"אני לא מתרגש מהטלטלה האחרונה; בסוף 2018 מדדי המניות יהיו גבוהים לעומת כיום"

אלברט לוונטל (באד), יו"ר ומנכ"ל בית ההשקעות אופנהיימר, חושב שמצב הכלכלה האמריקאית נהדר ("הטוב ביותר זה 20 שנה"), וצופה שהצמיחה תימשך עמוק לתוך 2019 • "יש מניות בסקטורים מסוימים שעלו לגבהים מפחידים, כמו אמזון או נטפליקס למשל", הוא אומר בראיון ל"גלובס", "אבל אי-אפשר להגיד שהשוק כולו מנופח. אולי קצת יקר"

אלברט (באד) לוונטל עם בנו רוברט/צילום: איל יצהר
אלברט (באד) לוונטל עם בנו רוברט/צילום: איל יצהר

"מצב הכלכלה האמריקאית נהדר. למעשה, אנחנו נמצאים במצב הטוב ביותר זה 20 שנה, ואני צופה שהצמיחה תימשך עמוק לתוך 2019. לגבי 2020 עדיין מוקדם לדעת או להעריך מה יקרה, במיוחד כעת, לאחר שהדמוקרטים החזירו לעצמם את השליטה בקונגרס" - כך אומר אלברט לוונטל (באד), יו"ר ומנכ"ל בית ההשקעות אופנהיימר, בראיון ל"גלובס".

אז מה ההשלכה של זה על שוקי ההון של ארה"ב?

"אני לא מתרגש מהטלטלה האחרונה. המגמה החיובית תימשך בחודשים הקרובים, ובסוף 2018 מדדי המניות יהיו גבוהים לעומת רמתם כיום".

הראיון עם לוונטל התקיים ב-11 בנובמבר, לפני הירידות החדות בשווקים בימים האחרונים, אבל עמוק לתוך התיקון הנוכחי בשוקי המניות, שהחל בתחילת אוקטובר. לוונטל, המכהן כיו"ר מועצת המנהלים ומנכ"ל של אופנהיימר משנת 1985, הגיע לארץ לפני כשבועיים ביחד עם בנו רוברט, המכהן כמנהל בכיר באופנהיימר, ואחראי על עסקי בנקאות להשקעות בארה"ב ועל תחום ההשקעות באג"ח בעולם. השניים הגיעו לרגל חגיגות 50 שנה לפעילות אופנהיימר בארץ.

להערכת אלברט לוונטל, מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין לא תפגע בצורה משמעותית בצמיחה של המשק האמריקאי. "רואים האטה בסין, ואם זה יימשך ויעמיק, זה כמובן יפגע בסין הרבה יותר מאשר בארה"ב, שבה צפויה פגיעה שולית בלבד. אני מעריך שהסבב הבא של המכסים בינואר ייכנס לתוקף, אולם שני הצדדים יגיעו לעסקה בנוגע לסחר במהלך הרבעון הראשון של 2019".

אופנהיימר העולמי והישראלי: תעודת זהות
 אופנהיימר העולמי והישראלי: תעודת זהות

מה דעתך על הנשיא טראמפ?

"יש לו אישיות קשה ולא קל לצפות את מהלכיו, אבל בכל הנוגע לכלכלה - המדיניות שלו מוכיחה את עצמה. עם עובדות ונתונים קשה להתווכח".

אתה לא מודאג מהגירעון העצום בתקציב?

"זו לא בעיה בטווח הקצר, אבל בטווח הארוך יותר המחוקקים ביחד עם הממשל יהיו חייבים לטפל בזה. בכל מקרה, לא צפויה רפורמה נוספת בתחום המסים לפני 2020".

"הרבה מניות כבר במחירים סבירים"

לוונטל, בן 75, הוא אחד מהמנהלים הוותיקים ביותר בוול סטריט. יש לו מעל 50 שנות ניסיון בתחום הפיננסים וההשקעות, כך שהוא עבר לא מעט משברים, כולל כמובן המשבר הגדול מכולם במהלך 2008. למרות השוק השורי האדיר מאז 2009 הוא לא חושב שמחירי המניות מנופחים כיום.

"יש מניות בסקטורים מסוימים שעלו לגבהים מפחידים, כמו אמזון או נטפליקס למשל, אבל אי-אפשר להגיד שהשוק כולו מנופח. אולי קצת יקר. לאחר התיקון האחרון בשווקים, הרבה מניות כבר ירדו למחירים סבירים, כך שאני צופה שיפור במדדים עד סוף השנה. לגבי 2019 כבר הרבה יותר קשה לצפות את ההתפתחויות, בעיקר בגלל שההשפעות של הרפורמה במסים מתחילות להתפוגג".

מה אתה חושב על התשואות בשוק האג"ח?

"כנראה התשואה על האג"ח הממשלתית ל-10 שנים תעלה לכיוון 3.5% במהלך החצי הראשון של 2019. אנחנו רואים שברמות הנוכחיות יש ביקושים גבוהים לאיגרות החוב של הממשל, למרות שהפד מצמצם את המאזן וממשיך להעלות ריבית. להערכתי, גם אם התשואה תעלה אל מעל 4%, עדיין האפקט על הכלכלה לא יהיה משמעותי. מעל 5% זה כבר יתחיל לפגוע בצורה חזקה בהרבה חברות".

טראמפ מנסה להשפיע על מדיניות הפד. אתה חושב שהוא יצליח?

"לא. אין לו סיכוי".

אז מהם הסיכונים המרכזיים לכלכלה ולשוקי המניות?

"הפגיעה בשווקים המתפתחים השנה גורמת ירידה בצריכה שם, וזה עלול לפגוע במידה מסוימת גם במשק האמריקאי. גם המצב באירופה, בעיקר סביב איטליה והברקזיט, מעורר דאגות".

איפה אתה רואה את אופנהיימר בשנים הקרובות?

"היה לנו מזל לעבור את המשבר הגדול של 2008 ללא תמיכה של הממשל, ובשנים האחרונות הרחבנו בהתמדה את הפעילות. הפוקוס שלנו ממשיך להיות בארה"ב, אולם במקביל אנחנו מרחיבים את עסקי ניהול הנכסים והבנקאות להשקעות, ונמשיך לעשות את זה".

"בישראל יש הון אנושי נהדר"

לביקור בישראל הגיע גם רוברט לוונטל, בנו של אלברט, המכהן כיום כמנהל בכיר באופנהיימר ואחראי, כאמור, על עסקי בנקאות להשקעות בארה"ב, ועל פעילות ההשקעה באג"ח בעולם. כמנהל הבנקאות להשקעות בארה"ב, הוא מוביל את הצוות שעובד עם חברות פרטיות וחברות ציבוריות צומחות ובינוניות, לגיוס הון ולייעוץ בעסקאות מימון. כמנהל עסקי ההכנסה הקבועה הגלובלית, הוא מפקח על כל הפעילויות הקשורות ליכולות מכירה, מסחר ויכולות המחקר של הפירמה. הוא הצטרף לחברה בשנת 1999, ונבחר למועצת המנהלים של אופנהיימר בשנת 2013.

האם הטלטלה האחרונה בשווקים והקפיצה בתנודתיות פגעו בהנפקות?

רוברט לוונטל: "הייתה עצירה מסוימת, אבל אם לא תהיה מפולת של ממש בשווקים, התנודתיות כשלעצמה לא תפגע בפעילות בטווח הבינוני. זאת מכיוון שלחברות, בעיקר בתחומי ההייטק והביוטק, שזה תחום ההתמחות העיקרי שלנו, יש צורכי מימון, ורובן הגדול חייבות לגייס כספים, כך שבמידת הצורך הן מתפשרות על המחיר בהנפקה. אם מדובר בחברה טובה אז יהיה ביקוש למניות שלה, והיא תוכל להנפיק כמעט בכל מצב שוק. זה כמובן תלוי עד כמה היא צריכה את הכסף, ומוכנה להתפשר על המחיר".

באופנהיימר עובדים כיום כ-3000 עובדים, מתוכם כ-1,100 יועצים פיננסיים. לחברה, שהמטה שלה ממוקם במנהטן, יש 92 סניפים בארה"ב, והיא מנהלת נכסים בהיקף של כ-28 מיליארד דולר. לחברה יש נציגויות בלונדון, בהונג-קונג, בג'נבה ובתל-אביב (מאז 1968).

את הסניף הישראלי, שבו מועסקים 37 עובדים, מנהלים הראל גילאון ואביבית מנה קליל. פעילות אופנהיימר בישראל מתרכזת בבנקאות להשקעות ובמחקר בניירות ערך (סקירות והמלצות על מניות ואג"ח, בעיקר בתחומי הטכנולוגיה והביוטק). בין השאר היא הייתה מעורבת לאחרונה בגיוסי הון וחוב של אינטק פארמה, גמידה סל וניאון תרפיוטיקס (חברת מוחזקת של כת"ב).

איך אתם רואים את הפעילות בישראל?

רוברט: "בישראל יש הון אנושי נהדר, והרבה מאוד חברות טובות בתחומי ההייטק והביוטק, שקשה להן לגייס כאן מסיבות שונות, בעיקר בגלל שבארה"ב יש הרבה יותר כסף פנוי להשקעה. כאן אנחנו נכנסים לתמונה, ועוזרים להן לגייס בארה"ב. בסך הכול אנחנו מאוד מרוצים מהפעילות של הסניף הישראלי בהובלת הראל ואביבית. הפעילות כאן הולכת וגדלה בהתמדה לאורך השנים".

איך מסתדרים אב ובן באותו מקום עבודה?

אלברט: "מאז שרוברט הצטרף לאופנהיימר ב-2008 הוא הצליח להגדיל את פעילות הבנקאות להשקעות ועסקי האג"ח בעולם פי כמה וכמה, כך שאני מאוד מרוצה. היחסים בינינו טובים מאוד".

רוברט: "יש לי מזל גדול לעבוד עם מנטור כזה, שהוא במקרה גם אבא שלי".