מאבק על חציית הים השחור: המתח בין רוסיה לאוקראינה גובר

הבוקר דיווח הצי האוקראיני על שליחת שתי ספינות קטנות וספינת גרר מאודסה למריאופל; משמר הגבול הרוסי ניסה לעצור את שלוש הספינות ע"י ניגוח • יחסיהן של שתי המדינה עלו על שרטון עוד בשנת 2014 לאחר שרוסיה סיפחה את חצי האי קרים

ספינת טילים רוסית בים השחור / צילום: Reuters
ספינת טילים רוסית בים השחור / צילום: Reuters

רוסיה ואוקראינה מאשימות היום (א') אחת את השנייה בעבירה על חוק בינלאומי, זאת לאחר שמשמר הגבול הרוסי זיהה שני כלי שיט אוקראיניים משוריינים ששטים במסלול ישיר לחצי האי קרים אך לא הצליח לעצור בעדם.

התקרית הנ"ל בים השחור משקפת את המתחים הגוברים בין מוסקבה לקייב סביב ים אזוב הסמוך, שלשתי המדינה ישנה זכות לחצות.

רוסיה ואוקראינה, שיחסיהן עלו על שרטון בשנת 2014 לאחר שרוסיה סיפחה את חצי האי קרים בתמיכת מורדים במזרח אוקראינה, מאשימות אחת את השנייה בהטרדת ספינות משא שעוברות באזור.

הבוקר דיווח הצי האוקראיני כי שלח שתי ספינות משוריינות קטנות וספינת גרר מנמל אודסה למריאופל, מסע שדורש מכלי השיט לחצות מהים השחור לים אזוב. בהצהרה רשמית, נמסר מהצי האוקראיני כי משמר הגבול הרוסי ניסה לעצור את שלוש הספינות על ידי ניגוח, מה שגרם לנזק קל בכלי השיט. הפעולה נתפסת על ידי האוקראינים כאגרסיבית ובלתי חוקית.

סוכנויות ידיעות רוסיות דיווחו שהשירות החשאית של רוסיה האשים את אוקראינה באי הודעה על היציאה של שלושת כלי השיט - טענה שהכחישו בקייב. עוד נמסר ממקורות רוסים שהספינות האוקראיניות שטו בצורה מסוכנת על מנת לעורר מתחים חדשים באיזור.

כעת אומרים האוקראינים כי שלוש הספינות יסיימו את מסען המתוכנן בין אם הרוסים יאשרו את הפעולה או לא.