"קו הרכבת הקלה לא יעבור מעל אלוף שדה, גם אם אצטרך להוציא 500 תושבים שישכבו על הכביש"

ראש העירייה הנבחר של רמת-גן, כרמל שאמה הכהן, אומר שנגמרה החגיגה של הקבלנים בעיר, ממליץ למאכערים לחפש עבודה חדשה ומגלה: אלוף פיקוד מרכז לשעבר, רוני נומה, מועמד להיות מנכ"ל העירייה •  ראשי הערים החדשים - כתבה ראשונה בסדרה

ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן / צילום: איל יצהר
ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן / צילום: איל יצהר

בירת התמ"א, מכנים את רמת-גן כבר כמה שנים, שכן תוספת הדירות החדשות שנבנות בה במסגרת התחדשות עירונית, היא הגדולה ביותר מבין הערים שנמצאות במשחק ההתחדשות העירונית. על כן, בבחירות המוניציפליות שהתקיימו לפני שלושה שבועות, היו עיניהם של יזמי הנדל"ן והקבלנים, נשואות במיוחד אל רמת-גן. לאחר מסע בחירות רווי יצרים והשמצות, גבר ראש העירייה הנבחר כרמל שאמה הכהן, על ראש העירייה המכהן בחמש השנים האחרונות ישראל זינגר, בפער של 12% מהקולות.

תמא 38 ברמת גן / צילום: תמר מצפי
 תמא 38 ברמת גן / צילום: תמר מצפי

מבחינת שאמה הכהן, זהו תיקון לבחירות הקודמות, אז התמודדו השניים על תואר ראש העיר, וזינגר הוא שניצח. ייתכן שעבירות השוחד שבהן נחשד זינגר במהלך הקדנציה האחרונה, לא סייעו לו בבחירות, למרות סגירת התיק, ושאמה הכהן, שכיהן בשנים האחרונות כשגריר ישראל ב-OECD (הארגון לשיתוף-פעולה ופיתוח כלכלי), זיהה את המצב והעביר את משפחתו בחזרה מפריז לרמת-גן להתמודד על ראשות העיר.

אומרים שראש הממשלה בכוונה שלח אותך ל־OECD, כי לא היה לו נוח עם נוכחותך בליכוד. מה היחסים שלך עם נתניהו היום?

"ברמה המקצועית יש לי הערכה רבה אליו. לא פגשתי הרבה אנשים עם יכולות, ידע, וניסיון כמו ראש הממשלה. ברמה הפרקטית הוא לא תמך בי, אלא בישראל זינגר. מי שתמך בי היה שר האוצר משה כחלון גם תקציבית וגם פוליטית. יש שרים שאני איתם ביחסים נפלאים ויש שרים שפחות. אבל היכולת להוביל תהליכים בתוך מסדרונות הכנסת והממשלה יש לי, כי הייתי שם. לקחתי חלק ברפורמה בחוק התכנון והבנייה, אני שמאי מקרקעין, מבין את המשחק, ואי-אפשר לעבוד עליי".

ואיך היה הקשר בין מסדרונות הכנסת והממשלה לבין עיריית רמת-גן בקדנציה האחרונה?

"הדוגמה הכי טובה ליחסים האלה היא ההמלצות להעביר את אוניברסיטת בר אילן מהתחום המוניציפלי של רמת-גן לגבעת שמואל (שנמצאת כרגע בוועדה לחקירת גבולות. עיריית רמת-גן הגישה בג"ץ בעניין אך הוא נדחה). זה לא במקרה. גבעת שמואל זיהתה הזדמנות שנובעת מחולשה מנהיגותית ברמת-גן. גם בתקופת צבי בר היא ניסתה לדרוש לספח אליה את האוניברסיטה, אבל התגובה של צבי בר הייתה כמו שצריך. כבר פניתי למבקרת הפנים של הכנסת וביקשתי לקיים דיון בנושא, ובאמצע דצמבר יתקיים דיון בוועדת הפנים. גבעת שמואל שיחקו למעשה במגרש ריק, ואני מקווה שעכשיו נעצור את זה".

אגב, באמצע הראיון עם שאמה הכהן, שנערך ב"קפה דבורה" ברמת-גן, נכנס לשם במקרה מפקד פיקוד מרכז עד מארס האחרון, אלוף רוני נומה, והזמין קפה לקחת. שאמה הכהן קם וקרא לו, והשניים חייכו ולחצו ידיים. "אני מחכה לתשובה שלך", אמר שאמה הכהן וסיפר לי שהציע לנומה לכהן בתפקיד מנכ"ל העירייה. "בדרך-כלל ראשי ערים ממנים מנכ"ל מטעמם, איש שלהם. אני אפילו לא מכיר את רוני. אבל אני יודע שהוא איש מצוין", הוא אומר.

בוא נדבר על תפוח האדמה הלוהט של רמת-גן - ההתחדשות העירונית. מצד אחד הממשלה מתגאה בהיצע הגדול של דירות שנוספו בעיר במסגרת התחדשות עירונית, ומצד שני יש תושבים שסובלים מתוספת דירות ללא תשתיות מספיקות.

"משרדי הממשלה התגאו במספר הדירות שנוספו ברמת-גן, אבל מאחורי הקלעים צחקו כמה העיר הזאת פראיירית. הקבלנים חגגו ברמת-גן והחגיגה הזאת נגמרה. סבלו פה תושבים מבנייה ללא התחשבות בתשתיות, וגם סבלו פה קבלנים שלא היו מקושרים למי שצריך. המדיניות התכנונית של העיר כפי שהייתה בשנים האחרונות משמעותה הרס העיר בטווח הבינוני והארוך. אנחנו נייצג אך ורק את האינטרס הציבורי ונאשר תוספת דירות על בסיס תוספת של תשתיות".

אבל איך אתה יכול לייצר תשתיות יש מאין באזור ותיק, בנוי וצפוף?

"נמצא דרכים יצירתיות. גם אם נצטרך לרכוש קרקעות קיימות, ולהפוך אותן לציבוריות. ואם האזור צפוף ולא מתאפשרת תוספת גדולה של דירות, נאשר תוספת חלקית, ונאפשר ליזם לקבל זכויות בנייה למשרדים במתחם הבורסה. לא סתם קופת העירייה בגירעון. אישרו כל הזמן תוספת דירות בלי לאשר גם תוספת של תעסוקה ומסחר. כל דירה שמתווספת היא הפסד של 10,000 שקל לקופת העירייה. לכן, זכויות נוספות גם יעשירו את קופת העירייה. 

"נגמרו הימים שבהם כל אחד שמחתים שישה דיירים יתכנן את העיר. אני עומד להתקין מצלמות באגף ההנדסה, ומודיע לכל פקידי ההנדסה שמי שישתף פעולה עם מאעכרים יילך יחד איתו הביתה. אגף ההנדסה שורץ מאעכרים, שהיו נכנסים למשרדי ההנדסה לא בשעות קבלת הקהל, וכל מי שעוסק בנדל"ן בעיר יודע על מה אני מדבר. אני מציע בחום לכל המאעכרים לחפש עבודה, כי הם לא ייכנסו יותר לאגף ההנדסה, גם אם אצטרך להעמיד בכניסה 50 שומרים. כשראש עיר חלש, כולם חוגגים על העיר, גם משרדי ממשלה, וגם קבלנים".

צבי בר היה ראש עיר חזק, ועדיין הייתה לך ביקורת עליו.

"אפשר להיות ראש עיר חזק ולא מושחת. וצריך גם לדעת לקבל תקציבים. אני עומד לבקש מהשר כחלון תקציבים אדירים לתשתיות, הן לפתיחת יציאה נוספת מהעיר מכיוון הספארי, והן כדי לבנות מנהרות בכביש רפאל איתן ובתוואי הקו הסגול של הרכבת הקלה".

העירייה הפסידה בכל הערכאות בקשר לקו הסגול והתוואי יהיה עילי. למה שמשרדי האוצר והתחבורה יאשרו עכשיו מינהור יקר?

"עיריית רמת-גן נרדמה בשמירה. כשישראל זינגר ביקש מישראל כץ ל'מנהר' את התוואי, זה בערך כמו לעשות תחרות בין מטוס פייפר למטוס F-35. אין קרב בכלל. אני יודע שאני יורש מצב מורכב. אני הולך להידברות עם השר כץ, אחרי נתק גדול שהיה, ואני מתחייב שלא יהיה קו סגול מעל ציר אלוף שדה, גם אם אצטרך להוציא 500 תושבים שישכבו על הכביש".

ישראל זינגר / צילום:צילום: מנחם רייס
 ישראל זינגר / צילום:צילום: מנחם רייס

"לא יקנו אותי בדירה ולא בשכונה שלמה"

מה הכי מפריע לך במדיניות התכנונית שהייתה בעיר?

"לפני חמש שנים אמרנו שאם המצב הזה יימשך, לא יהיו גני ילדים ברמת-גן, ואף אחד לא התרגש ממה שאמרנו. היום אנחנו בדרך המהירה לשם. מזל שוועדת הערר עשתה סדר. המדיניות כל הזמן זיגזגה ולא הייתה ודאות לגבי המכפילים. פרויקט התמ"א 38 הראשון שאושר בקדנציה הנוכחית ברחוב תש"י 6 הוא למעשה וילה ששייכת למשפחת זינגר, שבו אושרה הריסת הווילה והקמת 20 דירות על מגרש של 750 מ"ר, תוך ביטול הקמת שני גני ילדים. בפרויקט הזה נפרצו כל הסכרים".

ישראל זינגר בחר שלא להגיב לדברים.

ואם תושבי רמת השקמה יבקשו לממש התחדשות עירונית בבניין שיש לך או לבני משפחתך דירה, כיצד תנהג?

"לא אהיה מעורב, והפרויקט שיקודם יועבר לבחינה של הוועדה המחוזית. בקדנציה הזאת, כל תוכנית שתיגע בדרך כזו או אחרת לנכס של מי מחברי הקואליציה, נעביר אותה לבחינה של הוועדה המחוזית. אני לא אלכלך ידיים. אף אחד לא יקנה אותי לא בדירה ולא בשכונה שלמה".

מה לגבי תוכנית הרובעים שאמורה לתת ודאות תכנונית לגבי זכויות הבנייה בכל חלק בעיר? תשליך אותה לפח? גם ככה יש טענות שלוקח זמן רב לקבל היתרי בנייה בעיר.

"התוכנית שקודמה בשלהי הקדנציה האחרונה, יותר מתאימה למדיניות שאני רואה לנגד עיניי, אבל אני מודה שאני סובל מאי-אמון בסיסי במה שהיה עד כה, ומתכוון להתחיל בתכנון מחדש.

"עם זאת, אני מבטיח שלא יהיו עיכובים, מאחר שנוסיף כוח אדם שיעסוק בהתחדשות עירונית, ואנחנו מתכוונים לערוך דיונים בנושא התכנון אל תוך הלילה, ולקבל החלטות מהר. חלקן אולי יהיו לא נעימות לכולם, אבל העיקר שתהיה ודאות".

מי יעמוד בראש הוועדה המקומית לתכנון ובנייה?

"בחודשים הראשונים אני, ובהמשך עו"ד רועי ברזילי שיהיה סגני, האיש הכי ישר שאני מכיר שמבין בתכנון ובנייה, ברוטציה למשך הקדנציה עם חבר המועצה אדם קניגסברגר".

עיריית רמת-גן: "הוסדרו נהלים ברורים"

מעיריית רמת-גן נמסר: "בניגוד לנטען, דווקא בחמש השנים האחרונות מוגרה תופעת המאעכרים באגף ההנדסה, בעקבות הסדרת נהלים ברורים, שקבעו כי רק אנשי מקצוע יטפלו בהליכי הבקשות להיתר ויירשמו כעורכי הבקשה, דבר שלא מותיר מקום למעורבות של מאעכרים.

"באשר לטענות על בנייה ללא יצירת תשתיות הולמות, הרי שההיפך הוא הנכון. לראשונה הוקמה פרוגרמה לצרכי ציבור, הבוחנת את מבני הציבור הנדרשים לצורך הוספת דירות. בנוסף, עצרה העירייה מתן היתרי בנייה במקומות שבהם נמצא כי קיים מחסור בגני ילדים או במבני ציבור, והחלה לבחון היתרים בצורה שקולה, בהתאם לתוכניות האב להתחדשות עירונית שהוכנו לראשונה בחמש השנים האחרונות, ואף זכו לברכת לשכת התכנון המחוזית ומינהל התכנון. בכל מקרה, כל החלטה שהתקבלה בעבר שיקפה את מדיניות הנהלת העיר. ככל שמדיניות זו תשתנה, ההחלטות בוועדה המקומית תתקבלנה בהתאם".

"אין לי אמפתיה לצבי בר, רק למשפחה שלו"

בהיותו חבר מועצה צעיר ויו"ר האופוזיציה, היה שאמה הכהן אחראי להפלתו של ראש העירייה המיתולוגי של העיר, צבי בר, שהורשע בעבירות שוחד ונגזרו עליו שלוש שנות מאסר, שמהן ריצה כתשעה חודשים. הוא שוחרר מהכלא בגיל 82.

"ההתנהלות של בר בוועדה המקומית הייתה מקוממת", משחזר שאמה הכהן, "הוא היה מבקש להגדיל נפח בנייה של מגרש ברחוב ז’בוטינסקי מ-12 קומות ל-30 קומות, וברבע שעה היו מאשרים את הבקשה, בלי לקיים דיון ענייני בכלל. רבע שעה אחר-כך הוא גם היה יכול לבקש לבטל את זה.

"מה שהדליק אצלי נורה אדומה בשנת 2004, הייתה שומה של היטל השבחה בסך 2 מיליון שקל, על הוספת 100 דירות למגדל התמרים. למדתי שמאות, ואני יודע שאפילו ברמלה זה נמוך. בדקתי של מי המגדל והכנתי מצגת מפורטת כשמאי מקרקעין שבה הצגתי את ההפסד הכלכלי לעירייה מהשומה הנמוכה. באמת חשבתי אז שמדובר בטעות שנחשוף ונתקן וניקח קרדיט על כך שקופת העירייה תקבל תשלום נוסף.
"התגובה של בר הייתה בריונית, הוא צעק עליי שאם יש לי טענות שאלך למשטרה, וזה מה שעשיתי. אחר-כך הבנתי שכל אבן שאני הופך בעיר, וכל פרויקט שאני בודק, נמצא בו משהו לא תקין. לא סתם הוא נעצר על ארבע פרשיות שוחד שהתרחשו במשך שנים, ולא בגין פרשה אחת (פרשת בית ליר אור, פרויקט מגדלי התמרים, פרשת חילופי השטחים בגבעת נפוליאון ופרשת הילקרסט - ש.צ)."

לא הייתה לך אמפתיה אליו, שאדם בגילו נכנס לכלא עם מקל הליכה?

"הייתה לי אמפתיה למשפחה שלו. לנכדים שסבא שלהם נעלם לתקופה. אבל לא אליו. אם היה מדובר במקרה חד-פעמי, במעידה, אני מבין שכולנו בני אדם. אבל אצל בר זה היה סדרתי.

"היו לו גם תחנות יציאה שבהן הוא יכול היה לסגת מהמעשים שעשה, אבל במקום זה הוא רדף באכזריות את כל מי שהתנגד לו. אפילו בתוך אולם בית המשפט הוא צעק עליי וגם פגע לי ביכולת להתפרנס. הייתי אמור להיות מנכ"ל החברה הכלכלית של בית החולים תל-השומר, וכשישבתי במשרדי ההנהלה של תל-השומר עם שלושה פרופסורים לחתימה, הוא התפרץ לחדר, צרח ואיים עליהם שאם יעסיקו אותי הוא לא ייתן להם היתר בנייה גם לחלון". 

גילוי מלא

ערב הבחירות לרשויות המקומיות פרסם "גלובס" ביקורת מתוך דוח מבקר המדינה בעניינו של שאמה הכהן. מיד לאחר מכן פרסמו כמה קבוצות ברשתות חברתיות, הקשורות לבחירות המקומיות ברמת-גן, האשמות לפיהן קיים קשר בין פרסום הביקורת ב"גלובס" לבין העובדה שאלונה בר און, יו"ר "גלובס", היא גם יו"ר קרן בית וגג העוסקת בהתחדשות עירונית, לרבות בעיר רמת-גן.
הנ"ל מוכחש מכל וכל.