זינוק חד בליש"ט על רקע דיווח בנוגע להקמת אזור סחר חופשי בגבול האירי

הליש"ט מזנקת ביותר מ-1% מול הדולר על רקע דיווח ב"בלומברג" שלפיו בריטניה והאיחוד האירופי נחושים להקים אזור סחר חופשי בגבול עם אירלנד • ראשת הממשלה תרזה מיי תנסה שוב להעביר את ההסכמות שהושגו עם האיחוד האירופי לאישור שרי ממשלתה • הדולר יורד ושערו היציג נקבע על 3.728 שקל, שערו היציג של האירו יורד ל-4.2559 שקל • סקירת המט"ח היומית של "גלובס"

ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

שער הליש"ט מזנק בחדות מול הדולר כעת, על רקע הדיווח באתר בלומברג שלפיו האיחוד האירופי ובריטניה "נחושים" להחליף את הגבול באירלנד באזור סחר חופשי.

ראשת ממשלת בריטניה, תרזה מיי, תחזור מבריסל בשבת הקרובה כדי לנסות לקדם את הסכם יציאתה של בריטניה מהאיחוד האירופי, לאחר הדרמה בשבוע שעבר שבה שבעה שרים מממשלתה סירבו לחתום על ההסכם שגובש ופרשו מהממשלה. 

הליש"ט  מזנקת ב-1% ונסחרת כעת סביב 1.291 דולר; האירו  עולה 0.2% ונסחר סביב 1.140 דולר; הין היפני משיל 0.1% סביב 112.9 דולר.

במסחר מול השקל, הדולר  יורד ושערו היציג נקבע על 3.728 שקל; ואילו שערו היציג של האירו  נקבע על 4.2559 שקל.

סוגיית הגבול עם אירלנד עמדה בלב המחלוקת בין הצדדים שרוצים להימנע מ"גבול קשיח" בין המדינות. ממשלתה של תרזה מיי היא ממשלת מיעוט בפרלמנט (הבית התחתון), ורבים במפלגתה השמרנית מתנגדים להסכם, מה שאומר שהיא תזדקק לתמיכת חברי פרלמנט מהאופוזיציה. 

לדברי יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "הלירה שטרלינג זינקה על רקע הודעת ראשת הממשלה בבריטניה, הגברת מיי מסרה כי היא הגיעה להבנות באשר אל מול נציגי האיחוד האירופי. כעת העיניים נשואות למפגש סוף השבוע ובהמשך לאישרור הסדר פרישה של אנגליה מהאיחוד האירופי. מימושים בשוק ההון המקומי, לצד פעילות ערה של גופים מוסדיים וחברות אשר ביקשו לגדר חשיפה מטבעית ורכשו דולרים בהיקפים משמעותיים החלישו את הדולר אל עבר רמת 3.738 שקלים. אי הוודאות בשווקים הפיננסים והחשש כי העלייה בתשואות האג"ח הדולריות ל-10 שנים תפגע במדיניות חלוקת הדיבידנדים של חברות לצד ירידה חדה במחירי הדלקים שגררו לחולשה במניות סקטור האנרגיה, כמו גם, אכזבה מדוחות כספיים של חברות ההייטק עודדו משקיעים לממש אחזקות ולעבור למסלול שמרני. מהלך זה הוסיף לאי הוודאות ולביקוש לדולר המשמש מטבע עוגן בתקופות של אי וודאות".

עוד הוסיף פריימן: "פיחות השקל לעבר התחום של 3.74-3.76 מעודד יצואנים לפעול ולמכור מט"ח לגידור החשיפה המטבעית, שכן מדובר ברמות שיא שלא נראו מאז ינואר 2017. להערכתנו בטווח הקצר הדולר ימשיך להיסחר בתחום 3.62-3.78 שקל".