מכירת נוטרינו למדטרוניק: פריצת דרך בתחום הבינה הרפואית לרפואה בישראל

חברת מדטרוניק העולמית הודיעה אמש (ד') על רכישת חברת נוטרינו הלת' הישראלית-אמריקאית, תמורת 100 מיליון דולר • בתחום המלצות התזונה לסוכרת פועלות מספר חברות מידע שהגיעו מהעולם הרפואי, והעובדה שנוטרינו הצליחה ליצור שיתופי פעולה עם כל החברות הגדולות בתחום מעידה שניתן לבדל חברה בתחום וליצור לה ערך ייחודי

מימין לשמאל: יונתן ליפניק, יעל גלסמן וד"ר ירון חדד / צילום: נוטרינו
מימין לשמאל: יונתן ליפניק, יעל גלסמן וד"ר ירון חדד / צילום: נוטרינו

חברת מדטרוניק העולמית הודיעה אמש (ד') על רכישת חברת נוטרינו הלת' הישראלית-אמריקאית, תמורת 100 מיליון דולר. נוטרינו הוקמה ב-2011 על ידי היזמים יונתן ליפקין וד"ר ירון חדד, וגייסה עד היום 10 מיליון דולר, משמואל סומך, ניו יורק איינג'לס, פרג וונצ'רס וקבוצת גנדיר.

נוטרינו החלה לפעול בתחום המלצות תזונה לטיפול במצבים רפואיים שונים ובראשם משקל יתר וסוכרת. התחום הוא תחרותי מאוד: תחום המלצות התזונה ומעקב אחר תזונה לשם ירידה במשקל מאופיין בריבוי אפליקציות שפיתחו חברות סטארט אפ שונות. בתחום המלצות התזונה לסוכרת, פועלות מספר חברות מידע שהגיעו מן העולם הרפואי. העובדה שנוטרינו הצליחה ליצור שיתופי פעולה עם כל החברות הגדולות בתחום, להתברג לתוך המוצר שלמדטרוניק ובסופו של דבר להירכש על ידה, מעידה על כך שניתן לבדל חברה בתחום הזה וליצור לה ערך ייחודי.

טביעת המזון האישית

המוצר שפיתחה נוטרינו לצרכן הסופי, היה "תזונאי וירטואלי", שהציע ללקוחות תוכנית תזונה מותאמת אישית על בסיס המטרות שלהם, הפרופיל הרפואי וסגנון החיים. כדי לטייב את המלצות התזונה שלה משתמשת נוטרינו במידע ממכשירים לבישים כדי להתאים את ההמלצה למצבו של המטופל בזמן אמת (למשל רמות סוכר בדם, או האם המטופל נמצא לפני או אחרי פעילות גופנית). כמו כן משתמשת האפליקציה בשירותי המיקום, כדי להמליץ על מנות המתאימות למטופל במסעדות באזור. עוד כוללת האפליקציה 'מאמן וירטואלי', אשר איתו יכול המטופל להתלבט בבחירת מזון. כמו כן כוללת האפליקציה מסכים בהם ניתן לתעד את התזונה בפועל, התעמלות, שתיית מים, שינה ורמות לחץ נפשי.

המטרה היא להבין את ההשפעה המדוייקת של מזונות שונים על גופו של אדם מסויים, מידע אותו מכנה החברה ה" FoodPrint " האישי של כל מטופל. המערכת כולל גם מפענח המאפשר ללמוד מה אכלת מתוך צילום של המנה.

בתחום הסוכרת, המערכת מאפשרת לצרכנים לדרג את הארוחות שלהם על פי התגובה הגופנית שהם חשים למזון, ותוך שהאלגוריתם לוקח בחשבון פרמטרים נוספים כמו רמות אינסולין.

הרכיב המשמעותי במוצר של החברה הוא מנוע הבינה המלאכותית שלה. החברות הגדולות שיצרו איתה שיתופי פעולה, התעניינו ביכולות שפיתחה לאתר את יחסי הגומלים המדוייקים בין תזונה, פעילות, בריאות וגורמים אחרים, כדי לטייב את המלצות התזונה והטיפול. הניתוח נשען לא רק על המידע שנאסף מהמשתמש, אלא גם על ניתוח מאמרים מקצועיים בתחום התזונה ועל מידע הנאסף מהסמארטפון באופן פסיבי, כלומר ללא פעולה של המשתמש .

מדטרוניק מתעניינת באפליקציה של המוצר ספציפית לתחום הסוכרת. היא רואה בו רכיב משמעותי בפעילות שלה בתחום ה"לבלב המלאכותי", מערכת שכוללת מדידה רציפה של רמות הסוכר בדם, חישוב אוטומטי של מנת האינסולין שיש להזריק למטופל והזרקתה באופן אוטומטי על ידי משאבת אינסולין, מבלי שהחולה עצמו מעורב בתהליך. הפיתוח של מערכת "סגורה" כזו התעכב עד היום שכן המערכות האוטומטיות לא הצליחו להגיע לדיוק בהמלצת המימון של האינסולין, המבוססת על פרמטרים רבים ושונים כמו ההרכב המדוייק של המזון שנצרך, הפעילותה גופנית, רמותה עייפות, הטמפרטורה בחוץת, אפילו רגשות המטופל. לעומת זאת החולים עצמם הצליחו להגיע להערכה אינוטואיטבית של המנה הדרושה בשכלול גס של הפרמטרים יחד, באופן שמערכת אוטומטית לא הצליחה לשחזר עד כה - עד עידן הביג דאטה ולמידת המכונה.

נוטרינו מנוהלת על ידי יעל גלסרמן, לשעבר סמנכ"ל שיווק בחברת הטלהרפואה המצליחה American Well ובחברת המכשור הרפואי הישראלית סנסיבל מדיקל. בעבר אמרה גלסרמן ל"גלובס" כי: "האפליקציה העצמאית שלנו היא בעיקר כלי לאיסוף מידע. היא איננה המודל הכלכלי של החברה, אלא המוצרים המשותפים. החברות השותפות קונות את השירות שלנו, שכולל גם גישה למאגרי נתונים" .

שיתוף הפעולה בין נוטירנו ומדטרוניק החל ב-2015. ב-2018 הודיעה מדטרוניק על השקת פלטפורמה מתוצאת נוטרינו, תחת השם מדטרוניק, כאמצעי לתיעוד תזונה ופעילות עבור מערכת ניטור הסוכר שלה לחולים סוכרתיים.

הטענה הזו, כאמור, משותפת גם לחברות אחרות, אולם שיתוף הפעולה תחילה ועכשיו גם הרכישה, מעידים כי נוטרינו הצליחה באמת לפתח את האלגוריתם וליישם אותו בצורה בעלת ערך לחברת הענק.

יצויין כי גם חברת דרים מד הישראלית פועלת בתחום של אלגוריתם שעומד בבסיס מערכת "לבלב מלאכותי", ויהיה מעניין לעקוב אחרי התרחש במערכת היחסים העסקית הזו בעקבות הרכישה. 

נוטרינו תהפוך להיות חלק מפורטפוליו מוצרי הסוכרת של מדטרוניק. היום אמרה מדטרוניק בעקבות הרכישה כי: "נוטרינו פיתחה אלגוריתמים לניבוי תגובת רמות הסוכר בדם למזונות שונים. על ידי שילוב בין היכולות הללו לבין עם ניטור גלוקוז רציף, נוכל להגיע למערכת סגורה, וכך להפחית את העול הפיזי והנפשי המשמעותי ממנו סובלים אנשים עם סוכרת. "המערכת של נוטרינו תעניק לנו בידול בשוק הסוכרת ותאיץ את ההתקדמות שלנו בתחום.

המוצרים הם במידה מסויימת משלימים, כאשר נוטרינו מנתחת את השפעת המזון על רמות הסוכר, וזהנו פרמטר אחד שדרים מד יכולה לקחת בחשבון, בהמלצה על מינון האינסולין הרצוי".

זוהי הרכישה השניה של מדטרוניק בתוך מספר חודשים, והא מגיעה אחרי כמה וכמה רכישות שביצעה חברת המכשור הרפואי בישראל בעשור האחרון, ועל רקע כוונתה להקים בישראל שני מרכזי פיתוח חדשים בשנים הקרובות.

בין הרכישות האחרונות: מזור רובוטיקה שנרכשה ב-1.64 מיליארד דולר לאחר תקופה של שיתוף פעולה, ויז'ן סנס שנרכשה ב-75 מיליון דולר, רכשית קובידיאן שהפכה אותה לבעלים של סופרדיימנשן, גיוון אימג'ינג ואורידיון ו-וונטור. בשנות ה-90 ביצעה החברה מספר רכישות נוספות, ביניהן חברת אודין ביקנעם שהפכה למרכז פיתוח משמעותי עבורה. כמו כן מדטרוניק שותפה בחממת הבריאות הדיגיטלית MindUp בחיפה, וכן השקיעה במספר קרנות הון סיכון ישראליות, ובחברות כמו איתמר מדיקל, ביוקונטרול (שנסגרה) ואחרות.

נוטרינו יוצגה בעס'רה על ידי עו"ד שירה עזרן ממשרד מיתר ליקוורניק גבע לשם טל ומדטרוניק יוצגה על ידי עוד" דיוויד אוסבורן ועזרא גרוס מיגאל ארנון ושות'.