לא רק אופנה: אינפיניטי QX30 מצליחה להפתיע

ה-QX30 של אינפיניטי מבוססת על מרצדס GLA האופנתית, אבל העיצוב שלה מוצלח יותר והיא מוסיפה לנוסחה גם מתלים מעודנים יותר ופוטנציאל עבירות מפתיע

 

מפת המכירות בפלח רכבי הפרימיום בגודל קומפקטי-בינוני בישראל, פלח שמשתרע בין כ-200 ל-300 אלף שקל, מגלה תמונה ברורה: קרוב ל-85% מהמכירות בפלח הן של דגמי SUV ו/או של דגמי פלאג-אין, או לכל הפחות היברידיים. מותג שאין לו דגמים כאלה, נופל מחוץ לתחרות ונאלץ להסתפק בשאריות.

התמונה דומה כיום גם בשווקים רבים בעולם, אולם לפני עשר שנים היא לא נראתה כל כך מובהקת. מרצדס, למשל, לא סברה בתחילת העשור שהביקוש העתידי לפרימיום קומפקט-SUV "קלאסי" יהיה כל כך מוחלט, ונכנסה לפלח בשיטת "רגל פה רגל שם": היא הוסיפה ל-A קלאס המשפחתית שלה גחון מוגבה ושלל תוספות קוסמטיות של רכבי פנאי, אבל הותירה את הגג הנמוך על כנו. בשנה הבאה, אגב, היא עתידה ליישר קו עם השוק: ה-GLA העתידית תציג עיצוב SUV הרבה יותר גבוה ומסורתי.

את הקונספט של ה-GLA המקורית "ירשה" גם אינפיניטי בדגם ה-QX30, שהושק באירופה לפני כשנתיים במסגרת הסכם שיתוף הפעולה האסטרטגי לשיתוף פלטפורמות ומנועים בין מרצדס לקבוצת רנו ניסאן. כשמתבוננים ב-QX קל להבחין בפרופורציות הייחודיות של ה-GLA, שניצבת גבוה יחסית מעל הכביש אבל עם גג נמוך ודפנות רחבות, שמקנות לה יציבה רחבה וספורטיבית.

אינפיניטי QX30
 אינפיניטי QX30

כמו באחות הקומפקטית Q30, מעצבי אינפיניטי עשו עבודה יעילה בטשטוש הקשר הגנטי למרצדס A קלאס, וחייבים להודות שהגרסה שלהם נראית יותר טוב מהמקור. הפנסים הצרים והמלוכסנים מלפנים סוגרים על גריל מודגש ומרובה זוויות ומקנים למכונית מראה דינמי מתוחכם. כך גם החלק האחורי השרירי, שניצב מעל פגוש דמוי SUV. הבידול בפרופיל הצד מבוצע באמצעות עמוד גג קשתי, ובצבעים הנכונים, עם חישוקים גדולים ונאים, הכלי משדר תחכום ויוקרה.

המעצבים התקשו לטשטש את הקשר בין ה-QX ל-GLA בתא הנוסעים. למעשה, למעט עיצוב מחדש של המושבים ושל עמדת הפיקוד, רוב הרכיבים מגיעים ישר ממדף החלקים של דיימלר: החל במוט ההילוכים ומתגי מצב הניהוג, עבור דרך ההגה ומוטות השליטה שעליו וכלה בלוח המחוונים המרכזי.

אפילו מתגי השליטה של הכיסא החשמלי שממוקמים על הדלתות - כמעט סימן מסחרי של מרצדס - שוכפלו במדויק וכך גם יחידת השלט, שרק הסמל שעליה הוחלף. מרחב הפנים סביר בהחלט עבור ארבעה, אם כי המושב האמצעי הצר והנוקשה מאחור דורש פשרות. נפח תא המטען שימושי בהחלט אבל הנפה וסגירה של הדלת האחורית כבר דורשת כושר פיזי.

האבזור בגרסת ההשקה (היקרה) בה נסענו עשיר וראוי, וכולל בין השאר דיפון עור דו-גוני, גג פנורמי כפול, צמד מושבים חשמליים ושלל מערכות עדכניות לסיוע בנהיגה. עם זאת, מסך המולטימדיה הקטן והדל באפליקציות - כמה שנים עוד יידרש לאינפיניטי להטמיע מערכת ניווט מקומית? - חושף את הגיל המתקדם של תכנון הרכב. כל העסק מגיע עם רמת גימור והרכבה מרשימה ועם בידוד רעשים מכובד. נראה שאנשי אינפיניטי לא הסתפקו במקור הגרמני והוסיפו עליו גימור OCD יפני טיפוסי.

לחיצה על מתג ההתנעה (של מרצדס) מעירה לחיים מנוע 2 ליטר טורבו נמרץ, שמייצר 211 כ"ס ומומנט נאה של 35 קג"מ. המנוע משודך לתיבה כפולת מצמדים (של מרצדס) ומעביר דרכה את הכוח לארבעה גלגלים באמצעות הנעה כפולה-קבועה נשלטת אלקטרונית. זוהי יחידת כוח שקטה ונעימה, שאולי אינה מדביקה את הגב לכיסא אבל בהחלט מייצרת דחף רציני בכל שיפוע ובכל תנאי. תאוצה מאפס ל-100 ב-7.3 שניות היא נתון מכובד לקטגוריה, וההנעה הכפולה אחראית לכך שהכוח עובר בצורה יעילה מאוד לגלגלים הנכונים, ללא שמץ של סחרור גלגלים או לחימת הגה.

נקודת התורפה העיקרית היא תכנות אגרסיבי מדי של "מוח" תיבת ההילוכים, במיוחד במצב הספורטיבי, שמביא לעתים לעלייה מיותרת לסל"ד גבוה וקולני בעת האצה אגרסיבית וגם לזעזועים רגעיים בהעברות ההילוכים. בעיר ובשיוט בין עירוני, לעומת זאת, החלפת ההילוכים מדויקת ורגועה.

היכולות הדינמיות-ספורטיבית של מרצדס GLA הן סוד שמור. למעשה כל כך שמור עד שרבים מהלקוחות שרכשו (ורוכשים) את הרכב על תקן של סמל סטטוס אופנתי, כלל לא מודעים לו. שמחנו לגלות שמהנדסי אינפיניטי הבינו את האופי הדינמי הייחודי ואף שדרגו אותו.

ל-QX30 יש היגוי ספורטיבי כבד ומדויק - אולי אפילו כבד מדי לטעמם של נהגי שבת - ששומר את הנהג בתמונה ומספק לו מידע ברזולוציה גבוהה על פני הכביש. למרות מרווח הגחון המוגבה, נטיית הגוף מזערית בפניות הדוקות והרכב נענה ללא תלונות לכל משובה הגיוניות יותר ופחות של הנהג, לא מעט בזכות ההנעה הכפולה, שנוסכת בנהג הרבה ביטחון. מהנדסי איפיניטי גם עידנו את נוחות הנסיעה הנוקשה של האחות הגרמניה ונטרול הזעזועים כעת יעיל מאוד, למעט רמפות האטה עירוניות שעשויות להפגיש מתכת במתכת.

הפתעה נוספת היא יכולת שטח מכובדת יחסית למקובל בז'אנר. למרות המראה "הנמוך", הדגם כפול ההנעה מתהדר במרווח גחון של 20.3 סנטימטרים, טוב יותר מרוב הדגמים בפלח, והגחון עצמו מתוכנן היטב עם מעט מאוד בליטות. התכנון הזה מאפשר לו לדלג בקלילות מעל מדרכות גבוהות וגם לנטוש לעתים את האספלט לטובת מסלולי עפר מחורצים וזרועי אבנים. זאת, כמובן, בתנאי שאתם מוכנים לקחת את הסיכון של שריטות על הגימור המטלי המהודר של החישוקים ושל הפגושים.

מחיר אינפיניטי QX30 מאובזרת כראוי מתחיל בכ-259 אלף שקל. זה לא נשמע זול אבסולוטית, אבל  כשמשווים למחיר הגרסה המקבילה של האחות מרצדס GLA (גרסת ה-250 כפולת ההנעה), הגבוה בכ-55 אלף שקל, היא מתחילה להיראות כמו מציאה. כך או כך, מתחת למראה האופנתי ועתיר הסטטוס מסתתרת יצירה הנדסית מוקפדת עם יכולות אספלט ושטח מפתיעות. השאלה היא רק כמה מהלקוחות בפלח יידעו להעריך זאת. 

חלק מהמתחרות

ב.מ.וו X1-20-4x4

ב-300 אלף שקל אפשר לרכוש את גרסת ה-2 ליטר כפולת ההנעה של ב.מ.וו, X1. העיצוב קרוב יותר ל-SUV קלאסי עם גג גבוה ותא המטען מציע 505 ליטר מכובדים. המנוע הוא 2 ליטר טורבו-בנזין עם 192 כ"ס ו-29 קג"מ, התיבה אוטומטית רגילה עם 8 מהירויות והתאוצה מאפס ל-100 קמ"ש אורכת 7.4 שניות

אאודי A3 קוואטרו

ממש מעבר לפינה נמצא הדור החדש של אאודי Q3, שיציג עיצוב שרירי ועגלגל יותר מהנוכחי. הרכב גדול יותר משמעותית מהיוצא וניצב על בסיס גלגלים של 2.68 מ'. תא הנוסעים עמוס במערכות בטיחות ונוחות מדור אחרון, ולמרות שטרם פורסמו מפרטים, אפשר לצפות לגרסה עם מנוע 2 ליטר טורבו-בנזין חזק והנעה כפולה "קוואטרו"

וולבו XC40 T5

280 אלף שקל עולה גרסת ה-T5 כפולת ההנעה של וולבו XC40 החדשה. זהו רכב עם ממדים גדולים יחסית לקטגוריה, שניצב על בסיס גלגלים של 2.7 מ' ומציע תא נוסעים מרווח ועדכני. הרכב מציע שלל מערכות בטיחות מתקדמות וצגים דיגיטליים ומנוע ה-2 ליטר מייצר 247 כ"ס ומאיץ את הרכב ל-100 קמ"ש ב-6.5 שניות