בקרוב על מסכי הבורסה - רעידת אדמה נוספת במדדים

שנתיים אחרי שהבורסה הוסיפה מבחן זיקה לישראל לכניסה למדדים, מגיע שינוי חשוב להגבלת מניות זרות • מדריך השקעה במניות

אנדריאס פיביג, מנכ"ל  IFF / צילום: איל יצהר
אנדריאס פיביג, מנכ"ל IFF / צילום: איל יצהר

בחודשים הקרובים צפויים מספר שינויים משמעותיים במדדי המניות המרכזיים של הבורסה בתל אביב - IFF האמריקאית ואנרג'יאן היוונית צפויות להיכנס למדדים ואילו מניות סודהסטרים ומזור רובוטיקה ייגרעו מהם בעקבות רכישתן על ידי פפסיקו ומדטרוניק, בהתאמה.

כניסתן הצפויה של המניות הזרות הללו למדדים גרמה לראשי הבורסה לקבל החלטה מהותית בנוגע להגבלת משקלן של מניות זרות. בתחילת השבוע (יום ב') פורסם המתווה הסופי של השינוי במדדים וכעת הגיעה העת לבחון את ההשלכות הרוחביות של מהלך זה.

הבורסה יוצרת מציאות חדשה במדדים
 הבורסה יוצרת מציאות חדשה במדדים

למה מגבילים את משקל הזרות?

המדדים המרכזיים בישראל הם מדדי שווי שוק, כך שעל פניו כל מניה שנסחרת בתל אביב ומקיימת את תנאי הסף הנדרשים, אמורה להיות חלק מהמדדים ולקבל בהם ביטוי על פי שוויה, בדומה למניות האחרות במדד. יחד עם זאת, יש רצון מובהק הן אצל קברניטי הבורסה והן בקרב פעילי שוק ההון לייצר זהות ישראלית למדדי המניות המקומיים.

צורך זה הוגדר כבר לפני כשנתיים בעקבות אותו גל של חברות זרות, בעיקר בתחום הביומד, שנרשם למסחר בבורסה וזאת על מנת לקבל גישה לעשרות מיליארדי השקלים המושקעים בתעודות הסל, אשר עוקבות אחרי המדדים הראשיים. כתגובה לתהליך זה, לפי שיקול דעת של ועדת המדדים של הבורסה נקבע שמניות של חברות ללא זיקה לישראל, לא תוכלנה להיכנס למדדי המניות המרכזיים של הבורסה.

אולם דרישת הזיקה המקומית אינה מונעת מחברות זרות בעלות זיקה כלשהי לישראל כדוגמת נורסטאר, קנון, לייבפרסון ואחרות להיות חלק מהמדדים. כעת מצטרפות לרשימה זו שתי החברות החדשות שנרשמו לאחרונה למסחר בבורסה ואשר מקיימות את דרישת הזיקה המקומית:

IFF - חברה אמריקאית הנסחרת בבורסת ניו-יורק, שרכשה את פרוטרום הישראלית, כאשר לאחר השלמת המיזוג אחראית פעילות פרוטרום על כ-30% מהכנסותיה של החברה הממוזגת.

אנרג'יאן - חברה יוונית שהתאגדה בבריטניה ונסחרת בבורסה בלונדון, אשר מחזיקה ומפתחת שני מאגרי גז בשטחי המים הטריטוריאליים של ישראל - כריש ותנין - שיהוו לאחר פיתוחם את מקור ההכנסות העיקרי של החברה. בנוסף, רבים מבעלי המניות של אנרג'יאן כיום הם גופים מוסדיים ישראלים.

מאחר ולשתי החברות הללו, שעומדות להתווסף בקרוב למדדי הבורסה, יש שווי שוק משמעותי, אשר צפוי להכניס אותן בקרוב למועדון 35 המניות הבכירות בבורסה, הוחלט בבורסה על צעד נוסף שיגביל את משקלן במדדים של מניות זרות בעלות זיקה ישראלית, כלומר, אלה שזכאיות להיכלל במדדים.

הזרות יוצרות בעיית מס

החשיבות להגביל מניות שהתאגדו מחוץ לישראל, אף על פי היותן בעלות זיקה כלשהי לישראל, נובעת הן מהרצון לשמור על צביון ישראלי אמיתי במדדים המקומיים והן על מנת להקטין את החשיפה של המשקיעים במדדי המניות בארץ למיסוי בינלאומי, הנובעת מהתאגדות החברות במדינות שונות בעולם וחבות המס שלהן למדינת המקור.

בסופו של דבר, חברות קיימות על מנת להפיק רווחים ולחלק אותו לבעלי המניות, לרוב באמצעות דיבידנד. פעולה זו יוצרת אירוע מס במקרה שמדובר בחברה זרה המחלקת דיבידנדים לגורם בארץ - לא משנה אם מדובר במשקיע פרטי או במנהל מוצר מדד כמו תעודת סל או קרן סל. על כן, ככל שיש יותר חברות זרות שנסחרות בבורסה שלנו וכפועל יוצא, משקלן במדדים גבוה יותר, גדל גם נטל המס על המשקיע הישראלי.

בנוסף, מאחר והמניות הזרות הנכללות במדדים הן לרוב מניות ברישום כפול, הדבר יוצר מורכבות בנוגע ליכולת לאמוד את שיעור החזקות הציבור המדויק בהן, לאור שוני בדרישות הדיווח של בעלי עניין והחזקות של גופים מוסדיים בין מה שנדרש על פי כללי הרגולציה בישראל לבין מה שנהוג בחו"ל.

אז מה הולך לקרות בקרוב במדדים?

בשלב ראשון, IFF, המניה הגדולה ביותר בבורסה אחרי טבע, צפויה להיכנס במסלול המהיר למדדי ת"א 35 ות"א 125 בתחילת דצמבר. חודש לאחר מכן צפויה מניית אנרג'יאן להתווסף למדדים הראשיים של הבורסה.

במקביל להצטרפותן של שתי החברות למדדים, ייושמו בהם הכללים החדשים לחישוב המשקלות של מניות זרות, אשר קובעים כי מספר המניות במדד בורסה מסוים שהתאגדו באותה מדינה, יוגבל ל-4 ומשקלן המצרפי במדד לא יעלה על 8%.

נכון להיום, הכללים החדשים ישפיעו רק על מניות אמריקאיות שנסחרות בבורסה בת"א. אחת ההשלכות של הכללים הללו היא יצירת מגבלת משקל של 3% למניית IFF במדד ת"א 35 בזמן שמניות לאומי ופועלים, אשר שווי השוק של כל אחת מהן נמוך בכ-20 מיליארד שקל ביחס ל-IFF, נהנות מתקרת משקל של 7% במדד.

הסיבה לפער זה נובעת מהיותה של IFF אמריקאית, כך שמשקלה המירבי מוגבל בהתאם לכללים החדשים, בעוד מניות מקומיות כמו הבנקים לא סובלות מכך.

חשוב לציין שהן אנרג'יאן והן פריגו, אשר כל אחת מהן התאגדה בחו"ל ונחשבת למניה בעלת זיקה לישראל, לא ייפגעו מהכללים החדשים, בשל העובדה כי אין עוד חברות שהתאגדו במדינות שלהן אשר נכללות במדדי הבורסה.

לעומת זאת, מניות אמריקאיות אחרות במדד ת"א 35 כמו אורמת, אופקו ולייבפרסון כן צפויות להיפגע כתוצאה מהכללים החדשים, שכן הן תיאלצנה להסתפק במשקל מצרפי של 5% במדד, אשר יתחלק ביניהן על בסיס שווי שוק צף. לולא ההחלטה על מגבלת המשקל לחברות זרות, משקלן במדד היה גבוה יותר.

בשורה התחתונה, הצעד הנוכחי שננקט על ידי הבורסה לניירות ערך הוא נכון ומבורך, משום שהוא משלים את ההחלטה ליצור הבחנה בין מניות זרות למניות מקומיות, ולא פחות חשוב מכך, צעד זה מחזק את הצביון הישראלי של המדדים המקומיים ואת אמון המשקיעים בהם. 

הכותב הוא מייסד ומנכ"ל אינדקס מחקר ופיתוח מדדים בע"מ, המתמחה במחקר ופיתוח, חישוב ועריכת מדדי ניירות ערך למגוון צרכי השקעה. לכותב יש אינטרס אישי באמור לעיל. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס המתחשב בנתונים ובצרכים האישיים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא ואין באמור משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירת ני"ע או מוצר פיננסי כלשהו.