חוקרים טוענים: הקמת מאגר דנ"א ממשלתי דווקא תגן על הפרטיות

קבוצת חוקרים מהמרכז לפרטיות גנטית של אוניברסיטת ואנדרבילט בנאשוויל, טנסי, הסבירו כי מידע גנטי רב כבר חשוף היום, ולכן מאגר מבוקר יספק שליטה טובה יותר לאנשים על מיקום המידע שלהם והגנה מירבית על פרטיות

דנ"א / צילום: שאטרסטוק
דנ"א / צילום: שאטרסטוק

קבוצת חוקרים מהמרכז לפרטיות גנטית של אוניברסיטת ואנדרבילט בנאשוויל, טנסי, המליצה כי על מנת להגן על מידע גנטי של אמריקאים - יש להקים מאגר ממשלתי שיכיל את המידע הגנטי של כל אזרחי ארה"ב, וישמש לצרכים פורנזיים. הם העלו את הטענה המפתיעה במאמר שפורסם בכתב העת האקדמי Science, והסבירו כי מידע גנטי רב כבר חשוף היום, ולכן מאגר מבוקר יספק שליטה טובה יותר לאנשים על מיקום המידע שלהם, והגנה מירבית על פרטיות.

"נכון להיום, לרשויות החוק כבר יש גישה פוטנציאלית לדאטה של מיליוני אנשים", אמר ג'יימס הייזל, החוקר הראשי שחתום על המאמר, לבלומברג, "על מערכת אוניברסלית יהיה הרבה יותר קל לפקח".

האירוע שהביא את החוקרים לדון בבעיה התרחש בחודש אפריל, כאשר חשוד כרוצח סדרתי נעצר בקליפורניה בהתבסס על מידע שהמשטרה אספה ממאגר קוד פתוח של דנ"א, שמקורו באתר בו משתמשים אנשים פרטיים לחיפוש קרובים. לדבריו של הייזל, בארה"ב קיימים כבר היום מאגרי מידע של מדינות ושל הממשל הפדרלי שמחזיקים במידע גנטי של יותר מ-16.5 מיליון בני אדם, שנעצרו או הורשעו בפשעים. בנוסף, בהוראת בית משפט המשטרה יכולה לגשת גם למאגרי מידע ציבוריים ופרטיים, בהם יש מידע על עשרות מיליוני אנשים, כאשר למאגרי קוד פתוח למשל ניתן לגשת גם ללא הרשאה כזו.לטענת החוקרים, אם יוקם מאגר כללי ומסודר כפי שהם מציעים, המידע בו יהיה מוגבל למטרות זיהוי בלבד, ולא יכיל מידע רפואי. בנוסף, קיומה של מערכת לצרכים פורנזיים תגביל את הגישה של רשויות החוק למקורות אחרים בהם עשוי להיחשף מידע רב יותר, וגם הגישה לאותו מאגר תהיה תחת רגולציה. לפי הצעתם, דוגמיות הרוק והממצאים הפיזיים האחרים שיאספו לצורך הקמת המאגר יושמדו לאחר שינותחו, על מנת שלא לאפשר לממשלות גישה לגנום המלא של האינדיבידואל, אלא רק לפרטים הנדרשים לזיהוי.

הייזל אף טוען כי מאגר כזה יהיה פחות מפלה ויותר יעיל עבור רשויות החוק, מאחר שהיום מאגרי הדנ"א הממשלתיים בארה"ב מכילים רוב של מידע על מיעוטים ממצב סוציו אקונומי נמוך, לעומת מאגרים פרטיים ומסחריים הפונים לצרכנים, בהם יש יותר נתונים על לבנים ובני מעמד סוציו אקונומי גבוה. "ההצעה שלנו מאוד פרואקטיבית, אבל המטרה היא לעורר דיון סביב המערכת הקיימת" סיכם הייזל.