אחרי חמישה שבועות: הסתיימה שביתת הסגל הבכיר במכללות הציבוריות

הסגל הבכיר ב-8 מכללות שבת מתחילת שנת הלימודים והגיע להישג: המשא ומתן ימשיך על בסיס הסכם העקרונות מאוקטובר 2017, ולא על בסיס ההסכם הקיבוצי שוועד ראשי המכללות ניסה לקדם

מכללת ספיר בשדרות. צילום: בר אל
מכללת ספיר בשדרות. צילום: בר אל

שביתת הסגל הבכיר בשמונה מכללות ציבוריות הסתיימה והחל מהיום יחזרו הסטודנטים ללימודים מלאים - כך נקבע אתמול בתיווכו של בית הדין לעבודה. כעת יתחיל משא ומתן בין כל הנהלת מכללה לסגל הבכיר בה על תנאי ההסכם, בליווי של בית הדין לעבודה. הדדליין לגיבוש ההסכם נקבע לחודש מרץ.

חילוקי הדעות בין הצדדים, שהובילו לנתק ביניהם לאורך מרבית תקופת השביתה, נסובו סביב הסכם קיבוצי שבוועד ראשי המכללות (ור"מ) גיבשו על בסיס הסכם העקרונות בין הצדדים מאוקטובר 2017. בארגוני הסגל הבכיר טענו כי ההסכם הקיבוצי גובש באופן חד צדדי, סטה מהסכם העקרונות, וכלל סעיפים דרקוניים, כמו למשל שקט תעשייתי מוחלט של תשע שנים.

מנגד, בור"מ טענו כי ההסכם גובש עם המועצה המתאמת של הסגל הבכיר, למרות שבפועל הם סיכמו עם יו"ר המועצה הקודמת, למרות שידעו שיו"ר המועצה ד"ר ענת פלדמן עומדת לקראת סיום תפקידה ולא מייצגת את עמדת המועצה, אלא רק עשר מכללות. בור"מ לא הסכימו לקיים שום דיון על ההסכם הקיבוצי. עם זאת, יש לציין כי פלדמן סברה כי ההסכם הקיבוצי עליו חתמה כן משקף את הסכם העקרונות. הם גם טענו במהלך הדרך כי אין לסגל הבכיר דרישות קונקרטיות, וכי "המועצה המתאמת שהכריזה על שביתה הינה מיעוט קיצוני אשר דעותיה אינן מייצגות את ארגוני הסגל במרבית המכללות".

מוועד ראשי המכללות נמסר כי השביתה הופסקה "לאחר שבימים האחרונים נדונה השביתה בארבע ערכאות שונות של בתי הדין לעבודה, אשר כולן קיבלו את העמדה שמדובר בסכסוכים מקומיים שיש ליישבם במשא ומתן בין הנהלת כל מכללה לבין ארגון הסגל שלה. ההסכם קובע שינוהלו משאים ומתנים מקומיים בכל מכללה, במטרה לגשר על חילוקי הדעות ולהגיע במהרה לחתימת הסכם קיבוצי".