לבייב, כחברה ה"מתנהלת כארגון פשע, תוך שימוש בבלדרי יהלומים שמבריחים יהלומים כמו אחרוני בלדרי הסמים. החברה משבשת ומשמידה ראיות".

הפרשה החלה עם שליח שנתפס לפני כחצי שנה בנתב"ג כשעל גופו יהלום בשווי כמיליון שקל, וכיום סובבת סביב חשדות להברחת יהלומים בהיקף 300 מיליון שקל והשמדת ראיות. במסגרת החקירה בוצעו תפיסות רכוש בשווי עשרות מיליוני שקלים מהחשודים שנעצרו וגם מאלה שעדיין לא נעצרו ומבלים את זמנם בחו"ל - בהם לב לבייב, שנחשב לאחד החשודים המרכזיים בפרשה ולמי שניהל לכאורה את האופרציה הפלילית הנחקרת. לפי פרסומים שונים ובהם של "גלובס", גורמי החקירה מנהלים מול לבייב משא ומתן על מנת להגיע להסדר כלשהו שיאפשר לו להגיע לישראל לצורך החקירה - ובכך לחסוך למדינה את ההליך המורכב והממושך של בקשות לקיום "חיקור דין" של לבייב במוסקבה, שבה הוא שוהה בימים אלה. ואולם, הדרישות שמציב לבייב, אינן מקובלות כרגע על גורמי החקירה.

גורם המכיר את החקירה מסר ל"גלובס", כי לבייב מבקש התחייבות מצד המדינה כי לא ייעצר, בתמורה לכך שיגיע לישראל. במשטרה עדיין לא הסכימו לתנאי המרכזי הזה, אך המגעים בין הצדדים עדיין מתקיימים.

על-פי החשד, תחת שרביטו של לב לבייב ניהלו החשודים שנעצרו מערך משומן היטב שפעל במשך למעלה מ-15 שנה בקו שבין רוסיה לנתב"ג וגלגל סכום של מאות מיליוני שקלים. המעורבים חשודים בכך שהבריחו לישראל יהלומי גלם וליטשו אותם בארץ כדי למוכרם בחו"ל, וכן כי הכניסו לארץ יהלומים מלוטשים שנמכרו בישראל. על-מנת שיוכלו "להלבין" את אותם יהלומים מוברחים, הוציאו וקיבלו המעורבים, על-פי החשד, חשבוניות פיקטיביות שלא שיקפו את שווי היהלומים במלואם.

עוה"ד שרון כהנא באת כוח של חברת LLD מסרה לאחר הדיון: "ראשית אני רוצה להשתתף בצער משפחתה של עובדת LLD שסיימה את חייה באופן טראגי. אנחנו מזועזעים מהאירוע הזה. אנחנו יוצאים כעת מדיון, שבמסגרתו ביהמ"ש החליט לשחרר את חשבונות הבנק של החברה ולאפשר לה לחזור לפעילות פיננסית שוטפת. ביהמ"ש בעצם הכיר בעובדה שמדובר בתחילתה של החקירה וצריך לאפשר מצד אחד לחוקרים לחקור, אך מצד שני לאפשר לחברה לגיטימית שמכחישה את החשדות נגדה שאינה מכירה בהן, חברה בעלת מוניטין ושם, שפועלת באופן חוקי לאורך שנים, לחזור לפעילות רגילה".

"אני עוד רוצה לעדכן שהחברה בחרה היום לפנות ליועץ המשפטי לממשלה לפתוח בחקירה דחופה על מנת לחקור את נסיבות מותה של אותה עובדת שלצערנו, מקולות שהגיעו לחברה, ייתכן כי נסיבות מותה קשורות באופן ישיר לאופן הטיפול של רשויות החקירה בפרשה. טיפול שהתאפיין באגרסיביות יתרה ושלילת זכויות נחקרים וביצירת תמונה כוזבת של כנופיית פשע".

*** חזקת החפות: כל החשודים בפרשת הברחת היהלומים, ובהם זבולון לבייב, הם בגדר חשודים בלבד במעשים המיוחסים להם. מדובר בשלב מקדמי בהליך הפלילי, ולכן החשודים הם בחזקת חפים מפשע, כל עוד לא הורשעו בדין.